
Lamborghini heeft wat meer in zijn elektrificatiekaarten laten kijken. Daaruit blijkt dat 2023 het laatste jaar wordt waarin de constructeur auto's met enkel verbrandingsmotoren aanbiedt, en er in 2028 een heuse Lambo-EV aankomt.
Ook fabrikanten van sportievere vierwielers ontsnappen niet aan de elektrificatie. Denk maar aan Porsche, dat al even op EV's inzet met zijn Taycan-familie, of Lotus dat met de Emira zijn laatste auto met een verbrandingsmotor onthulde. Ook Lamborghini gaat langzaam maar zeker die kant uit, want de fabrikant liet eerder al weten vanaf 2024 enkel nog geëlektrificeerde auto's aan te bieden.
De langverwachte vierde
Op een echte elektro-Lambo moeten we echter nog even wachten, en Stephan Winkelmann, de CEO van het merk, geeft daarover nu wat meer duidelijkheid in een interview met het Britse Autocar. Zo zou het elektrische model in 2028 zijn opwachting maken en iets volledig anders worden dan we van Lamborghini gewend zijn, aldus de topman. Hij verklapt alvast dat dit "vierde model" hoog op zijn poten komt te staan, en de auto vier zitplaatsen krijgt.

Lamborghini sprak al eerder over een mysterieus "vierde model", en wel tijdens de presentatie over zijn elektrificatiestrategie vorig jaar. Als we er even het teaserplaatje van destijds bijhalen zien we inderdaad een auto met een laag Lambo-silhouet die toch wat hoger op zijn poten lijkt te staan. Een SUV zoals de Urus zouden we dit dus niet noemen, maar de term 'crossover' lijkt dus wel Lamborghini's gamma binnen te sluipen.
Volle agenda
Ook over de opvolger van die Urus geeft Winkelmann trouwens uitsluitsel, want die wordt – je raadt het al – zuiver elektrisch. Lamborghini heeft dus voorlopig geen versie met een verbrandingsmotor op de planning staan voor zijn nieuwe SUV. Wanneer die eraan zit te komen is nog niet helemaal duidelijk, maar met amper zo'n vier jaar op zijn kerfstok heeft de huidige Urus nog wel even te leven.

De CEO bevestigt trouwens ook nog eens dat Lamborghini dit jaar zijn allerlaatste model met enkel een verbrandingsmotor zal lanceren, en die komt vermoedelijk in de vorm van een Aventador-vervanger. Daarna worden alle nieuwe Lamborghini's minstens deels geëlektrificeerd, en dan denkt Winkelmann vooral aan mild- en plug-inhybrides. Om dat te realiseren zou de constructeur dit jaar alleen al vier nieuwe modellen onthullen. Er staat dus heel wat op de Lambo-agenda voor 2022.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 7 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 9 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden