Autonieuws: Officieel

Officieel: Maxus eUNIQ6 is grote elektrische SUV voor relatief klein geld (2023)

Maxus zet weer een stapje uit de richting van zijn bestelwagengamma, en nog geen klein beetje. Met deze eUNIQ6 waagt het zich namelijk aan een betaalbare, elektrische SUV, al blijft één kenmerk van zo’n busje wel overeind. Wat dacht je namelijk van 754 liter aan koffervolume?

Laat het geweten zijn: Maxus wil niet meer alleen bestelwagens verkopen in Europa. Het Chinese merk arriveerde hier een paar jaar geleden dan wel met een gamma aan vooral elektrische busjes, maar zijn ambities gaan verder dan dat. Zo pakten ze eerder dit jaar uit met hun eerste personenwagen op onze markt, de MIFA9, al was er één probleem: ondanks zijn set stoelen was dat eigenlijk nog steeds een busje… Tijd dus voor iets helemaal anders.

Elektrische SUV met balzaal

Dit is namelijk de Maxus eUNIQ6 en laat ons meteen met de deur in huis vallen: heel uniek ziet die er misschien niet uit. Daarvoor is zijn neus een beetje te Kia, al loopt zijn achterpartij met die doorlopende LED-balk wel mooi in de pas met pakweg de Maxus MIFA9. In zijaanzicht had je dan weer evengoed naar een Nissan X-Trail kunnen kijken en die laatste vergelijking gaat nog best goed op. Zo mag de Maxus daar qua buitenmaten op zijn zachtst gezegd naast gaan staan, met zijn lengte van maar liefst 4,73 meter.

Image
Maxus eUNIQ6 2023

Anders dan die X-Trail is deze eUNIQ6 wel niet verkrijgbaar met zeven zitplaatsen, maar niet getreurd. In de plaats daarvan krijg je namelijk een balzaal van 754 liter achter de tweede zitrij. Ook voorin klinken de cijfers trouwens veelbelovend, met een digitaal instrumentarium van 12,3 inch en een rechtopstaand infotainmentscherm van 10,4 inch op alle versies. Verder mag je rekenen op lederen bekleding, een panoramisch schuifdak en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorzetels, allemaal inbegrepen in de basisprijs.

39.990 - 5.000

Dan hebben we het belangrijkste echter nog niet besproken want jawel: deze Maxus eUNIQ6 is zuiver elektrisch. Hij krijgt namelijk een elektromotor op de vooras met 177 pk en 310 Nm koppel, waarmee je in 10,5 seconden de 100 km/u aantikt. Een sprintwonder wordt deze Maxus daarmee niet maar zeg nu zelf: wat heb je meer nodig? Hetzelfde geldt voor zijn theoretische rijbereik van 354 kilometer, die de eUNIQ6 uit een accupakket van 70 kWh haalt. Laden gebeurt dan weer aan een gezapige 6,6 kW tenzij je aan een snellader gaat staan, want dan ga je van 30 naar 80 procent batterijcapaciteit in 35 minuten.

Image
Maxus eUNIQ6 2023

De eUNIQ6 heeft met andere woorden zijn sterke en zijn zwakke puntjes, maar die laatste verwateren enigszins bij het zien van zijn prijskaartje. Zo vraagt Maxus 39.990 euro voor zijn elektrische SUV, waarmee hij niet alleen het gros van zijn concurrenten in dit segment de loef afsteekt maar ook in aanmerking komt voor de Vlaamse EV-premie. Dat betekent dat je deze Maxus in 2024 dus voor 34.990 euro aan je wallbox koppelt. Voor dat geld krijg je hem trouwens mee met alle uitrusting die je hierboven ziet staan, want de eUNIQ6 komt maar in één uitrustingsniveau naar onze markt. Kortom: veel waar voor je geld, of toch in elektroland.

Reacties

Hi, The eUNIQ6 van Maxus wagen looks super cool, but it has 2 very big problems: 1) The battery range of 354km is way too low for colder regions such as Belgium, Luxembourgh, Germany,Netherlands,etc..because those reduce the battery autonomy directly and indirectly. Indirectly, because the users of colder regions need to enabled heating in the car...(in the south it is cooling) Next we ALL know that 354 is very BEST CASE scenario, i doubt that in the winter 250km would even be achievable. And battery range decreases 12% per year for lion batteries, which would mean, that after 3 years, maybe only 200KM of range will be left. 500km range should have been the minimum, or the posibility to upgrade it as an option, would also have been better. 2) The positioning of the chargingslot, who the hell thought it would be a good idea to put it on the side of a car? If another car is parked next to it, nobody can walk between the cars??? The cable and adapter stick out about 30cm (b ecause of the ridigity of thick cables)

door Sebastien
9 maanden geleden


Dat de batterij per jaar 12% verliest neem je maar met een schep zout. Trouwens je hebt 8!!! jaar garantie op de batterij. Dat je rechts vooraan moet laden vind ik persoonlijk niet zo slecht. Ik vind het veel gevaarlijker met de E.V's die aan de kant van de rijbaan staan en moeten opladen aan de linkerkant.

door Ronny
4 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen