Maxus zet weer een stapje uit de richting van zijn bestelwagengamma, en nog geen klein beetje. Met deze eUNIQ6 waagt het zich namelijk aan een betaalbare, elektrische SUV, al blijft één kenmerk van zo’n busje wel overeind. Wat dacht je namelijk van 754 liter aan koffervolume?
Laat het geweten zijn: Maxus wil niet meer alleen bestelwagens verkopen in Europa. Het Chinese merk arriveerde hier een paar jaar geleden dan wel met een gamma aan vooral elektrische busjes, maar zijn ambities gaan verder dan dat. Zo pakten ze eerder dit jaar uit met hun eerste personenwagen op onze markt, de MIFA9, al was er één probleem: ondanks zijn set stoelen was dat eigenlijk nog steeds een busje… Tijd dus voor iets helemaal anders.
Elektrische SUV met balzaal
Dit is namelijk de Maxus eUNIQ6 en laat ons meteen met de deur in huis vallen: heel uniek ziet die er misschien niet uit. Daarvoor is zijn neus een beetje te Kia, al loopt zijn achterpartij met die doorlopende LED-balk wel mooi in de pas met pakweg de Maxus MIFA9. In zijaanzicht had je dan weer evengoed naar een Nissan X-Trail kunnen kijken en die laatste vergelijking gaat nog best goed op. Zo mag de Maxus daar qua buitenmaten op zijn zachtst gezegd naast gaan staan, met zijn lengte van maar liefst 4,73 meter.
Anders dan die X-Trail is deze eUNIQ6 wel niet verkrijgbaar met zeven zitplaatsen, maar niet getreurd. In de plaats daarvan krijg je namelijk een balzaal van 754 liter achter de tweede zitrij. Ook voorin klinken de cijfers trouwens veelbelovend, met een digitaal instrumentarium van 12,3 inch en een rechtopstaand infotainmentscherm van 10,4 inch op alle versies. Verder mag je rekenen op lederen bekleding, een panoramisch schuifdak en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorzetels, allemaal inbegrepen in de basisprijs.
39.990 - 5.000
Dan hebben we het belangrijkste echter nog niet besproken want jawel: deze Maxus eUNIQ6 is zuiver elektrisch. Hij krijgt namelijk een elektromotor op de vooras met 177 pk en 310 Nm koppel, waarmee je in 10,5 seconden de 100 km/u aantikt. Een sprintwonder wordt deze Maxus daarmee niet maar zeg nu zelf: wat heb je meer nodig? Hetzelfde geldt voor zijn theoretische rijbereik van 354 kilometer, die de eUNIQ6 uit een accupakket van 70 kWh haalt. Laden gebeurt dan weer aan een gezapige 6,6 kW tenzij je aan een snellader gaat staan, want dan ga je van 30 naar 80 procent batterijcapaciteit in 35 minuten.
De eUNIQ6 heeft met andere woorden zijn sterke en zijn zwakke puntjes, maar die laatste verwateren enigszins bij het zien van zijn prijskaartje. Zo vraagt Maxus 39.990 euro voor zijn elektrische SUV, waarmee hij niet alleen het gros van zijn concurrenten in dit segment de loef afsteekt maar ook in aanmerking komt voor de Vlaamse EV-premie. Dat betekent dat je deze Maxus in 2024 dus voor 34.990 euro aan je wallbox koppelt. Voor dat geld krijg je hem trouwens mee met alle uitrusting die je hierboven ziet staan, want de eUNIQ6 komt maar in één uitrustingsniveau naar onze markt. Kortom: veel waar voor je geld, of toch in elektroland.
Reacties
door Sebastien
9 maanden geledendoor Ronny
4 maanden geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen