Audi’s facelifttrein dendert door, en die trekt nu ook de A3 met zich mee. Reken dus op een setje gekke nieuwe lampen, een opgefrist interieur en vernieuwd infotainment om de C-segmenter helemaal bij de tijd te houden… En over “bij de tijd” gesproken: er komt ook een crossoverversie onder de noemer ‘Allstreet’.
Volg je het reilen en zeilen bij de VW-groep op de voet, dan komt de facelift van de Audi A3 vast niet als een verrassing. Dat zeggen we niet alleen omdat platformgenoten Volkswagen Golf en Skoda Octavia alvast onder het mes gingen, maar ook omdat Audi druk in de weer is met het opschonen van zijn gamma. Zo werden in de afgelopen maanden de Q7 en de Q8 al vernieuwd en die pakten allebei uit met een nieuwe invulling voor de grille en zelfs een personaliseerbare invulling voor de verlichting. Twee keer raden dus hoe de gefacelifte A3 zich van zijn voorganger onderscheidt.
Opties on demand
Inderdaad: dit is de vernieuwde Audi A3 en het eerste wat opvalt, zijn zijn LED-matrixkoplampen. Die beschikken over 24 pixeltjes die vervat zitten in een strook bovenaan, en die pixeltjes kunnen naar wens één van vier verschillende lichtsignaturen tonen. Achteraan moet je het dan weer stellen met pijlvormige dagrijverlichting en daar is het vooral de nieuwe bumper met zijn grotere diffuser die met de aandacht gaat lopen. Ook de voorbumper steekt trouwens in ’t nieuw en hetzelfde geldt voor de grille, die niet alleen wat platter geworden is maar ook beschikt over grotere lamellen en een hogere plaatsing van het Audi-logo.
Binnenin werd de A3 eveneens bijgepunt, al moet je hier wat vroeger zijn opgestaan om de verschillen te spotten. Zo werden een aantal oppervlakken overtrokken met nieuwe materialen terwijl er achter de schermen een vernieuwd infotainmentsysteem schuilt. Daarlangs kan je tegenwoordig een aantal opties tegen betaling laten activeren zoals smartphoneconnectiviteit, automatische grootlichten of adaptieve cruisecontrol — want inderdaad: die zijn nog steeds niet standaard aanwezig. Wat voortaan wel standaard is, is het digitale bestuurdersdisplay maar de opvallendste wijziging is de nieuwe middenconsole met een nog compacter pookje voor de automaat.
Zeg niet ‘Allroad’
Dat pookje stuurt aanvankelijk in alle gevallen een zeventraps S-Tronic-automaat aan. De A3 facelift wordt dan ook gelanceerd met de keuze uit slechts twee motoren: een 1.5-liter mildhybride viercilinder op benzine voor de 35 TFSI en een 2.0-liter dieselblok voor de 35 TDI. Allebei brengen ze 150 pk naar de vooras maar Audi belooft dat er later nog benzine- en dieselversies en ook een plug-inhybride volgen. Ook een nieuwe S3 zit trouwens in het verschiet, want daarover losten de Duitsers eerder al wat details samen met een reeks teaserafbeeldingen.
Verder kan je de A3 straks nog steeds bestellen als vijfdeurs Sportback of als vierdeurs berline, maar die krijgen gezelschap van een derde variant. Die gaat door het leven als ‘Allstreet’ en trakteert de hatchback op 3 centimeter extra bodemvrijheid, ruiger bumperwerk en een setje stoere dakrails. Onderhuids schuilen echter de gewoonlijke benzine- of dieselmotoren met voorwielaandrijving dus net als bij broertje A1 Allstreet, verdient deze A3 de ‘Allroad’-naam van bijvoorbeeld de vierwielaangedreven A4 en A6 net niet.
De vernieuwde Audi A3 bereikt nog deze maand de configurator, en zal daar te bestellen zijn vanaf 35.530 euro voor een Sportback. Een berline kost 1.100 euro meer en voor een Allstreet-versie moet je minstens 37.380 euro over hebben.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen