Autonieuws: Officieel

Nieuwe Volkswagen Tayron moet de Tiguan Allspace doen vergeten (2024)

Is je gezin zelfs een Volkswagen Tiguan ontgroeid? Dan kan je niet meer zomaar een Allspace-versie kopen want die heeft de nieuwe Tiguan niet meer. Toch hoef je niet elders te gaan shoppen als je zeven zitplaatsen wil want dit is de Volkswagen Tayron… En dat is meer dan gewoon een langere Tiguan.

Wanneer Volkswagen vorig jaar zijn nieuwe Tiguan onthulde, ontbrak er stiekem iets. Of liever: twee dingen, want de populaire SUV was er plots niet meer met zeven zitplaatsen. Zo kon je in de vorige generatie nog een Allspace-versie van de Tiguan krijgen die naast 22 centimeter lengte ook twee extra stoelen achterin toevoegde maar nu dus niet meer. Daarom bleef die oude Tiguan Allspace nog even in de showrooms staan naast de nagelnieuwe Tiguan, maar daar komt nu een einde aan.

Méér dan een langere Tiguan

Dit is namelijk de vervanger voor de Tiguan Allspace maar die luistert niet meer naar diezelfde naam. Nee, je kijkt hier naar de Volkswagen Tayron. Onder die noemer hebben de Duitsers al langer een SUV in China maar vergis je niet: je kijkt hier niet naar een importproduct van joint venture FAW-VW. Ondanks zijn Chinese naam is onze Tayron namelijk een puur voor Europa bestemde SUV en het is ook niet gewoon een langere versie van de reeds gekende Tiguan meer.

Image
Volkswagen Tayron 2024

In de plaats daarvan is de Tayron een compleet losstaand model dat het midden wil zoeken tussen die Tiguan en de chiquere Touareg. Dat merk je alvast aan zijn afmetingen want met een lengte van 4,77 meter is hij 23 centimeter langer dan die eerste maar toch nog 13 centimeter korter dan die laatste. Ook het design wijkt trouwens af van dat van de Tiguan met merkbaar meer agressie vooraan en een compleet andere LED-balk achteraan. In zijaanzicht lijken er zelfs eerder Cupra-invloeden binnen te sijpelen; zo scherp gelijnd is deze Tayron.

2.090 melkbrikken achterin

Binnenin kunnen we echter niet om de gelijkenissen met de Tiguan heen. Zo is het dashboard op zijn zachtst gezegd gelijkaardig, al krijgt de Tayron wel een extra sierstrip over de hele breedte voor dat extra beetje premiumgefühl. Verder vind je achter dat bekende stuurtje een even bekend digitaal instrumentarium van 10,25 inch en centraal een aanraakscherm dat standaard 12,9 inch in diameter meet, uit te breiden tot de volle 15 inch tegen een meerprijs. In de middenconsole krijg je zelfs dezelfde multifunctionele draaiknop als in de Tiguan dus voor de extra technologie hoef je zo’n Tayron alvast niet te kopen.

Image
Volkswagen Tayron 2024

Nee, zijn meerwaarde schuilt in zijn ruimte. Zo verklapten we al dat de Tayron als zevenzitter verkrijgbaar wordt maar ook zonder die optionele derde zitrij zal je het verschil al voelen. Terwijl de Tiguan het namelijk houdt op — een alvast respectabele — 652 liter koffervolume, kan je achterin de Tayron maar liefst 885 liter bagage kwijt. Ter illustratie, dat is het equivalent van 885 melkbrikken onder de hoedenplank alleen al. Zwier je die hoedenplank eruit en klap je de tweede zitrij ook nog eens in, dan passen er zelfs 2.090 melkbrikken achterin. Check voor je begint te stapelen echter wel eens het maximale laadgewicht van je Tayron want iets zegt ons dat die achteras geen twee ton aan melk kan dragen.

Plug-inhybride, mildhybride of diesel

Dat koffervolume hangt echter wel enigszins af van of je je Tayron met vijf of zeven zitplaatsen bestelt, en van de aandrijflijn. Zo komt hij er ook als plug-inhybride e-Hybrid en die kan je enkel als vijfzitter krijgen terwijl de accu dan wat ruimte onder de koffervloer wegneemt. Zo blijft er nog 705 liter koffervolume over, al is dat nog steeds meer dan je in gelijk welke Tiguan krijgt. Verder krijgt die e-Hybrid wel gewoon dezelfde aandrijflijn mee als zijn kleinere broertje goed voor 204 pk of 272 pk uit de combinatie van een 1.5-liter benzinemotor en een elektromotor. De accu van 19,7 kWh zorgt dan weer voor een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer.

Image
Volkswagen Tayron 2024

Daarnaast is de Tayron er echter ook met een mildhybride 1.5-liter benzinemotor goed voor 150 pk, of met een 2.0-liter dieselblok en 193 pk. Die laatste kan je krijgen met vierwielaandrijving maar welke Tayron je ook kiest, hij wordt altijd knap uitgerust. Reken bijvoorbeeld standaard op LED-koplampen, adaptieve cruise control en een resem veiligheidssystemen. Wat je ervoor over moet hebben, weten we op dit moment nog niet.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen