Autonieuws: Officieel

Alpine A110 R Ultime is de krachtigste tot nu toe… en véruit de duurste (2024)

De Alpine A110 krijgt er weer een versie bij, en dat is niet de minste. Zo persen de Fransen alweer wat meer pk’s uit zijn bescheiden 1.8-litermotor. Daardoor gaat de A110 als R Ultime nu écht bijna pronken met Porsche-cijfers maar niet qua prijs. Nee, op dat vlak doet hij gewoon nog een flinke schep bovenop een Porsche.

Vind ervan wat je wil, maar veel beter dan een Alpine A110 wordt het wat ons betreft niet. Zijn design weet de optimale balans te vinden tussen retro en modern, zijn motor is licht en zit precies waar je ‘m wil en bovendien weten de Fransen er net genoeg vermogen uit te wringen om het allemaal een beetje spannend te maken. Nu nemen die Fransen daarmee zelf echter niet meteen genoegen want keer op keer komen ze met een versie opdagen die wat stoerdere looks, wat meer vermogen of wat meer grip kan voorschotelen… Of al die zaken tegelijkertijd natuurlijk.

345 pk uit een 1.8-literblokje

Maak namelijk kennis met de Alpine A110 R Ultime en die naam zegt het al: dit is écht het maximum dat het merk uit deze sportwagen kan persen. Dat valt er ook meteen aan te zien want eigenlijk konden de designers maar een paar dingetjes meer toevoegen om hem nog heftiger te doen ogen dan een reguliere A110 R. Zo vind je een setje canards op de zijkanten van de voorbumper terwijl achteraan twee opvallende flappen de lucht van de wielen wegleiden. Verder krijg je niet één maar wel twee spoilers op de achterklep en vind je dat nog niet extreem genoeg, dan is de verticale vin van de R nog steeds van de partij. Die neemt de plek in van de achterruit want wat er achter je ligt heb je waarschijnlijk toch al ingehaald.

Image
Alpine A110 R Ultime 2024

Om te zorgen dat jij niét ingehaald wordt, geeft Alpine je ook wat meer vermogen mee. Dan hebben we het ook niet zomaar over een pk'tje of vijf extra ten opzichte van de reguliere A110 R want waar die het houdt op 300 pk en 340 Nm koppel, schopt de R Ultime het tot 345 pk en 420 Nm. Daardoor moet elk van die paarden, aldus Alpine, maar 3,2 kilogram aan gewicht in beweging brengen dus je kan je wel voorstellen dat die paarden daar niet bepaald veel moeite mee hebben. Zo sprint deze A110 R Ultime naar de 100 km/u in amper 3,8 seconden — en ja, we hebben het hier nog steeds over een auto met een 1.8-litermotor!

DRIEHONDERDDERTIGDUIZEND EURO?!

Over de topsnelheid spreekt Alpine zich niet uit maar wat ze wel verklappen, is dat al zijn vleugelwerk zorgt voor nog eens 160 kilo extra neerwaartse druk ten opzichte van de reguliere R aan die topsnelheid. Daarnaast krijgt deze Ultime-versie ook specifieke Öhlins-schokdempers, een Akrapovic-uitlaat, een nieuwe versnellingsbak en een ander remsysteem mee. Binnenin beschikt je Ultime dan weer over zijn eigen kuipstoelen die bekleed worden met een combinatie van Poltrona Frau-leer en Alcantara en bovendien mag elke koper van een A110 R Ultime precies kiezen in welke kleuren en op welke manier dat interieur opgeleukt wordt.

Image
Alpine A110 R Ultime 2024

Met zo’n waslijst aan aanpassingen en personalisaties, voel je de bui dan al hangen? Inderdaad: deze Alpine A110 is peperduur, en dan hebben we het ook niet over ’t soort witte peper dat je in de gemiddelde superette gaat kopen. Nee, je kijkt hier naar een heuse Carolina Reaper van een prijskaartje want je moet minstens 265.000 euro over hebben voor een R Ultime. Dat is niet alleen 159.000 euro — echt waar — duurder dan een gewone A110 R Turini, maar zelfs 93.000 euro duurder dan een heuse Porsche 718 Cayman GT4 RS! De Alpine komt er dan ook in een oplage van amper 110 stuks maar in de ‘La Bleue’-configuratie die je in de beelden ziet, steekt Alpine ‘m maar 15 keer… En dan moet je er 330.000 euro voor over hebben. Nou.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen