Na de Volkswagen Group is Nissan de volgende gigant die openlijk aan de alarmbel trekt. Want het merk kampt met té ambitieuze verkoopdoelstellingen die het gehele bedrijf de dieperik intrekken. CEO Makoto Uchida zet het merk in "noodmodus" en neemt verregaande beslissingen om Nissan door woelige wateren te loodsen.
6,7% van het personeel wordt ontslagen
Om te beginnen zal Nissan het personeelsbestand drastisch inkrimpen. Zo zullen er 9.000 jobs sneuvelen, want neer komt op zowat 6,7% van het wereldwijde personeelsbestand. Die stap is nodig, omdat het merk ook wereldwijd de productie met 20% terug zal schroeven. Nissan hoopt een deel van de ontslagen op te vangen via vrijwillig ontslag met een gezonde ontslagpremie. Om duidelijk te maken dat deze evolutie ook CEO Makoto Uchida zwaar valt, heeft hij er voor gekozen om vanaf deze maand zijn loon met de helft te reduceren. Ook alle andere leidinggevenden staan vrijwillig loon af.
Naast ontslagen zal Nissan ook harde cash zoeken door 149.028.300 aandelen van Mitsubishi te verkopen. Samen met Renault heeft Nissan een belang in dat andere Japanse automerk. Nu lijkt het er op dat Nissan van plan is zijn handen terug te trekken, wat een impact kan hebben op toekomstige synergieën tussen Nissan, Renault en Mitsubishi. In de wandelgangen doet al langer het gerucht dat - sinds het vertrek van Carlos Ghosn - het niet meer botert tussen Nissan en Renault. Tenslotte laat Nissan weten dat het nog steeds zinnens is 30 nieuwe auto's te lanceren die getoond werden tijdens het "Arc plan". Al sluit het niet uit dat sommige modellen vertraging op zullen lopen.
Wat is er mis met Nissan?
Hoe is het zo ver kunnen komen? Wel, heb jij dit jaar iets nieuws gezien of gehoord van Nissan? Inderdaad. Het merk zit wereldwijd in een impasse na enorm veel energie te steken in een welles nietes-verhaal met Renault. In het derde kwartaal van 2024 noteerde Nissan nog een nettoverlies van ruwweg 56 miljoen euro en werd de prognose gesteld dat het 300.000 auto's minder zal verkopen dan voordien vooropgesteld.
Volgens CEO Uchida loopt Nissan vooral achter op de Amerikaanse markt waar het van oudsher goede cijfers draait. Vooral hybrides kennen in Amerika een grote populariteit maar Nissan heeft niet de juiste modellen om brokken te maken in dat segment. Gaan we kijken naar de Belgische markt, dan zien we dat Nissan op dit moment zo'n 8,5% minder inschrijvingen draait dan het jaar voordien en dat het merk qua volume de helft kleiner is dan pakweg Kia.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen