Autonieuws: Officieel

Een Mercedes-AMG SL te gewoontjes? Dan is deze PureSpeed je auto (2024)

Is een nieuwe Mercedes SL wel je ding, maar vind je die toch nog net iets te praktisch en vooral te goedkoop? Dan hebben de Duitsers hun antwoord voor je klaar. Maak namelijk kennis met de Mercedes-AMG PureSpeed en die blijft niet lang alleen, want hij is de eerste van een reeks exclusieve ‘Mythos’-modellen.

Een dikke twee jaar geleden kuste Mercedes voorgoed zijn meer toegankelijke modelletjes vaarwel. In een uiteenzetting van zijn toekomstvisie liet het merk namelijk los dat het minder ging investeren in zijn lagere segmenten — adieu A-Klasse dus — en meer in exclusiviteit. Reken in de komende jaren dus op uitbreiding van het AMG-gamma en op meer Maybach-modellen maar daarboven roept Mercedes een compleet nieuwe reeks het leven in. Die reeks gaat ‘Mythos’ heten, en het eerste product daarvan zien we nu eindelijk in vol ornaat.

Helmen inbegrepen

Maak namelijk kennis met de Mercedes-AMG PureSpeed en heeft die kennismaking wat weg van een déjà-vu, dan ligt dat niet aan jou. Je kijkt hier dan ook naar de productieversie van een conceptcar die de Duitsers een half jaar geleden al toonden en die conceptcar pakte toen al uit met de ‘PureSpeed’-naam, én met het uiteindelijke design. Reken dus ook hier op een aalgladde tweezitter die vooraan moet doen denken aan de Mercedes-AMG One hypercar met zijn grote, gapende grille. Achteraan zie je echter vooral elementen van de SL terug en dat is ook geen toeval, want daar deelt de PureSpeed gewoon zijn basis mee.

Image
Mercedes-AMG PureSpeed 2024

Dat maakt het eindresultaat er echter niet minder opmerkelijk op want jawel: ook in productievorm heeft de PureSpeed noch voorruit noch dak. In de plaats daarvan is dit ’s werelds eerste straatauto met een ‘halo’ à la Formule 1 boven zijn inzittenden en inbegrepen in de prijs is dan ook een set helmen met ingebouwde intercom. Je krijgt gelukkig ook een kapje mee dat je over de cabine kan spannen maar dat kan je niet gebruiken tijdens het rijden. Het dient er met andere woorden enkel voor om tijdens het parkeren het interieur van je PureSpeed droog te houden, dat op wat chiquere materialen en een uniek IWC-klokje na grotendeels identiek is aan dat van een gewone SL.

Gemiste kans?

Dat laatste geldt ook onderhuids want in essentie vind je daar de aandrijflijn van een nieuwe SL 63. Reken dus op een 4.0-liter biturbo-V8 voorin, goed voor dezelfde 585 pk en 800 Nm koppel als voorheen. Zelfs de topsnelheid van 315 km/u en de 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden zijn daardoor gewoon identiek en dat ruikt toch wat naar een gemiste kans, want we hadden gehoopt dat het verwijderen van de hele dakstructuur iéts zou doen met de prestaties. Nu goed, dankzij z’n vierwielaandrijving, achterwielsturing en adaptieve ophanging zou zo’n PureSpeed natuurlijk allesbehalve slecht moeten sturen… Maar dat doet een gewone SL 63 dus ook niet.

Image
Mercedes-AMG PureSpeed 2024

Misschien kan dat de gemiddelde PureSpeed-koper allemaal niet bommen want de kans is groot dat dit apparaat zelden of nooit gebruikt zal worden om in te rijden. Mercedes-AMG bouwt deze roadster namelijk in een oplage van amper 250 stuks en hoewel ze de prijs nog niet meegeven, durven we er ons lunchgeld op verwedden dat die ogentranend hoog komt te liggen. Slaag je er trouwens niet in om één van die 250 stuks te pakken te krijgen, dan is deze PureSpeed niet je laatste kans. Mercedes omschrijft hem namelijk als de eerste van een reeks ‘Mythos’-modellen, dus er komen nog meer van deze exclusieve projectjes aan.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen