Mercedes is met zijn nieuwe toekomstplannen naar buiten gekomen, en daar wordt Jan Modaal op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van. Zo wil het concern meer geld halen uit een zo groot mogelijk aanbod aan premiumwagens, en moeten de goedkopere modelletjes daarvoor het onderspit delven.
Constructeurs beginnen het steeds vaker te beseffen: premium loont meer. Zo kwam de Volkswagen-groep even geleden al naar buiten met een plan om hogerop te gaan, en spreken zelfs kleinere constructeurs zoals Mazda over prijzige ambities. Maar wat doe je wanneer je als merk al diep in dat premiumsegment gepositioneerd zit? Simpel: dan snij je toch gewoon zoveel mogelijk van je goedkopere modelletjes los. Getuige de nieuwe toekomststrategie van Mercedes-Benz.
Van 7 naar 4 kleintjes
Das Haus heeft namelijk aangekondigd dat het ’s werelds meest waardevolle automerk wil worden, en daarvoor gaat het met de grove borstel door zijn bestaande gamma. In de toekomst zal Mercedes zijn productportfolio opdelen in drie categorieën: Entry Luxury, Core Luxury en Top-End Luxury. Die eerste biedt onderdak aan modellen als de A-Klasse, CLA en GLB, onder Core Luxury verstaan ze alles rond de C- en E-Klasse en bovenaan vinden we de S-Klasses, G-Wagons, Maybachs en AMG’s van deze wereld. Voor het Entry-segment rolt Mercedes vanaf 2024 het nieuwe MMA-platform uit, terwijl verder ruim 75% van de totale investeringen richting de twee hogere categorieën moet gaan. Dat toont dus meteen al aan waar de focus niét ligt…
Zo geeft Mercedes aan dat die zogenaamde Entry Luxury-categorie in de komende jaren moet krimpen van momenteel zeven modellen naar slechts vier modellen. Ter referentie vinden we hier tegenwoordig de A-Klasse hatchback (1) en sedan (2), de CLA Coupé (3) en Shooting Brake (4), de B-Klasse (5), de GLA (6) en de GLB (7). Welke modellen er precies zullen blijven werd nog niet bevestigd, maar je kan er prat op gaan dat voor de SUV’s — vooral in elektrische EQ-vorm — wel een plekje gevonden zal worden. Over de B-Klasse wordt daarentegen al langer gefluisterd dat dit zijn laatste generatie wordt, en ook de A-Klasse krijgt volgens de geruchtenmolen geen directe vervanger meer.
Meer elektrificatie en exclusiviteit
Het Core Luxury-gedeelte zou daarentegen grotendeels overeind blijven, met een gloednieuwe generatie voor de E-Klasse vanaf 2023 in het middelpunt. In dit segment wil Mercedes-Benz vooral zijn elektrificatie versnellen, die er momenteel vertegenwoordigd wordt door de recent gelanceerde EQE en de aankomende EQE SUV. Het EVA2-platform waarop die twee EV’s gebouwd zijn, wordt echter maar gezien als een tussenstap. Op termijn moet het merendeel van de elektrische Core-modellen op het nieuwe MB.EA-platform komen te staan, grofweg de civiele versie van de AMG.EA-basis waar de huistuner eerder zijn Vision AMG-conceptcar op voorstelde.
Een dergelijk model hoort echter thuis in de Top-End Luxury-categorie, net als de rest van het AMG- en Maybach-gamma en de S-Klasse, GLS, G-Klasse en EQS-met-of-zonder-SUV. Hier moet volgens Mercedes het grote geld komen te liggen want tegen 2026 willen ze 60% meer van deze modellen verkopen ten opzichte van 2019, met een winstmarge van liefst minimum 14%. Dat hopen ze te bereiken door vanaf 2025 een reeks zuiver elektrische, toegewijde AMG-modellen te lanceren en het Maybach-gamma volgend jaar uit te breiden naar de EQS SUV en later zowaar naar de nieuwe SL. Daarbovenop plannen de Duitsers een exclusieve Mythos-reeks van peperdure, zeldzame modellen voor verzamelaars. Wat dat precies inhoudt, maken ze echter nog niet volledig duidelijk.
Reacties
door Harry de Rijk
2 years agodoor Jos D.
2 years agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen