Rijtest: Mercedes B-Klasse B 200 d (2019)

mercedes-benz B 200d test autofans

Mercedes snijdt de derde generatie B-Klasse aan, niet lang nadat de nieuwe A-Klasse werd voorgesteld. Evolueert B op dezelfde manier als die A?

De eerste generatie B-Klasse kwam er als afgeleide van de A-Klasse toen bleek dat varianten als de Vaneo niet het nodige geld in het laatje brachten. Een monovolumemodel op basis van de A bleek een beter idee. De tweede generatie verschilde danig van zijn voorganger, al was de afwerking niet naar de standaarden die je van de Duitsers kon verwachten. Ook het uiterlijk van en de technologie in de auto toonden niet echt Mercedes. Dat moet deze derde generatie nu allemaal terug op niveau brengen.

B van...

Bejaard? Niet meer. Bezienswaardig? Niet erg. Benzine? Ha nee, want onze testwagen is een diesel, omdat de goed verkopende benzines liever eerst aan de klant dan aan de pers bezorgd worden, begrijpelijk. Bijzonder ruimtelijk, dat wel. Want in een B zit je 9 centimeter hoger dan in een A. Dat is wat de kopers zo interessant vinden aan de wagen en dat is waarom mensen tegenwoordig een crossover kopen. Waarom dan nog een MPV in dit segment? Mercedes wil de vorige generatie doen vergeten en het met gelijke wapens opnemen tegen de BMW 2 Reeks Active Tourer, een model dat wél aanspreekt en heel wat kopers overtuigde om van het ene naar het andere Duitse merk over te stappen. Deze flukser ogen de B-Klasse moet hen opnieuw de omgekeerde beweging laten maken.

mercedes-benz B 200d test autofans

monovolumeus

Het is nog altijd geen knapperd, zo'n B-Klasse, maar in de juiste kleurenstelling zou je hem wel al sneller op je oprit willen hebben staan dan zijn voorganger. Mercedes neemt de scherpe lijnen in de snoet van de A-Klasse over en voegt daar achteraan wat GLC-rondingen aan toe. Hij blijft nog altijd met een grotere hoogte rondrijden, iets dat de binnenruimte ten goede komt. De wielbasis werd daarbij ook langer, terwijl de overhang voor en achteraan net korter werden. Dat zorgt voor een meer gestrekte en dynamischer ogende lijn voor deze MPV. Het heeft wel een nadeel, want de kofferruimte werd 33 liter kleiner, met minimaal 455 liter laadcapaciteit.

mercedes-benz B 200d test autofans

technologiereus

MBUX is het nieuwe platform dat je een groot beeldscherm op het dashboard voorschotelt. Daaraan kan je met het 'Hey Mercedes"-commando opdrachten geven, al kan dat ook door middel van een druk op het scherm, of met behulp van de touch pad die onder op de middentunnel staat. Maar MBUX is niet alles, de B-Klasse mag ook proeven van semi-autonoom rijden. rijstrookassistentie, adaptive cruisecontrol, of het inschatten van de bocht met behulp van het navigatiesysteem en vervolgens vaart minderen, deze Duitser heeft het. Het nadeel is dat het systeem iets te enthousiast werkt, dus wanneer je je inhaalmanoeuvre al hebt ingezet en je voorligger nadert, durven de gordelspanners via het pre-collision assist zich al eens schrap gaan zetten. Kom je te dicht bij je voorligger, dan nijpt Mercedes zelf het vermogen dicht, waardoor je niet verder kan accelereren.

mercedes-benz B 200d test autofans

energizing

Mercedes zet in op comfort, dus dat wil zeggen dat je goed zit in een auto van de Ster. De B-Klasse krijgt ook een energizing-functie op de passagierszetel, waarbij de zetel tijdens langere ritten af en toe een klein tikkeltje meer of minder lendensteun geeft, of de zijwangen zich wat aanpassen. Zo hoeft de passagier niet om de haverklap te gaan verzitten omdat hij al te lang in dezelfde positie zit. De achterbank staat op rails en is over 24 centimeter in de lengte verschuifbaar, zodat je kan kiezen voor meer plaats achterin of meer kofferruimte.

mercedes-benz B 200d test autofans

geen franse slag

De motorisatie van onze testwagen is op en top Duits. In tegenstelling tot de Franse basis in de B 180 d doet de B 200 d het met een vernieuwde Duitse diesel. Het is dezelfde 2.0 dieselmotor als diegene die je in de E-Klasse en later ook andere modellen kan vinden. Geen 2.1 meer, maar de 150 pk in deze tweeliter viercilinder doen je die 2.1 snel vergeten. Mercedes koppelt hem standaard aan een 8G-DCT automaat met dubbele koppeling en 8 versnellingen. Mercedes belooft een verbruik van 4,2 l/100 km en tijdens de eerste rit evenaarden we dit opgegeven getal, nadien hielden we het zonder veel moeite onder de 5 l/100 km.

mercedes-benz B 200d test autofans

Je zou het hem niet geven maar de B-Klasse met tweeliter diesel is een stille vriend die je snel brengt waar je zijn moet, in alle comfort. Mercedes laat hem - voor een MPV - dynamisch sturen, een verschil met het zwaardere rijgedrag van zijn voorganger. Tegelijk wordt het comfort niet vergeten, al konden wij wel genieten van de optionele adaptieve demping. Dat zorgt voor een beetje een vertekend beeld tegenover de wagens waar die optie niet staat aangevinkt.

Je hebt een B-Klasse vanaf 30.371 euro, daarvoor heb je de B 180 met 1.3 benzinemotor en 136 pk. Wij reden met de B 200 d, de middelste motorisatie in het dieselaanbod. Die heb je voor 34.485 euro. De enige concurrent in het segment van de B-Klasse is de BMW 2 Reeks Activer Tourer. Simpelweg omdat Audi geen premium MPV aanbiedt, landgenoot Volkswagen Golf Plus in een ander segment opereert en de Renault Scenics in deze wereld al helemaal over gezinsbudgetten gaan. Een BMW 218d Active Tourer met 150 pk en automaat komt op 34.305 euro uit. Dat scheelt enkel wat wisselgeld, als je de optielijsten laat voor wat ze zijn.

mercedes-benz B 200d test autofans

Conclusie

Mercedes gooide de hippe MBUX-technologie uit de A-Klasse en het semi-autonoom rijden samen in de nieuwe B-Klasse. Ze zorgden er ook voor dat de wagen een hipper uiterlijk kreeg, door meer naar de nieuwe modellen rond de B te gaan kijken. Concurrentie moet de B-Klasse vooral dulden van de kleine SUV's, al denken we dat de B intussen zijn vaste publiek wel kan aanspreken. Het klantenbestand kan alleen maar vergroten, nu de derde generatie deze sprongen voorwaarts maakte.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

8-traps automaat, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 435 kg

Topsnelheid

219 km/u

Prijs testwagen

€ 40 946.00

Prijs basismodel

€ 34 485.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

4.90 L/100km

Min. kofferinhoud

455 L

Max. kofferinhoud

1 540 L

CO2-uitstoot

112 g/km

BIV

€ 659.00

Rijtaks

€ 481.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws