Subaru heeft zijn tweede elektrische model klaar, al hoef je er geen twee keer naar te kijken om te zien waar die zijn basis vandaan haalt. De nieuwe Trailseeker ziet er vooraan namelijk uit als een Solterra maar pakt uit met stoerdere looks, meer binnenruimte en meer vermogen… Maar of wel hem in Europa mogen verwachten?
De Subaru Solterra heeft stiekem geen eenvoudige taak. Dat mag dan wel de eerste echte EV van het merk zijn maar hij is technisch identiek aan de Toyota bZ4X… op één detail na. Zoals het een Subaru betaamt is de Solterra namelijk enkel verkrijgbaar met vierwielaandrijving en dat maakt ‘m in basisvorm duurder dan de Toyota, terwijl hij ook in al zijn versies veel stroom verbruikt. De redenen om zo’n Solterra boven een bZ4X te verkiezen zijn dus best beperkt, maar nu weten we wat Subaru écht had moeten doen om zijn EV een meerwaarde te geven.
Tussen Outback en Solterra
Tijdens de New York International Auto Show heeft Subaru namelijk het doek getrokken van zijn tweede elektrische model: de Trailseeker. Die naam klinkt op zijn zachtst gezegd avontuurlijk en zo ziet de auto er ook uit, want het lijkt van achteren gezien wel een nieuwe Outback op stroom. In vooraanzicht doet de Trailseeker echter vooral denken aan de Solterra met zijn hoog geplaatste koplampen en zijn grotendeels uit hardwerend plastic bestaande wielkasten… En die gelijkenis is natuurlijk allesbehalve toeval.

De Trailseeker deelt dan ook zijn platform met die iets compactere EV. Dat merk je meteen al aan de batterij want die is met zijn 74,7 kWh precies even groot als die van de vernieuwde Solterra, al zijn een aantal andere cijfertjes wel grondig anders. Zo spreekt Subaru over een vermogen van 375 pk voor de Trailseeker en de krachtigste Solterra houdt het bij 218 pk uit zijn twee elektromotoren. Het resultaat is dan ook een sprintje naar de Amerikaanse 60 mijl per uur in 4,4 seconden, wat hoe dan ook aanzienlijk sneller is dan wat je Solterra kan.
Wachten op Europese info
Dat is natuurlijk niet het enige verschil want we zeiden het al: de complete achterhelft van de Trailseeker verschilt van die van de Solterra. Daardoor is deze nieuwkomer vooral groter, en nog geen klein beetje. Om precies te zijn is de Trailseeker 15 centimeter langer en 2,5 centimeter hoger dan de Solterra en hoewel Subaru nog geen precies koffervolume verklapt, belooft hij ook flink wat ruimer te worden. De rest van het interieur blijft wel gewoon identiek aan dat van de Solterra, wat natuurlijk niet verwonderlijk is.

Dankzij die langere daklijn passen er plots echter een set dakrails bovenop de Trailseeker en combineer dat met zijn stoere SUV-uitstraling, en wij weten wel welke elektrische Subaru we verkiezen. Of we deze Trailseeker echter één van de drie nieuwe EV's wordt die Subaru naar Europa brengt, is nog niet bekend. Voorlopig werd het model alleen nog onthuld in de VS en tegelijk trok Subaru daar ook het doek van een flinke facelift voor de Solterra. In beide gevallen is het wachten op informatie voor de Europese markt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen