Heb je niet geheugen van een goudvis, dan herinner je misschien nog de M2 CS uit 2019. Een extreem dik, maar ook extreem gelimiteerd (2.200) apparaat dat moest tonen tot wat het platform van de M2 in staat was. Zijn opvolger is nu hier, is nog steeds kwijlgerief op wielen én gooit de beperkte beschikbaarheid van zich af.
M4 Comp in vermomming
Laten we meteen binnenvallen met de specificaties: de BMW M2 CS gebruikt de gekende 3-liter zes-in-lijn, maar dan wel in de configuratie van de M3 en M4 Competition. Daardoor mag het kleine broertje van beide rakkers plots 530 pk en 650 Nm koppel naar zijn achterwielen braken. Waardoor nog maar eens duidelijk is hoe slim het was van BMW om de huidige generatie M2 op het platform van de M3/M4 te zetten.

De nieuwe M2 CS is daardoor hallucinant veel krachtiger dan zijn voorganger, die genoegen moest nemen met 450 pk en 550 Nm koppel. Waar de eerste iteratie van de M2 CS evenwel een manuele zesbak kreeg, is deze nieuwe M2 CS steevast uitgerust met een 8-traps automaat die - naar typische M-normen - de M Steptronic wordt genoemd. Met die automaat is het sprintje naar de honderd in 3.8 tellen afgewerkt, terwijl je pas de begrenzer ziet bij een forse 302 km/u.
CS mét Leichtbau
Hoewel geen rasechte CSL, voegt BMW toch ook een toefje "Leichtbau" toe aan de M2 CS. Zo is het dak en de koffer voortaan van koolstofvezel, waardoor het merk - samen met wat andere koolstofvezel accenten - 50 kg weet te besparen. Een koolstofvezel motorkap zoals bij de voorganger is er evenwel niet.

BMW zalft echter door de spotlight op de derrière van de nieuwe M2 CS te leggen. Want de ducktailspoiler is een meer dan vette knipoog naar de e46 M3 CSL. Al is het klep - wederom naar moderne M-normen - bijna karikaturaal groot. Ach, het oog wil ook wat, toch? De velgen worden standaard in het goud/brons afgewerkte en meten vooraan 19-duim en achteraan 20-duim. Michelin mag de M2 CS van rubber voorzien en doet dat meteen met een setje specifiek voor deze M2 CS ontworpen Pilot Sport Cup 2-banden.
Kostenplaatje?
Wat er nog nieuw is aan de M2 CS? Zowat het gehele onderstel werd herbekeken en de M2 CS staat 8 mm dichter bij Moeder Aarde. Koolstof keramische remmen zijn optioneel van de partij, het nieuw uitlaatsysteem met kleppen is standaard. Helemaal achteraan geen rare einddempers, wel gewoon vier stevige ronde stortkokers. Zoals we van een M verwachten. Het interieur krijgt dan weer heftigere stoeltjes om de coureur beter op zijn plaats te houden. BMW gaat er dan ook prat op: dit is een meer dan heftig circuitspeeltje.

Dat zullen we hoogstwaarschijnlijk ook zien aan de prijs. Een exacte Belgische prijs is er nog niet (in Nederland kost hij 166.700 euro), maar gok op een prijs rond de 115.000 euro. Na de zomer zullen de eerste exemplaren je lokale trackday verblijden. We kijken er al naar uit...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen