Peugeot trakteert zijn 308 op een facelift, en dat mag je letterlijk nemen. Zo zoekt de snuit toenadering tot de rest van het gamma met strakke LED-streepjes alom en verlichting in twee verdiepingen. Tegelijk verandert er ook het één en ander onderhuids… maar misschien niet zoveel als je had gedacht.
Geef het maar toe: veel mooier dan de Peugeot 308 wordt een C-segment hatchback niet. Zo verraste die bij z'n lancering in 2021 vriend en vijand met zijn gespierde koetswerk, zijn slanke achterlichten en natuurlijk die stoere LED-slagtanden in de neus. Je kan je dus wel voorstellen dat we ons hart vasthielden wanneer Peugeot een facelift voor die 308 beloofde. Tijd om te kijken wat ervan geworden is.
Typische designtrucjes
Dit is namelijk de vernieuwde Peugeot 308 en je hoeft er geen twee keer naar te kijken om de verschillen te spotten. Zo is de complete neus vernieuwd waarbij die LED-slagtanden plaats maken voor kortere klauwtjes. Die lopen voor het eerst trouwens door over het complete front terwijl ook het merklogo verlicht wordt, zoals we tegenwoordig wel vaker zien… En over typische designtrucjes gesproken: de échte koplampen verhuizen naar de bumper waar ze in een set luchthappers verstopt zitten, zodat de hogere units die je als koplampen waarneemt eigenlijk enkel de dagrijverlichting bevatten.

Achteraan verandert er een stuk minder en dat geldt ook voor het interieur. Zo zit het stuurtje nog steeds laag gemonteerd onder het bestuurdersdisplay, dat wel wat nieuwe 3D-graphics krijgt. Ook het infotainmentsysteem zit in een nieuw jasje maar het scherm blijft 10 inch in diameter. Daaronder vind je ook nog steeds de gekende ‘i-Toggles’ terug, een reeks personaliseerbare knoppen in een aanraakgevoelige balk. O ja en aangezien Peugeot meteen ook de SW-versie van de 308 vernieuwt, schuilt er achterin tot 598 liter kofferruimte.
Anders dan de E-408
Tot daar dus weinig onverwacht nieuws maar dat verandert wanneer je de technische gegevens erbij haalt. Daar krijgt de elektrische versie, de E-308, namelijk niét de gloednieuwe aandrijflijn die eerder debuteerde op de E-408. In de plaats daarvan houdt de E-308 het bij de gewoonlijke 156 pk op de vooras maar de accu groeit wel. Die heeft nu geen 51 maar wel 55,4 kWh aan bruikbare inhoud en het resultaat is 34 kilometer extra rijbereik, goed voor 450 kilometer in totaal. Snelladen gebeurt wel nog steeds aan 100 kW dus van 20 naar 80 procent laden duurt 32 minuten.

De verbrandingsmotoren blijven dan weer onveranderd maar de reden daarvoor is best simpel: de Peugeot 308 kreeg eerder al een paar doortastende updates. Zo werd de plug-inhybride versie dit jaar al voorzien van meer vermogen en een grotere batterij, zodat die nu 195 pk ophoest en tot 85 kilometer elektrisch rijbereik uit zijn 17,2 kWh-accu haalt. Daarnaast is er ook weer een Hybrid-zonder-Plug-In met 145 pk, op basis van de 1.2-liter driecilinder benzinemotor. Ook de 1.5-liter diesel blijft gewoon van de partij en die houdt het bij 130 pk. Nieuwe prijzen kennen we momenteel nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen