Renault heeft een prijskaartje gekleefd op misschien wel zijn aantrekkelijkste EV. De nieuwe Renault 4 E-Tech kan je namelijk zien als het iets grotere en vooral iets hogere broertje van Auto van het Jaar Renault 5, compleet met dezelfde elektro onderhuids… Maar blijft hij ook even betaalbaar?
Je hebt het misschien ook al gemerkt: Renault gaat helemaal rétro met zijn nieuwe EV’s. Zo krijgen we volgend jaar een reïncarnatie van de oer-Twingo te zien terwijl je intussen al bij de Fransen terecht kan voor een nieuwe Renault 5 E-Tech. Ook die baseert zijn design op de gelijknamige voorganger en combineert dat op zo’n geslaagde wijze met een elektrische aandrijflijn, dat hij verkozen werd tot European Car of the Year… Maar wat als jij liever een crossoverversie van die Renault 5 wil?
4 - 5 = 2.000 euro
Dan kan je die nu krijgen, want Renault heeft een prijs op zijn nieuwe ‘4 E-Tech gekleefd. Die prijs luidt 29.900 euro en voor dat geld krijg je de retro-crossover mee met 120 pk op de vooras en een accu van 40 kWh. Het resultaat is een WLTP-rijbereik van 308 kilometer — vandaar ook de naam ‘Urban Range’. Moet het toch meer zijn, dan kan je ook kiezen voor een ‘Comfort Range’-versie met 150 pk op de vooras en 52 kWh onder de bodem. Die schopt het dan tot een theoretisch rijbereik van 409 kilometer voor een prijs van 32.900 euro.

Dat maakt de basis-Renault 4 precies 2.000 euro duurder dan een Renault 5 met dezelfde aandrijflijn maar daar krijg je natuurlijk wel meer ruimte voor in ruil. Zo biedt hij met zijn 420 liter welgeteld 96 liter extra koffervolume. Verder krijgt de goedkoopste ‘4 wel gewoon dezelfde uitrusting mee als de (voorlopig) goedkoopste ‘5 maar dat geldt niet voor de versie met de grotere accu. Daarvoor moet je bij de Renault 5 upgraden naar de ‘Techno’-versie terwijl deze Renault 4 die wél gewoon aanbiedt als basis-‘Evolution’. Daardoor is de ‘Comfort Range’ van de crossover precies even duur als die van de kleinere hatchback, al krijgt die laatste dan dus meer uitrusting mee.
Hierboven zeggen we trouwens dat je de Renault 4 E-Tech “nu kan krijgen”, maar dat geldt stiekem enkel als je er bij de lancering snel bij was. Zo kon je toen een ‘R4 Pass’ kopen die je het recht gaf om de auto als eerste te bestellen. Het zijn die bestellingen die vanaf vandaag geopend zijn terwijl andere geïnteresseerden een weekje langer moeten wachten: de gewone configurator opent op 12 maart.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen