Juich als je van klassieke Renaults houdt, want de 4 is officieel terug. Dat doet die echter wel op een compleet andere manier dan voorheen want je weet wel: tijden veranderen. Maak dus kennis met de nieuwe Renault 4 E-Tech, een zuiver elektrische crossover in een retrojasje.
In 1961 lanceerde Renault een auto die zou uitgroeien tot een waar icoon. De Renault 4 pakte namelijk uit met een aanvaardbare prijs, een aantrekkelijk koetswerk en de volle vijf deuren terwijl heel wat andere fabrikanten zich nog schuldig maakten aan petieterige kofferklepjes voor hun gezinswagens. Dat trouwens niet alleen want de nieuwe Renault stond ook lekker hoog op zijn pootjes en had een uitermate vergevingsgezinde ophanging om het schabouwelijk wegdek van die tijd draaglijk te maken. Later kreeg de Quatre zelfs plastic stootplaten op z’n flanken dus met een beetje verbeelding zou je hem zomaar de eerste crossover ooit kunnen noemen.
Crossoverkoets met LED-grille
Reden genoeg dus voor Renault om op die populaire carrosserievorm verder te bouwen, en nog geen klein beetje. Dit is namelijk de gloednieuwe Renault 4 E-Tech en die verrijst nu tot een échte crossover. Zo kijk je aan tegen stoer bumperwerk voor- en achteraan terwijl de wielkastranden en de dorpels helemaal in hardwerkend plastic bekleed worden. Boven die dorpels zie je zelfs nog ribbels in de deuren om te doen denken aan de stootlijsten van zijn voorouder maar vooral de vorm van het derde zijruitje, achter het afgeronde achterportier, brengt je meteen terug naar de Renault 4 van weleer.
Dat doet de neus trouwens ook want die houdt het net als vroeger lekker eenvoudig. Zo zitten de afgeronde LED-koplampen verstopt in een simpele rechthoekige grille, al bestaat die deze keer wel uit een gesloten stuk zwarte kunststof. Daarvan is zelfs de omtrek verlicht zodat je ook ’s nachts BMW-gewijs met je grille kan pronken. Achteraan vind je dan weer even uitpuilende verlichting als de originele Renault 4 had, al gaat het ook hier om een reeks LED-strookjes in een zwarte behuizing… En komt dat je allemaal bekend voor, dan is dat geen toeval: twee jaar geleden gaf Renault al eens een voorsmaakje van dit model met de 4Ever Trophy en daar lijkt dit productiemodel best sterk op.
Tot 400 kilometer range
Dat geldt trouwens ook onderhuids want die 4Ever Trophy was zuiver elektrisch, en dat is deze Renault 4 E-Tech ook. Zo krijgt elk exemplaar een enkele elektromotor op de vooras al hangt het vermogen wel af van de gekozen versie. In zijn ‘Urban’-basisvorm levert die namelijk 120 pk terwijl de ‘Comfort’-variant het tot 150 pk schopt. Dat moet genoeg zijn om in die laatste naar de 100 km/u te sprinten in een mooie 8,5 seconden terwijl de topsnelheid op 150 km/u ligt. Beide motorisaties deelt deze Renault 4 trouwens gewoon met zijn kleinere broertje, de Renault 5 E-Tech, al heeft die wel nog een basismodel met 95 pk dat hier ontbreekt.
Ook de batterijen zijn gewoon identiek aan die van de Renault 5 dus reken ook hier op de keuze uit twee formaten. Standaard krijg je een accu mee van 40 kWh en die moet een rijbereik opleveren van 300 kilometer als je ’t echt rustig aan doet. De versie met 150 pk krijgt dan weer 52 kWh aan cellen onder de bodem en als we Renault mogen geloven, moet dat genoeg zijn voor tot 400 kilometer range volgens de WLTP-cyclus. Snelladen doet die laatste trouwens aan hoogstens 100 kW wat niet meteen marktleidend is, maar wel genoeg om in een half uur van 15 naar 80 procent capaciteit te gaan. De kleinere accu houdt het op een snellaadcapaciteit van 80 kW maar welke R4 je ook kiest: allebei zijn ze klaar voor bidirectioneel laden.
Elektrische Captur
Zie deze Renault 4 E-Tech dus gerust als het crossoverbroertje van de Renault 5 E-Tech, een beetje zoals de Captur zich tot de Clio verhoudt. Dat merk je ook binnenin want daar kijk je aan tegen vrijwel hetzelfde interieur als in de Cinq. Reken dus op dezelfde twee 10-inchschermen die samen in één unit op het dashboard staan, al moet je het in de basisversie wel stellen met een bestuurdersdisplay van 7 inch. Achter die schermen schuilt de nieuwste OpenR Link-software op basis van Google’s Android Automotive terwijl Renault er wel zijn eigen AI-spraakassistent, genaamd Reno, in programmeerde. Kijk je trouwens even naast die schermen, dan vind je een aantrekkelijke cabine met afhankelijk van de versie de keuze uit leuke kleurtjes en stofjes.
Tot hiertoe had je dus evengoed in een Renault 5 E-Tech kunnen zitten maar dat verandert natuurlijk achterin. Zo vind je op de achterbank al wat meer plaats maar de groei van de koffer is het opvallendst: daar kan je 420 liter bagage kwijt ten opzichte van de 326 van de Renault 5. Dat maakt deze Renault 4 zelfs ruimer achterin dan een Renault Captur, al kan je in die laatste wel nog extra kofferruimte creëren door de achterbank naar voren te verschuiven. Dat kan in deze EV niet al belooft Renault wel dat je niet alleen de achterbank maar ook de voorste passagiersstoel kan neerklappen om zo voorwerpen tot 2,2 meter lang te vervoeren.
Renault neemt de nieuwe 4 E-Tech vanaf maart volgend jaar in productie in het Franse Douai. Prijzen zullen tegen dan ook gecommuniceerd worden maar gezien de aanvaardbare instapprijs van broertje Renault 5, vermoeden we dat ook deze iets ruimere EV lekker betaalbaar zal blijven.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen