Autonieuws: Teaser

Teaserfeest: dit worden de betaalbare EV’s van de Volkswagen-groep

Het Volkswagen-concern heeft ons getrakteerd op een trio van teasers, en die verwijzen naar een aantal interessante nieuwkomers. Binnen dit en een paar jaar wil de groep namelijk elektrische instappers lanceren voor zijn betaalbare merken, al reppen ze over Seat met geen woord…

Kijken we momenteel naar de elektrische modellen van de Volkswagen-groep, dan lijken de Duitsers een soort top-down-principe gehanteerd te hebben. Zo vinden we — zelfs in de catalogus van de merken met een betaalbaar imago, zoals Skoda — vooral grote SUV’s en bij Porsche en Audi zelfs sportieve modellen terug. Het goedkoopste dat we kunnen vinden sinds de teloorgang van E-Up! en consorten is de ID.3, en met een vanafprijs van zo’n 35.000 euro is die ook al niet voor iedereen bereikbaar. Daar moet binnenkort verandering in komen, want de Duitsers geven in één klap drie plaagplaatjes vrij die zouden verwijzen naar betaalbare elektrische nieuwkomers.

ID. Life emigreert?

Dat begint al bij het merk Volkswagen zelf, waar we voor het eerst kennismaken met het nieuwe design van wat de ID.2 moet gaan worden. We zeggen daar bewust “het nieuwe design”, want eerder deden de ontwerpers al eens een poging voor een modelletje onder de ID.3. Dat werd een conceptcar die als ID. Life door het leven ging, maar dat bleef een opmerkelijk kort leven. Amper een half jaar na datum kwam namelijk het nieuws naar buiten dat het ontwerp van de Wolfsburgse tekentafel gesmeten was, en dat de ID.2 een design zou krijgen dat nog meer op een jong doelpubliek gericht moest zijn. Daar krijgen we nu een eerste glimp van, en op het eerste gezicht lijkt dat dus een miniatuur-ID.3 te gaan worden. Je mag hem op de markt verwachten tegen 2025, en zijn prijskaartje zou onder de 25.000 euro moeten blijven.

Image
Skoda B-segment EV Teaser 2022

Ook zustermerken Skoda en Cupra zijn vertegenwoordigd, en dat doen ze elk op hun eigen manier. Uit het Tsjechische kamp krijgen we dus een verstandige, hoekige crossover te zien die in de verste verte niet doet denken aan iets uit de huidige Skoda-catalogus. Eigenlijk is het zelfs nog dat ID. Life-silhouet van Volkswagen waar deze schets het meeste aan doet denken, dus misschien wisselde dat ontwerp gewoon van kamp. Kijken we daarentegen bij Cupra, dan maken we kennis met de productieversie van hun dynamische Urban Rebel Concept. Die ruilt dan wel zijn radicale koets in voor een vijfdeurs hatchbackvorm en laat die groteske spoiler tussendoor ook achterwege. Cupra sprak eerder al over een lanceringsdatum rond 2025, dus ook hier lijkt dat jaar de rode draad te worden.

Spaanse gigafactory

Over rode draden — of lappen — gesproken: één constructeur blinkt doorheen de hele vertoning uit in afwezigheid. Het Spaanse Seat, nochtans een grote speler, lijkt namelijk niet vertegenwoordigd te gaan worden in deze nieuwe reeks betaalbare EV’s. Eerder zag het merk ook al een ID.3-afgeleide aan zijn neus voorbij gaan wanneer Cupra ging lopen met de Born, die oorspronkelijk als Seat El-Born voorgesteld werd. Hierdoor wakkeren de geruchten rond de toekomst van het Spaanse duo nog verder aan, want er wordt al langer gefluisterd dat het concern Seat misschien wel volledig uit wil faseren ten voordele van het meer exotische Cupra.

Image
Cupra Urban Rebel Teaser 2022

Ook een blik op de toekomstige productieplanning belooft al even weinig goeds voor Seat, want plots blijkt dat al deze modelletjes in Spanje gebouwd gaan worden. De groep belooft daarvoor echter wel een nieuwe fabriek te gaan bouwen, dus het is niet duidelijk of de Seat-productielijnen hiervoor moeten inkrimpen. De totale investering om de nieuwe instap-EV’s van de grond te krijgen is trouwens niet verkeerd: het VW-concern schat zo’n 10 miljard euro tegen zijn nieuwe gigafactory te gaan smijten.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen