Vandaag is Peugeot E-Lion Day, want het Franse merk heeft zijn elektrische toekomst uit de doeken gedaan. Zo krijgen we onder meer te weten dat er dit jaar nog een E-3008 op de markt komt op het nieuwe STLA Medium-platform, met een rijbereik tot 700 km. Een serieuze stap vooruit.
Peugeot heeft al een relatief ruim elektrisch gamma, met elektrische versies van de 208, 2008, Partner, Expert en binnenkort ook nog de nieuwe E-308 die zelfs als break (SW) op de markt komt, een zeldzaamheid binnen de EV-wereld. De enige concurrenten van de E-308 SW zijn dan ook de technisch gelijke Opel Astra Sports Tourer Electric en de MG5 Electric. Maar de EV's van Peugeot gebruiken allemaal hetzelfde recept: een verbrandingsauto omgebouwd naar een elektrische aandrijflijn, quasi allemaal met dezelfde aandrijflijn, voorwielaandrijving en een rijbereik van 300 tot 400 km.
E-3008, E-5008 en E-408 op komst
Daar komt binnenkort verandering in. Vandaag heeft Peugeot namelijk aangekondigd, op de zelfverklaarde 'Peugeot E-Lion Day', dat er nog dit jaar een E-3008 op de markt komt. Geen omgebouwd model, maar een volledig nieuwe generatie op het STLA Medium-platform dat ook toekomstige EV's van DS en Alfa Romeo zal ondersteunen. En dat nieuwe platform geeft een pak meer mogelijkheden, zoals vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren en een veel grotere batterijcapaciteit.
Peugeot belooft zelfs een range tot 700 km en drie verschillende aandrijflijnen. Kort na de E-3008 zal ook de E-5008 worden gelanceerd op dezelfde technische basis, net zoals bij de huidige 3008 en 5008. Daarnaast komt er ook nog een E-408 op de markt, een elektrische versie van de recent gelanceerde coupé-crossover. Die staat wel nog op een gedeeld platform met de ICE-variant. Peugeot wil daarmee een volledig elektrische versie van elk model in zijn gamma hebben, wat betekent dat de 508 berline en break ofwel alweer wordt afgevoerd, ofwel ook een elektrische versie zal krijgen.
EV's op een andere manier ontwerpen
Tegen 2030 zal je dan nog enkel een volledig elektrische Peugeot kunnen kopen in Europa. Tot die tijd is het Franse merk nog bezig met het efficiënter maken van zijn verbrandingsmodellen. Zo komt er een mild hybride PureTech-benzinemotor van 100 of 136 pk voor alles van de 208 tot de 5008. Die moet 15% zuiniger zijn dan de gewone benzinemotor.
Tenslotte legt Peugeot nog uit op welke manier het zijn elektrische toekomst wil aanpakken. Zo zullen de modellen optimaal gebruik maken van de flexibiliteit van een EV-aandrijflijn, met andere proporties en een volledig nieuwe i-Cockpit vanaf 2026. De gedeelde knowhow met de Stellantis-groep moet voor een betere digitale ervaring en een geavanceerd autonoom rijsysteem zorgen, terwijl er ook extra aandacht gaat naar duurzaamheid, gerecycleerde materialen en gemakkelijker vernieuwbare onderdelen om de levensduur van de auto's te verlengen naar 25 jaar.
Maar dat houdt ook steeds meer leaseformules in en andere manieren waarmee de wagens terugkomen of in handen blijven van het merk. Als het over toegankelijkheid gaat, spreekt Peugeot namelijk enkel van een betalen-voor-gebruikformule of een private leaseformule. En dus niet over het toegankelijk houden van de nieuwprijs van deze elektrische Peugeots...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen