Mini's broertje van de BMW X1, de Countryman, gaat dit jaar nog aan een nieuwe generatie. Net zoals die X1 zal de Countryman zowel met een puur elektrische aandrijflijn als met verbrandingsmotoren worden aangeboden. De productie, die gaat stilaan van start en Mini besloot al enkele kiekjes te delen.
Mini heeft een druk jaar voor de boeg. Niet enkel zal het Britse merk haar immer populaire hatchback vernieuwen en een puur elektrische compacte crossover gebaseerd op de Aceman Concept lanceren, dit jaar krijgen we ook nog de nieuwe generatie Countryman op ons bord. Die derde generatie gooit het op verschillende vlakken over een andere boeg. Het is te zeggen...
Made in Germany
Hét grote nieuws is dat de nieuwe Countryman de eerste Mini onder BMW-vlag zal worden die wordt geproduceerd in Duitsland (sidder en beef, purist!). Dit jaar nog zal de derde generatie Countryman van de band rollen in BMW's fabriek in Leipzig waar ook de 1 Reeks, 2 Active Tourer en 2 Gran Coupe geproduceerd worden. Het is daarmee voor het eerst dat BMW's en Mini's broederlijk naast elkaar van de band rollen. Best wel eigenaardig. Niet zozeer door de gedeelde productielijn (alles om de assemblage goedkoper te maken), wel door het feit dat de Countryman naar alle waarschijnlijkheid het platform zal delen met de nieuwe BMW X1. Een auto die niet in Leipzig maar wel in Regensburg geproduceerd wordt.
Hoe dan ook, Mini is zo fier op haar nieuwe Countryman dat het nu al enkele plaagplaatjes toont van de productie. Uiteraard was het Britse merk zo slim om de geportretteerde exemplaren eerst af te plakken. Al geeft Mini doorheen het persbericht nog andere info vrij...
Ook volledig elektrisch
Mini maakt er geen geheim van dat de volgende generatie Countryman in twee vormen naar voren zal komen: met verbrandingsmotoren en puur elektrisch. Eén blik op het BMW X1-gamma en je weet dat dit geen grote verrassing is. De X1 kan je uiteraard ook krijgen als volstrekt elektrische iX1. Hoewel Mini er niet zo veel woorden aan vuil maakt, is het aannemelijk dat de elektrische Countryman net zoals de iX1 zal teren op een accu van 64.7 kWh (netto) en twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 313 pk (494 Nm). Op termijn komt er zonder twijfel ook een voorwielaangedreven uitvoering om de prijs te temperen.
Nemen we de overstap naar de verbrandingsmotoren, dan mag je uitkijken naar een gamma van drie- en viercilinder benzinemotoren. Of er nog Countrymans met een diesel dan wel een plug-inaandrijving komen is momenteel niet duidelijk. Al is er technisch geen reden om het niet te doen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen