Officieel: BMW iX1 is leasingfavoriet in spe! (2022)

BMW iX1 info belgie

Een nieuwe maand, een nieuw elektrische auto van BMW. Na vlaggenschip i7 volgt nu een nieuwe instap-EV van het Duitse merk. De iX1 is geboren en belooft nu al een interessante keuze voor de leasingrijder te worden.

Geen enkel Duits merk is sneller een EV-gamma aan het opbouwen dan BMW. Een slimme zet, want daardoor kan het zowat heel de leasingmarkt overkoepelen. Van Mini Electric via i3, iX3, i4 tot vlaggenschepen i7 en iX. Vanaf vandaag komt daar ook de iX1 bij. Die combineert het design en de tech van de nagelnieuwe X1... met een elektrische aandrijflijn! Duh.

Atletisch design

Laat het ons eerst even over dat design hebben. De pas gelanceerde X1/iX1 meet maar liefst 4.5 meter en is daarmee ei zo na even groot als een eerste generatie X3. Waardoor je gerust mag stellen dat de X1 geen kleintje meer is. Qua design neemt de iX1 de bouwstenen van de X1 over en giet het daar een elektrosausje over. Denk dan aan meer gestroomlijnde bumpers, een gesloten grille en blauwe accenten. Al maken we daar meteen de kanttekening bij dat je jouw iX1 ook zonder blauwe accenten kan krijgen.

BMW iX1 info belgie

Hoe dan ook, zijn gedrongen proporties en scherpe lijnen geven de iX1 een sportief voorkomen. Merk ook de knap gestileerde achterlichten op die als een soort 3D-element uit de carrosserie groeien. Een nieuw designtrucje van BMW.

Ruimtekampioen

Aan de binnenzijde neemt BMW geen risico's. Want wat goed genoeg is voor vlaggenschip iX, moet zeker goed genoeg zijn voor iX1. Daardoor krijg je het nieuw gebogen infotainmentsysteem van BMW dat over bijna het gehele dashboard loopt en twee digitale schermen herbergt. Pal voor je neus heb je een digitale klokkenwinkel van 10.25 inch, centraal krijg je een scherm van 10.7 inch dat BMW's nieuwste Operating System 8 herbergt.

BMW iX1 info belgie

Door zijn vrij riante proporties zou het ook heerlijk vertoeven zijn in deze iX1. Al moet onze bips dat nog proefvriendelijk ondervinden. BMW maakt gewag van een koffer van 490 liter. Om je een idee te geven: daarmee is de koffer groter dan die van pakweg een Renault Mégane Electric.

De specs

Een elektrische auto is maar zo interessant als zijn specs natuurlijk. Hoe zit het met deze iX1? Om te beginnen gebruikt BMW twee elektromotoren die gezamenlijk 313 pk en 494 Nm koppel opwekken. Waardoor je kan stellen dat deze iX1 over vierwielaandrijving beschikt. Dankzij die motoren weet deze elektroknaap in 5.6 seconden richting de honderd te sprinten vanuit stilstand. Zat snel natuurlijk. De top, die bedraagt een begrensde 180 km/u.

BMW iX1 info belgie

Waar die elektromotoren hun peut mogen halen? BMW herbergt onder de carrosserie van de iX1 een accu van 64.7 kWh (netto). Volgens het Duitse merk moet daarmee een range van maximaal 438 km mogelijk zijn. Opladen kan AC aan 11 kW (3-fasen), DC (superchargen) doet deze iX1 aan maximaal 130 kW. Optioneel kan je het AC-opladen nog verhogen naar 22 kW. Handig, als je wel vaker de lokale laadpaal bezet.

BMW iX1 info belgie

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws