De Euro NCAP heeft nog eens flink de handen uit de mouwen gestoken voor het einde van het jaar. Die instantie staat namelijk in voor het testen van de veiligheid van nieuwe auto’s, en dat doen ze als vanouds door ze tegen allerhande obstakels te katapulteren. Deze keer stonden er echter wel zestien nieuwkomers te popelen om die obstakels van naderbij te leren kennen, een opmerkelijk groot aantal kandidaten. Het resultaat is er echter niet minder bevredigend op.
Van stevig tot steviger
Zo kregen maar liefst vijftien van de zestien geteste modellen het best mogelijke rapport: vijf op vijf sterren. Zeven daarvan waren zuiver elektrische auto’s, en zo kennen de Hyundai Ioniq 6, Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Smart #1, Nissan Ariya, Nio ET7 en de vernieuwde Tesla Model S voortaan hun veiligheidsscore. De overige negen auto’s hadden wel verbrandingsmotoren, en daar gingen de Range Rover, Range Rover Sport, Honda Civic, Toyota Corolla Cross, Isuzu D-Max, Renault Austral, Nissan X-Trail en Wey Coffee met de topscore aan de haal. Enkel de DS 9 bleef achter met slechts vier op vijf sterren aangezien die volgens de Euro NCAP in het geval van een frontale aanrijding een “te agressieve partner is tegenover andere voertuigen”. We weten dus alvast waar wij het liefst in willen zitten tijdens een botsing…
Met in totaal dus zestien kandidaten gingen er deze keer opvallend veel auto’s tegen de testmuur. Dat kan er wel eens aan liggen dat het einde van het jaar in zicht is, ook bij Euro NCAP. Volgend jaar verstrengen zij namelijk nog maar eens hun testcriteria om nog meer te gaan kijken naar actieve veiligheidssystemen in nieuwe auto’s. Daardoor wordt het voortaan nog moeilijker om die felbegeerde vijf sterren te behalen — of, indien de auto net iets té goed in elkaar zit, vier sterren…
Reacties
door andre123
1 year agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen