Vind je je Volkswagen ID.5 wel fijn rijden, maar ben je er stilaan op beu gekeken? Dan heeft Cupra goed nieuws voor jou want daar kan je nu een Tavascan gaan kopen. Die deelt zijn platform met de Volkswagen maar overgiet dat met een dosis Spaanse charme… Dus wat moet je daar dan voor over hebben?
De tijd waarin een Cupra een veredelde Seat was, ligt achter ons. Sterker nog: terwijl Seat het tegenwoordig zonder EV’s moet stellen, heeft Cupra er inmiddels al twee stuks van in zijn aanbod. Die Born en Tavascan slaan de Seat-tussenstap compleet over en maken rechtstreeks gebruik van platforms van de VW-groep, waarbij vooral de Born zich nog baseert op neefje Volkswagen ID.3. De Tavascan wijkt dan weer een stuk meer af van pakweg de ID.5 waar hij zijn genen mee deelt, en dat merk je in zekere zin ook aan zijn prijskaartje.
Liever Volkswagen of Cupra?
Cupra heeft namelijk een prijs gekleefd op de elektrische Tavascan en die prijs luidt 58.920 euro. Voor dat geld krijg je de Cupra mee in zijn ‘Endurance Business’-versie en veel details mogen we daarover nog niet weten, behalve dan dat die meteen best goed uitgerust wordt. Op motorisch vlak krijg je dan weer 286 pk uit een enkele elektromotor op de achteras en een 77 kWh-accu, goed voor tot 568 kilometer rijbereik. Diezelfde aandrijflijn keert ook terug in de nog beter aangeklede ‘Endurance Adrenaline’-versie die start aan 65.230 euro. Helemaal bovenaan staat de Tavascan ‘VZ Adrenaline’, die vanaf 76.200 euro een extra elektromotor toevoegt voor vierwielaandrijving en 340 pk.
Ben je echter een beetje thuis in de EV’s, dan merk je dat de goedkoopste Tavascan hiermee de volle 7.430 euro duurder is dan de basis-Volkswagen ID.5. Hij komt zelfs dichter in de buurt bij de Audi Q4 e-tron Sportback waar je minstens 59.320 euro voor moet neertellen, al heeft Cupra daar voor de snelle beslissers wel wat op gevonden. Zo komt het met een reeks lanceringscondities waarbij je van 6.000 euro korting op een basis-‘Endurance Business’ tot wel 10.250 euro korting op de top-‘VZ Adrenaline’ krijgt. Daardoor daalt de eigenlijke startprijs naar 52.920 euro, een kleine 1.500 euro meer dan een Volkswagen ID.5… Dus rest enkel de vraag: aan die prijs, verkies jij de Volkswagen of toch deze Cupra?
Reacties
door GLENN
door chris
door GLENN
door David Simonet
door Tobias
door bjorn
door Kevin
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen