Autonieuws: Varia

Fiat Pand(in)a kent zijn prijs: nog steeds één van de goedkoopste nieuwe auto’s? (2024)

De Fiat Panda is dood, leve de Pandina… Of toch ongeveer, want daarnaast biedt Fiat ook nog gewoon een ‘Panda Classic’ aan. Die helpt de prijs te drukken met dank aan minder uitrusting en een eenvoudiger uiterlijk, maar is dat genoeg om tussen de goedkoopste auto’s op de markt te blijven staan?

Fiat opent een nieuw hoofdstuk voor zijn ‘Panda’-naam, want voortaan staat die niet meer gewoon voor een model maar wel voor een heuse familie. Zo onthulden de Italianen pas nog de ‘Grande Panda’ die naast een elektrische aandrijflijn ook uitpakte met 30 extra centimeters aan lengte. Daarom doopte Fiat zijn gewone Panda dan maar om tot ‘kleine Panda’ — of in ’t Italiaans: ‘Pandina’ — en maakte het van de gelegenheid gebruik om die een update en wat extra veiligheidssnufjes te geven… Maar wat doet dat allemaal met zijn prijs?

Meer uitrusting, minder grijstinten

Dat kunnen we nu zien, want Fiat zet zijn vernieuwde kleine Panda in de configurator met een startprijs van 16.140 euro. Voor dat geld krijg je hem echter nog niet mee als ‘Pandina’. In de plaats daarvan begint het gamma met een versie die Fiat nog gewoon ‘Panda Classic’ noemt en die houdt het lekker simpel met manueel verstelbare buitenspiegels, plastic wieldoppen en niet eens een radio. Parkeersensoren, een rijstrookassistent en een automatisch noodremsysteem zijn wel meteen standaard — bedankt EU. Hetzelfde geldt voor een digitaal bestuurdersdisplay en een knalgele lak, want Fiat doet geen grijstinten meer.

Image
Fiat Pandina prijs 2024

Is dat niet voldoende, dan moet je toch upgraden naar de Pandina en die begint aan 19.140 euro. Dat is dus meteen 3.000 euro meer maar geen nood, want je krijgt daar effectief flink wat voor in ruil. Zo beschikt de Pandina standaard over de stoere bodykit die vroeger op de Panda Cross kleefde. Bovendien krijgt deze versie wel gewoon een radio mee en die zit achter een 7-inch aanraakscherm dat meteen ook Android Auto en Apple CarPlay toelaat. Verder zijn de buitenspiegels hier niet alleen elektrisch verstelbaar maar ook verwarmbaar, zijn licht- en regensensoren standaard van de partij en valt cruisecontrol eveneens onder de basisuitrusting van de Pandina.

1.900 euro duurder

Ongeacht of je nu zo’n Pandina of toch een Panda Classic koopt, is die tegenwoordig altijd voorzien van dezelfde aandrijflijn. Die bestaat uit een 1.0-liter driecilindermotortje met mildhybridetechniek, goed voor 70 pk. Dat vermogen gaat in alle gevallen naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak want een automaat is niet beschikbaar… En vierwielaandrijving ook niet meer. Zo was er ooit een heerlijk betaalbare Panda 4x4 met een 0.9-liter tweecilindermotortje te krijgen maar ook voor de update had die versie het gamma al even verlaten… Jammer.

Image
Fiat Pandina prijs 2024

Over betaalbaar gesproken: blijft de Panda na zijn update nog steeds één van de goedkoopste nieuwe auto’s op de markt? Wel, ja en nee. Zo kost de basis-Panda tegenwoordig precies 1.900 euro meer dan voor de update en de reden waarom we dat zo goed weten, is omdat de Italianen voorlopig vergeten zijn om die oude ‘Panda Hybrid’ uit hun configurator te halen. De Panda is dus een stuk duurder geworden, maar hij is nog steeds betaalbaar genoeg om nét onder de Kia Picanto te blijven. Hij wordt echter wel ingehaald door de 600 euro goedkopere Hyundai i10 en ook voor een Dacia Sandero is hij geen gevaar meer: die kost slechts 11.990 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen