Alexander Wehr ontvangt ons op het hoofdkwartier van de groep dat al sinds jaar en dag in Bornem is gevestigd. Maar liefst 27 jaar werkt hij voor BMW, wat meteen ook zijn loyauteit voor het merk uit Beieren onderstreept. Zijn carrière bij de groep is alvast ronduit indrukwekkend. Van Product Manager van de iconische BMW Z8 over CEO van BMW in Latijns Amerika tot CEO in het kleine gehucht België. Maar Alexander Wehr vindt zijn huidige opdracht allerminst minderwaardig, wat zich dan ook reflecteert in het commerciële succes. Voor het vierde jaar op rij marktleider worden, dat is uniek en België is dan ook het enige land ter wereld waar BMW de hitlijst aanvoert.
AF: Hoe slaag je er in om met een Premium merk marktleider te zijn en die positie ook vast te houden?
AW: Er is echt geen geheime formule hoor, voor mij is het een combinatie van factoren. Allereerst is er natuurlijk ons sterk dealernetwerk. Dat zijn meestal duurzame partnerships met familiebedrijven. En we werken ook met internationale grote dealergroepen waar de focus echt ligt op lokale knowhow. We hebben met onze 25 partners die 70 showrooms beheren, een geweldige dekking van het land en we hebben de gezamenlijke missie om onze klanten op een unieke manier te dienen. Dat is de ene kant van zaak. De andere kant is natuurlijk wat BMW te bieden heeft, niet alleen qua product line-up, maar ook op het vlak van de meest geavanceerde technologieën.
En niet vergeten dat we als merk natuurlijk alle mogelijke aandrijflijnen kunnen aanbieden in de meest uiteenlopende segmenten. Neem nu het compacte SUV-segment waar we met de X1 zowel sterk scoren met de volledig elektrische iX1, als met de plug-in versies.
We staan ook erg dicht bij onze klanten en we geloven echt in een gemeenschappelijk project. Natuurlijk willen we op een gegeven moment een auto verkopen, maar dat is niet onze basisgedachte. We willen ervaringen creëren en gelijkgestemde gemeenschappen samenbrengen. Kijk naar onze B2B-werking, we zetten bij onze klanten geen druk om volume te halen en we geven veel flexibiliteit, dat is essentieel in een strategisch partnership. En we zijn één van de weinige merken die een volledig ecosysteem kan aanbieden, inclusief onze eigen leasingmaatschappij, Alphabet.
Kortingen en agentschapsmodel
AF: BMW is ook een erg zichtbaar merk.
AW: Dat klopt. We zijn heel erg actief in sponsoring, ook met onze ambassadeurs uit verschillende sectoren, en je ziet ons dus overal. Van de koers, over voetbal tot op Tomorrowland toe. Je kan niet naast BMW kijken en dat maakt van ons een heel toegankelijk merk.
AF: Zien jullie een duidelijke shift naar EV?
Het is een dubbel verhaal. Ik las op jullie website dat 90% van de EV-kopers niet meer terug gaan, maar dat zien wij toch anders. We zien dat 30 tot 40% van de EV-klanten toch soms terugkeren naar een plug-in of andere versie en wel om mogelijk uiteenlopende redenen. Maar uiteindelijk kunnen ze ook weer terugkomen naar een EV-oplossing, dat blijkt een heel dynamische cyclus te zijn. In landen waar de EV-transitie verder staat, zoals Noorwegen bijvoorbeeld, zal dat beeld wellicht verschillen. Daar blijven de kopers trouw aan de elektrische mobiliteit. Bij ons is er soms wel nog twijfel bij de klant. Een overheids- of fiscale stimulans kan daarbij belangrijk zijn om de EV-shift niet te vertragen.
AF: Moeten jullie uitpakken met grote kortingen om jullie positie in de markt te verzekeren?
AW: Nee, eigenlijk niet. We verkopen heel gewilde premium merken die, wanneer de klant een offerte vraagt, bereikbaarder zijn dan ze aanvankelijk vermoedden. We hebben ook het geluk te kunnen werken met uitstekende restwaardes, waardoor de operationele kost of de total cost of ownership heel erg aantrekkelijk blijft. Teveel korting geven zou trouwens afbreuk doen aan je premium merkimago. Dat doen we dus niet.
AF: Bij Mini zijn jullie sinds kort overgeschakeld op het agentschapsmodel, zijn daar nog kortingen mogelijk?
Het klopt wat je zegt, sinds 1 oktober hebben we bij Mini een nieuw agentschapsmodel geïmplementeerd en dat betekent dat we vooral een heel duidelijke transparantie hebben qua prijsbeleid, zónder kortingen. De prijs die we afficheren is de prijs die elke klant zal betalen in gelijk welke concessie. Zo vermijd je een prijzenoorlog en de prijzen zijn meteen heel erg aantrekkelijk voor alle klanten. De eerste reacties van zowel onze klanten als onze verdelers zijn alvast heel erg positief. Zo kan je vandaag bij ons een Mini Cooper kopen aan 185 euro per maand.
AF: Is er nog een groeipad mogelijk voor BMW? Jullie staan al aan de top.
AW: Ik denk het wel. Als je naar de gemiddelde leeftijd van het autopark in België kijkt, dan is er zeker nog potentieel. Zeker de particulieren zijn sinds Covid erg onzeker en hebben hun aankoop uitgesteld. De onzekere fiscaliteit in België speelt daarbij ook een rol, dus ik hoop dat de overheden snel duidelijkheid kunnen brengen. Die duidelijkheid zou wel eens bepalend kunnen zijn voor het commerciële succes van de Brussels Motor Show. Aan onze condities zal het alvast niet liggen. Zo bieden we bijvoorbeeld al een BMW X1 aan voor 249 € per maand, ook voor particulieren.
Daarnaast zal ons productportfolio natuurlijk nog verder evolueren met interessante nieuwe modellen. Zo kijken we hier bij BMW ook heel erg uit naar de Neue Klasse die dit jaar gelanceerd wordt. Dat wordt echt een game changer.
M-versies
AF: Hoe kijken jullie naar de nieuwe CO2-targets die Europa oplegt? Gaat dit een extra shift naar meer EV brengen?
AW: Op het Europees marktniveau zeker wel, die shift naar meer EV is nodig om de targets te behalen. Voor BMW Belux specifiek zal de toename misschien minder spectaculair zijn omdat we al heel goed scoren qua EV-mix. Vandaag zien we dat maar liefst 38% van onze verkoop naar EV’s gaat terwijl de markt op een gemiddelde van 27% en Europa aan gemiddelde van 15% zit. We zijn hier in België dus al bij de beste van de klas. Maar in 2025 zal bij BMW en Mini twee van de drie verkochte wagens een volledige elektrische aandrijflijn krijgen.
AF: Vooral in leasing zien we dat de restwaardes van elektrische wagens toch onder druk staan en er is een duidelijke uitdaging om tweedehands EV’s aan de man te brengen. Is dat ook voor BMW een bezorgdheid?
AW: Het klopt dat we goed moeten nadenken hoe we BEV-voertuigen een tweede leven kunnen geven, maar ik ben ervan overtuigd dat het perfect mogelijk is. Aan het product zal het alvast niet liggen. Bij BMW zien we dat kwaliteit van de batterij ook in een tweede leven prima blijft. Bij de i3 bijvoorbeeld, die nu 12 jaar op de markt is, zien we dat de performantie van de batterij beter blijft dan verwacht, dat zien we in alle onderzoeken. En het wordt alleen beter, want de recente modellen zijn ook uitgerust met moderne software die de levensduur nog verbetert.
AF: Is er binnen de trend van meer EV’s, ook ruimte voor nieuwe M-versies?
AW: Absoluut wel, we zitten in de business van het verkopen van emotie en dat is precies waar onze M-modellen op inspelen. Onze M-klanten vertellen ons alvast dat een elektrische aandrijflijn daar weinig aan verandert. Bovendien willen onze klanten ook bewust hun eco-footprint naar beneden halen, en dat kan ook perfect met een M-model op de oprit. We zien het dan ook binnen al onze merken: of het nu BMW, Mini of Rolls-Royce is, emoties zijn perfect combineerbaar met een volledig elektrische aandrijflijn.
AF: Tot slot, is Alexander Wehr een echte auto-man?
AW: Ik zou zeggen van wel. De auto heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht gehad op mij. Ik herinner me in mijn jeugd toen we met een vriend van mijn vader onderweg waren in zijn BMW 6-reeks CSi, ik zat toen achterin en dacht heel de tijd, wow, wat een auto! Niemand in mijn familie had trouwens ooit een premium auto. En daar zat ik in die CSi, kijkend naar de man met zijn grote handen rond het sportstuur en een Rolex uurwerk rond zijn pols. Toen dacht ik: zal ik ooit zo’n prachtige auto kunnen bezitten?
AF: Is dat gelukt?
AW: Haha, vandaag rij ik met een BMW i7 maar ik heb hier natuurlijk het geluk dat ik in mijn functie regelmatig een ander prachtig product kan uitproberen.
AF: Wat is je favoriete klassieke BMW?
AW: Ik ben een grote fan van de 3-reeks in het algemeen, en dan nog liefst de E30 generatie. De M3 versie daarvan is simpelweg: wauw. Noem me ouderwets, maar it blows my mind.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen