Het is pompen of verzuipen in autoland, zelfs voor de grootste namen. Zo heeft ook Porsche een mager jaar achter de rug maar de Duitsers hadden al een plan klaar om competitief te blijven. Dat plan blijkt echter niet ingrijpend genoeg, dus er moeten nog eens 1.900 werknemers de deur uit.
De slecht-nieuwsshow van de Volkswagen-groep gaat verder. Zo worstelt Volkswagen zelf al in die mate om de eindjes aan elkaar te knopen, dat het vorig jaar nog overwoog om Duitse fabrieken te gaan sluiten. Daarnaast heeft Audi die knoop inmiddels al doorgehakt voor onze eigenste productiesite in Brussel en ook Porsche blijft niet gespaard. Zij zagen hun verkoop vorig jaar namelijk met drie procent dalen dus ook voor hen is het tijd om eens goed na te denken over hoe het verder moet.
(Nu nog) gezond bedrijf
Dat denkwerk is nu verricht, en het resultaat is geen al te best nieuws voor een aantal werknemers. Zo heeft een woordvoerder van Porsche tegenover persagentschap Reuters bevestigd dat het merk nog eens 1.900 jobs gaat schrappen in Duitsland. Die komen bovenop de 1.500 interimcontracten die vorig jaar al niet hernieuwd werden, en de 500 contracten die dit jaar nog zullen verdwijnen. In totaal zou Porsche op die manier zijn Duitse werknemersbestand met 15 procent willen verkleinen tegen 2029, al belooft het dat niet te doen door middel van ontslagen maar door het niet vervangen van ontslagnemend personeel.

De woordvoerder benadrukt wel dat Porsche momenteel nog een gezond bedrijf is, maar dat het zich moet wapenen tegen veranderende marktomstandigheden om gezond te blijven. Als één van de uitdagingen haalt hij de daling in de verkoop van EV’s aan want die hebben ze ook bij Porsche dubbel en dik gevoeld. De Taycan zag zijn verkopen bijvoorbeeld halveren in 2024 en die afname kon de volledig elektrische Macan niet helemaal goedmaken… Anderzijds: daardoor gaat Porsche wel terug geld uitgeven aan het ontwikkelen van een nieuwe Macan met verbrandingsmotor!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen