Pros
- Mooi design
- Echte Porsche-sensaties
- Verfijnde rijeigenschappen
- Bruikbare en functionele gezins-SUV
Cons
- Geen virtuele schakelmomenten
- Turbo aantrekking = Turbo prijs
- Uitrustingslacunes
Begin dit jaar trok Porsche het doek van de nieuwe Macan-generatie, en het was geen verrassing dat die enkel als EV beschikbaar is. Intussen heeft ook Porsche moeten vaststellen dat de verkoop van elektrische auto’s vertraagt, waardoor het merk heeft beslist om langer dan voorzien de oude Macan benzine nog even in productie te houden. Al geldt dat niet voor België want de Belgische invoerder doet enkel nog stockmodellen van de hand. Wil je de nieuwe generatie Macan, dan zal die altijd aan de stekker moeten. Je kan dan kiezen tussen 4 versies: de Macan, de Macan 4, de Macan 4S en de Macan Turbo. Wij gingen meteen voor de topversie met 639 pk. Buckle up !
Geraak je ermee in Saint-Tropez?
Turbo zei je? Laat de grappen maar achterwege en natuurlijk heeft Porsche er goed over nagedacht. Turbo wil hier enkel zeggen dat je met de krachtigste der Macans te maken hebt. Opzet geslaagd, want iedereen begrijpt meteen dat deze Macan niet met zich laat sollen. Een paar cijfers: de Macan Turbo heeft in overboost 635 pk en een koppel van - hou je vast - 1.130 Nm. Dat is genoeg om de kasseien uit de grond te trekken. En uiteraard zijn er twee motoren (op elke as eentje) en dus vierwielaandrijving. De prestaties zijn dan ook hallucinant snel want de Macan Turbo knalt in 3,3 seconden naar 100 km/u. Dat is meer dan een halve seconde sneller dan een Porsche 911 GT3, om maar iets te zeggen. En het feest stopt pas bij 260 km/u. Laat dat maar eens even bezinken.
Nu we toch met cijfers bezig zijn kunnen we ook even de elektrische architectuur bekijken. Gelijk welke Macan je in huis haalt, je krijgt altijd een 100 kWh batterij waarvan een behoorlijke 95 kWh netto bruikbaar is. Dat is dus maar liefst 95% (ja, dat hebben we snel uitgerekend). Je krijgt ook de 800v-architectuur, waardoor de Macan heel snel kan opladen, tot maar liefst 270 kW aan de snellader en tot 11 kW aan de wallbox thuis. Aan de snellader laad je zo in 21 minuten van 10 tot 80%, tenminste als de snellader daartoe in staat is. In ieder geval behoort deze set-up tot de top van het EV-landschap, en dus hoeft er met de nieuwe Macan EV helemaal geen sprake te zijn van laadstress.
Nu hoef je je ook geen illusies te maken over de verbruiksopgave van 18,9 kWh en ook de beloofde autonomie van tot 590 km zal je in geen geval halen. Ons nog piepjong testexemplaar afficheerde een gemiddeld verbruik van 22 kWh, wat voor zulk een powermachine eigenlijk heel schappelijk is. Tijdens een rustige rit duikten we zelfs even onder de 16 kWh en dat maakt dat je in de realiteit wellicht tussen de 450 en 500 km ver geraakt. Zonder meer een correcte prestatie en hooguit twee keer laden richting je buitenverblijf in Saint-Tropez. Nog een leuk weetje: net als bij de Taycan beschik je over twee laadpoorten (met elektrisch schuifdeurtje) waardoor je nooit moet nadenken over de parkeerrichting als je wilt AC-laden. Voor de snellader kan je enkel aan één kant terecht.
Beleving? Ja, maar…
Laat ons eerlijk zijn, de vermogen- en koppelcijfers van de Macan Turbo zijn echt brutaal en we verwachtten ons dan ook aan misselijkmakende sensaties. Dat is niet echt het geval, en gelukkig maar. Natuurlijk gaat het loeihard in de Sport Plus-stand én met launch control geactiveerd, maar Porsche slaagt er wonderwel in om die waanzinnige versnelling nog redelijk beschaafd over te brengen. In een Tesla Performance of Plaid dreigt de inhoud van je maag na een paar sprintsessies spontaan op te borrelen, maar in de Macan Turbo blijft alles netjes op z’n plaats. Dat maakt deze Macan ultra bruikbaar voor dagelijkse verplaatsingen terwijl je natuurlijk nooit om wat extra power verlegen zit. Gaan en blijven gaan, de Macan Turbo kan het als geen ander.
Alleen, een elektrische Porsche, biedt die dan wel die herkenbare Porsche-beleving? Het antwoord daar is volmondig ja. De 911-rijder zal de typische Porsche-eigenschappen meteen terugvinden achter het stuur van de Macan. Je beschikt over goed doseerbare maar gretige remschijven en vooral de besturing is heerlijk precies en communicatief en vergt weinig stuur input om van richting te veranderen. Porsche heeft er overigens bewust voor gekozen om geen regeneratieve remfunctie te voorzien. In Zuffenhausen vinden ze dat een rempedaal dient om te remmen, en dat al die andere EV-poespas afbreuk doet aan de rijervaring. Om de beleving helemaal af te maken, is er wel een virtueel motorgeluid dat best geslaagd is en bijdraagt tot het sportieve gevoel aan boord. Ga je liever voor de stille EV-ervaring, dan kun je die motorbrom ook uitschakelen.
En toch laat Porsche, als we het dan over beleving hebben, hier nog een geweldige kans liggen want de versnelling is louter lineair, zonder enige schakelbeleving. Daar zouden we tot een jaar geleden niet over gemord hebben, maar sinds Hyundai met de Ioniq 5N laat zien dat je wel degelijk virtuele schakelmomenten kan simuleren in een sportieve EV, hadden we die extra sensatie ook wel gepast gevonden in de Macan Turbo. We raden de Porsche ingenieurs aan om zeker eens een Ioniq 5N benchmark te gaan doen.
Is het comfort in orde?
Het gebrek aan schakelmomenten doet gelukkig geen afbreuk aan de messcherpe wegligging van de Macan Turbo. Ondanks het gewicht van de batterij voelt deze SUV redelijk lichtvoetig aan en zijn de ingenieurs erin geslaagd om het zwaartepunt laag te houden. Zeker in de sportieve modi wordt alles strakker en de gasrespons directer. Alsof hij zelfs levendiger wordt en meer betrokkenheid creëert naarmate je de snelheid opvoert. Wat deze Macan ook nog eens garandeert, is een onberispelijk comfort. De Turbo krijgt standaard luchtvering en die slaagt er wonderwel in om een ideale mix van comfort en sportiviteit aan te bieden. Ben je zinnens om een Macan te bestellen maar niet de Turbo? Stip dan zeker de optie luchtvering aan, want die biedt een grote toegevoegde waarde.
En de binnenruimte, hoe zit het daar mee?
Hoewel de Macan z’n platform deelt met de Audi Q6, beschik je wel over een fractie minder binnenruimte, al moet het gezegd dat je zelfs achterin nog altijd meer dan behoorlijk ruim zit in de Porsche. Vergeet trouwens de achterbank, want je wilt natuurlijk wel achter het stuur zitten in de standaard (voor de Turbo) sportstoelen en dan kijk je op een strakke en overzichtelijke boordplank. De digitale schermen zijn wel een stuk kleiner dan in de Audi Q6, maar dat maakt ze tegelijk ook een pak sportiever en eleganter. Het optionele scherm voor de passagier is zo’n gadget dat je eigenlijk zelden of nooit gaat gebruiken (wie kijkt er nu eigenlijk Netflix terwijl je diepzinnige gesprekken kunt voeren met je partner?), maar het is toch een optie die je gewoon moet nemen, omdat het simpelweg past in een auto van deze standing.
Een paar opmerkingen moeten ons toch van het hart: de sleutel vindt geen plekje meer aan de linkerkant van het stuur (je houdt ‘m eigenlijk gewoon in je zak), en dat neemt helaas een beetje de magie weg van een klassieke Porsche die zich met de linkerhand laat starten. Er zit daar nu wel een startknop, maar het voelt niet echt hetzelfde. Verder vonden we de USB-poorten onhandig ver weg zitten, en hoewel we altijd fan zijn van een klimaatbediening met fysieke knoppen, krijg je hier te maken met een blinkend paneel dat al snel opvalt door de vette vingers die achter blijven.
Positief is dan weer dat de afwerkingskwaliteit op een eenzaam hoog niveau staat, en dat er meer dan voldoende opbergruimte in het interieur beschikbaar is. Ook de koffer is behoorlijk ruim te noemen met een volume van 480 liter (uitbreidbaar tot 1.288 liter). Voorin is er ook een ruime frunk beschikbaar, die je vaak ongepast opent met de afstandsbediening omdat de voorste knop niet langer (zoals we het gewoon zijn bij Porsche) de deuren ontgrendelt, maar wel de frunk. Je zou ‘m trouwens ook met een handgebaar moeten kunnen openen, maar ondanks al onze vreemde gebaren zijn we daar niet in geslaagd.
Gekende huisstijl, ook qua optiebeleid
We zijn al bijna aan het einde van dit testverslag, en we hebben het nog niet over één van de belangrijkste aantrekkingspolen gehad van deze Macan. Want eerlijk, wat ziet de nieuwe Macan er lekker uit! Het design is allesbehalve complex en tegelijk herkenbaar Porsche. Vooraan zorgt de inmiddels 4-punts lichtsignatuur ervoor dat de Macan perfect beantwoordt aan de huisstijl, terwijl de achterkant ons met die doorlopende lichtbalk een beetje doet denken aan de Cayenne Coupé. Heel geslaagd allemaal. Deze SUV slaagt erin om sportiviteit met elegantie te combineren, getuige de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 (dat scheelt ook weer enkele kilometers in elektrische rijbereik). De grote 22-duims ‘RS Spyder’-velgen (een optie, standaard krijg je 20 inch) zijn absoluut een esthetische meerwaarde op een auto van dit kaliber, en dankzij de luchtvering doen ze geen afbreuk aan het comfort. De Macan is in ieder geval erg knap en doet menig hoofden draaien. En is dat nu ook niet stiekem één van de redenen waarom je graag een Porsche wilt?
Over huisstijl gesproken: die vind je ook terug in het optiebeleid. Want hoewel de Turbo topversie op bepaalde vlakken meer dan behoorlijk is uitgerust (luchtvering, sportstoelen, stoelverwarming, leder, matrix koplampen, elektrische kofferklep,...) blijft Porsche op andere vlakken echt wel gierig. Zo moet je bijvoorbeeld nog bijbetalen voor adaptieve cruise control, een augmented reality head-up display of een Sport Chrono-pakket. En dat de achterste airbags een optie zijn, dat kan wat ons betreft niet door de beugel. Op veiligheid bespaar je niet, zeker niet als je al 126.700 euro moet ophoesten voor het topmodel.
Conclusie
De nieuwe Porsche Macan doet de uitgaande (en intussen verouderde) Macan op benzine helemaal vergeten. Deze Macan EV is een steengoede elektrisch SUV en de beste toegangspoort tot de wereld van Porsche die je je kan inbeelden. En hoewel we er nog niet mee gereden hebben, lijkt ons zelf de Macan basisversie van 84.500 euro een model om van te dromen (al hou je toch maar best rekening met 100.000 euro als je wat noodzakelijke opties aanvinkt). Zakelijke rijders zullen zelfs vaststellen dat de maandelijkse leaseprijs van de Macan meer dan redelijk blijft, met dank natuurlijk aan de uitstekende restwaardes die Porsches nu eenmaal hebben.
De grootste verdienste van het model is zonder twijfel dat de Macan aanvoelt als een echte Porsche. Deze SUV rijdt fantastisch en tovert elke dag weer een kamerbrede glimlach op je gezicht. En kijk je niet op 30.000 euro meer of minder, dan moet je absoluut deze Turbo in huis halen. Wat een heerlijke machine, waarbij je je helemaal kan onderdompelen in onvervalste Porsche-sensaties, terwijl het comfort perfect matcht met de roeping van een familie-SUV. Ja, je kijkt naar de nieuwe benchmark van elektrische sport-SUV’s, ook al heeft dat z’n prijs.
Specificaties
Motor | 2 elektromotoren |
---|---|
Vermogen | 639 pk |
Koppel | 1130 Nm |
Overbrenging | Automaat (EV) |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 405 kg |
Topsnelheid | 260 km/u |
Prijs testwagen | € 126 700 |
Prijs basismodel | € 84 500 |
0 tot 100 km/u | 3.30 sec |
Min. kofferinhoud | 480 L |
Max. kofferinhoud | 1 288 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen