Op de lijst van te vaak gebruikte zinnen: het gaat niet goed met Nissan. Dat zijn deze keer echter niet onze woorden maar wel die kersvers CEO Ivan Espinosa. Geen nood echter, want de man heeft een plan om de autobouwer er weer bovenop te brengen… Al moeten daarvoor natuurlijk wel toegevingen worden gemaakt.
Nissan heeft zijn winstcijfers voor fiscaal jaar 2024 bekendgemaakt, al kan je het ‘winst’-deeltje daar waarschijnlijk wel weglaten. Zo kleuren bijna alle cijfertjes er rood met op kop een samengeteld verlies van 1,3 miljard euro. Heel verrassend is dat niet want het merk verklapte al meermaals dat de zaken niet heel goed gingen. Dat resulteerde eerder dit jaar in de aanstelling van een nieuwe CEO en die blijft duidelijk niet bij de pakken zitten.
3.000 professionele bespaarders
Die Ivan Espinosa heeft nu namelijk het Re:Nissan-plan voorgesteld en jawel: dat is even ingrijpend als het klinkt. Zo gaat de autobouwer vooral flink gaan besparen en daarvoor heeft het zelfs een speciaal team uit de grond gestampt. Over het hele bedrijf krijgen 3.000 werknemers de opdracht om de zakrekenmachine erbij te halen, en zich voltijds te gaan focussen op hoe Nissan minder geld kan uitgeven.

Zo moeten nieuwe auto’s bijvoorbeeld 70 procent minder complexe onderdelen krijgen. Daarnaast wil Nissan zijn aantal verschillende platforms waarop die auto’s gebouwd worden verminderen van de huidige 13 naar slechts 7 technische basissen. Dergelijke ingrepen moeten ervoor zorgen dat het bedrijf aanzienlijk sneller modellen kan lanceren: voor nieuwe auto’s moet de ontwikkelingstijd van 52 weken naar 37 weken slinken en voor afgeleiden van die nieuwe auto’s zelfs naar 30 weken.
20.000 banen schrappen
Dat laatste verklaart waarom Nissan in eerste instantie die 3.000 man kan missen, al wil dat niet zeggen dat er geen jobs gaan sneuvelen. Wel integendeel: in plaats van de voorheen beloofde 9.000 banen zegt de autobouwer nu wereldwijd 20.000 banen te gaan schrappen tegen 2027. Dat is bijna 15 procent van zijn totale werknemersbestand en de reden daarvoor is ook niet ver te zoeken. Zo wil Nissan binnen twee jaar slechts 10 van zijn huidige 17 fabrieken overhouden en een geplande, nieuwe fabriek voor accuproductie komt er zelfs helemaal niet.

Daarnaast wil Nissan ook marktspecifieker gaan denken, waarbij hun focus voor Europa nog meer op het B- en C-segment moet gaan liggen. Om dat klaar te spelen, wil de constructeur ook nauwer gaan samenwerken met partners Renault en Mitsubishi en daarvan kregen we een paar weken geleden al een voorsmaakje. De toen onthulde Nissan Micra deelt zijn techniek namelijk met de Renault 5 E-Tech en de nieuwe Nissan Leaf krijgt ook een Mitsubishi-versie. Alles dus om de kosten op één of andere manier te kunnen delen, en het resultaat moet een besparing van 3 miljard betekenen tegen 2026 — genoeg dus om dat verlies van vorig jaar dubbel en dik goed te maken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen