De Kia Sorento steekt in ’t nieuw en dat zal je geweten hebben. Zo doet de zevenzits SUV het tegenwoordig met smoelwerk dat doet denken aan de elektrische EV9. Niets is echter wat het lijkt, want onderhuids kijk je nog steeds aan tegen een duo van hybride aandrijflijnen en zowaar een dieselversie… Dus wat denk je: is dit de EV9 voor de persoon met een gewoon loon?
Je hebt het vast ook al gemerkt in het straatbeeld: Kia gooit zijn designtaal tegenwoordig over een andere boeg. Zo staan er geen grijze mussen meer in de cataloog maar wordt elk van hun modellen overgoten met een ‘Opposities United’-sausje. Daarmee wil Kia kortweg zeggen dat ze strakke lijnen en scherpe hoeken combineren met gladde, glooiende oppervlakken en in de praktijk mondt dit meestal uit in weinig franjes en veel LED-verlichting… Kijk maar naar deze vernieuwde Sorento.
Star Map en vegan leer
Waar flink wat fabrikanten hun facelifts namelijk subtiel houden, gooit Kia het complete front van zijn SUV overboord. Weg is dus die ‘Tiger Nose’-grille van voorheen en in de plaats daarvan krijgt de Sorento een nog groter gapend exemplaar. Aan weerszijden moesten de bescheiden koplampen dan weer wijken voor twee T-vormige LED-stroken die Kia ‘Star Map’ doopt, want hun patroon moet doen denken aan die typische tekeningetjes van sterrenbeelden uit je oude handboek aardrijkskunde. Hetzelfde principe passen de Koreanen trouwens ook toe op de gefacelifte Picanto, de vernieuwde EV6 en natuurlijk de EV9, waar deze Sorento bijgevolg een beetje op gaat lijken.
Dat geldt ook binnenin want het dashboard krijgt een al even uitgebreide opfrisser als de neus van deze Kia. Dat dashboard wordt net als voorheen gedomineerd door twee schermen maar die delen nu één gebogen glasplaat. Daardoor moesten de ventilatieroosters naar onder verhuizen en nog iets lager vind je een variabel strookje sneltoetsen dat de Sorento leent van pakweg de EV6. Dat is dan wel een aanraakgevoelig strookje maar gelukkig zitten er nog twee fysieke draaiknoppen in om bijvoorbeeld de binnentemperatuur of het audiovolume aan te passen. Ook over de rest van de cabine werd trouwens goed nagedacht want eigenlijk voelt alles wat je aanraakt best kwalitatief aan, en je kan de Sorento tegenwoordig ook krijgen met vegan leer en bekleding uit gerecycleerde PET-flessen.
Twee hybrides en een diesel
Dat laatste klinkt misschien wat tegenstrijdig op een grote SUV die je met een dieselmotor kan krijgen maar geen nood, want daarnaast is de Sorento er nog steeds in twee hybridesmaakjes. De HEV doet het daarbij zonder stekker terwijl de PHEV, je raadt het al, een plug-inhybride is. Allebei vertrekken ze van een 1.6-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor in de zestraps transmissie, maar in het geval van de HEV haalt die laatste zijn stroom uit een accuutje van 1,5 kWh terwijl de PHEV 13,8 kWh aan batterijen biedt. Het resultaat: tot 54 kilometer elektrisch rijbereik.
Wij hielden het voor deze test echter bij een Sorento HEV, de zelfopladende hybride dus. Die schopt het tot 215 pk en 350 Nm koppel, die ofwel naar de voor- ofwel naar de vier wielen gestuurd kunnen worden. Ons exemplaar koos voor dat laatste en dat maakt hem weer een beetje SUV-waardiger, compleet met een knop waarmee je afhankelijk van de ondergrond zelfs uit verschillende slimme terreinmodi kan kiezen. Zwier je de aandrijflijn echter in zijn sportiefste stand, dan bereikt deze Sorento de 100 km/u in 9,7 tellen. Stiekem is de HEV daarmee de traagste der Sorenti, want de 194 pk sterke diesel doet dat sprintje in 9 seconden rond en de plug-in met zijn 252 pk zelfs in 8,8 seconden.
MPV met SUV-vermomming
Nu is de kans best klein dat je zo’n Sorento HEV koopt voor zijn snelheid, dus is hij dan een beetje zuinig? Wel, ja en nee. Wij tekenden bijvoorbeeld een gemiddelde op van 7,2 l/100 km en dat klinkt best dorstig voor een hybride, al hoort daar wel enige nuance bij. De hybride in kwestie weegt namelijk dik 2 ton en beschikt over vierwielaandrijving, dus Toyota Prius-prestaties ging deze Kia nooit laten optekenen. Dat forse gewicht laat zich trouwens ook voelen wanneer je met deze Sorento rijdt want hoe goed de zelfnivellerende achterophanging van zijn topversie ook probeert om de koets onder controle te houden; hij blijft nét te hard geveerd voor een ruime gezins-SUV… En dat is jammer want de Sorento ziet eruit alsof hij een boterzachte comfortsloep hoort te zijn.
Leg je dat ene minpuntje echter naast je neer, dan is een ruime gezin-SUV wel degelijk wat je krijgt. Sterker nog: binnenin deze Kia zou je bijna zweren in een MPV met SUV-vermomming te zitten. Zo vind je achter de tweede zitrij 608 liter koffervolume, tenzij je natuurlijk de twee stoeltjes uit de vloer klapt die er een zevenzitter van maken. Dan blijft er daarachter nog 179 liter over terwijl je er twee extra kinderen en met een beetje overtuiging zelfs volwassenen kwijt kan. Ook helemaal achterin beschikken die trouwens over hun eigen klimaatregeling, dus je krijgt hier eigenlijk best wel veel auto voor je geld.
En de concurrentie dan?
Maar voor welk geld dan, horen we je nu denken? Wel, Kia geeft je een gefacelifte Sorento mee vanaf je 53.290 euro hebt verzameld… En ja, ook wij vinden dat eigenlijk niet weinig. Gelukkig krijg je meteen een HEV zoals ons testexemplaar mee, al houdt die het dan wel op voorwielaandrijving. Ondanks het feit dat die HEV een hybride is, is de dieselversie op één of andere manier dus toch 1.300 euro duurder. De top-Sorento is dan weer de plug-inhybride want daarvoor moet je minstens 61.790 euro over hebben. Steek je die in het hoogste uitrustingsniveau, dan betaal je zelfs meer dan 70.000 euro!
Nu vertellen al die cijfertjes natuurlijk maar het halve verhaal, want zelfs in zijn basisvorm is de Sorento meteen rijkelijk uitgerust. Zo zijn zaken zoals parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, licht- en regensensoren, adaptieve cruisecontrol, uitgebreid infotainment met smartphoneconnectiviteit, automatische klimaatregeling, verwarmde voorzetels en kunstlederen bekleding standaard van de partij. Dat geldt ook voor die twee extra stoeltjes achterin, al krijgt bijvoorbeeld een Peugeot 5008 die ook en daar moet je maar liefst 12.000 euro minder voor over hebben. Dat is dan wel niet meteen hybride maar dat is de Renault Espace bijvoorbeeld wel, en die kost met derde zitrij en al bijna 10.000 euro minder... Dus de goedkoopste van zijn segment is deze Kia alvast niet.
Conclusie
Kortom: de Kia Sorento biedt best veel waar, al moet je er in alle gevallen ook best veel geld voor over hebben. Maar wie weet: misschien heb je dat er wel voor over. Deze SUV maakt vooral sinds zijn facelift namelijk flink wat indruk. Zo is zijn hybride aandrijflijn meer dan competent, is zijn bouwkwaliteit uitstekend en maakt hij de looks van pakweg de Kia EV9 toch iets bereikbaarder voor die persoon met een gewoon loon waar deze test mee begon… Al moet die waarschijnlijk nog steeds even sparen voor die zo’n basis-Sorento kan betalen.
Specificaties
Vermogen | 215 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 081 kg |
Prijs basismodel | € 53 290 |
0 tot 100 km/u | 9.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 608 L |
Max. kofferinhoud | 1 996 L |
CO2-uitstoot | 168 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen