Moord en brand, want de Renault Scenic is geen MPV meer. In de plaats daarvan kleven de Fransen die iconische naam nu op een crossover, en dat is er ook nog eens een elektrische crossover. Met zijn Long Range-batterij pakt die echter uit met één van de grootste rijbereiken in zijn prijsklasse… Genoeg om de Scenic-naam toch te verdienen?
Pros
- Laag verbruik
- Gebruiksvriendelijk infotainment
- Competitief geprijsd
Cons
- Hoge tildrempel in de koffer
- Geen verschuifbare achterbank
- Matig snellaadvermogen
Wat is dit?
Dit is de Renault Scenic E-Tech, niet te verwarren met de Renault Scénic-zonder-E-Tech. Waar dat model vroeger een accent aigu en een MPV-koetswerk kreeg, is de nieuwe Scenic een zuiver elektrische crossover geworden. Daarmee maakt Renault zijn handen dus (nog eens) vuil aan het recycleren van iconische namen op hoogpotige modellen, maar wat blijft er dan nog over van het Scénic-erfgoed?
Meer Symbioz dan Scénic
Qua design alvast niet veel — om niet te zeggen: niks. Wel integendeel: je zou deze Scenic E-Tech eerder verwarren met een Renault Symbioz dan met een oude Scénic. Zo heeft ook deze crossover een snuit van de hand van Gilles Vidal en vind je die ook wat lijken op Peugeots voormalige designtaal, weet dan dat de Fransman daar inderdaad vandaan komt. Achteraan leunt de Scenic E-Tech dan weer dichter aan tegen de Rafale, maar dan zonder de schuin aflopende daklijn en natuurlijk wat compacter.

Zo is de nieuwe Scenic E-Tech 4,47 meter lang en op dat vlak komt hij wel aardig in de buurt van de afmetingen van zijn verloren voorganger. Interessanter is echter dat de crossover daarmee precies één centimeter langer is dan een Ford Explorer en drie centimeter langer dan een Volvo EX40 — je weet wel, de elektrische XC40… En we zeiden het al: dat we de Renault hier vergelijken met EV’s, is geen toeval.
Interessante cijfers
Elke nieuwe Scenic E-Tech beschikt namelijk over een elektromotor op de vooras, al verschilt diens vermogen wel naargelang de gekozen versie. Zo krijg je de keuze uit twee aandrijflijnen en de goedkopere combineert een vermogen van 170 pk met een accu van 60 kWh. Kies je daarentegen voor de Long Range, dan krijg je een elektromotor met 220 pk en 300 Nm koppel die zijn stroom haalt uit een batterijpakket van een mooie 87 kWh groot.

Die Scenic E-Tech Long Range pronkt dan ook met interessante cijfers. Zo laat hij een WLTP-rijbereik optekenen van maar liefst 625 kilometer en dat doen niet veel concurrenten in deze prijsklasse ‘m na — de Tesla Model Y incluis. Alleen qua laadsnelheid maakt de Renault iets minder indruk dan een paar van die concurrenten want met zijn 150 kW duurt het 37 minuten om de accu van 15 naar 80 procent te laden. De meeste EV’s gaan tegenwoordig sneller dan dat van 10 (!) naar 80 procent.
In de buurt van de 600 kilometer
Gelukkig is de Scenic E-Tech wel best zuinig, want ons verbruik schommelde gedurende de testweek rond de 17 kWh/100 km. Dat bracht het realistische rijbereik op iets meer dan 500 kilometer en dat lijkt natuurlijk aanzienlijk minder dan beloofd, maar daar hoort een belangrijke voetnoot bij. We legden namelijk flink wat snelwegkilometers af en daarbij verbruikt een EV natuurlijk vaak een stuk meer. Doe je het met andere woorden rustig aan en rij je vooral op binnenwegen, dan kom je waarschijnlijk wel eens in de buurt van de 600 kilometer rijbereik.

Dat komt goed uit, want deze Renault is ook het soort auto waar je rustig van wordt. Zo is hij verrassend gebalanceerd geveerd voor een EV die toch zo’n 1,8 ton in de weegschaal legt. Ook zijn aandrijflijn reageert best soepel en voorspelbaar op je gasinput. De mate van remregeneratie kan je dan weer kiezen door middel van pedaaltjes achter het stuur en hoewel ons testexemplaar dit nog niet had, krijgen nieuw geleverde Scenic E-Techs tegenwoordig ook een One Pedal-modus mee.
Hogere verwachtingen
Mede door dat gewicht is de Scenic E-Tech geen echt sprintwonder, maar dat hoeft voor dit soort auto ook niet. Zo is zijn 0-naar-100-tijd van 7,9 seconden meer dan vlot genoeg want we zeiden het al: waarschijnlijk hou je de aandrijflijn toch in zijn comfortabelste stand. Toch merk je in de bochten dat het onderstel van deze Renault best wel wat dynamiek aankan, al krijg je bij sportiever rijgedrag niet bepaald veel feedback van de voorwielen. Dat ligt vooral aan het zachte stuurgevoel waarmee de Scenic dus alweer zijn kaarten inzet op comfort.

De sterkte van deze Scenic E-Tech zit dus in zijn rol als gewone gezinswagen, net zoals de vorige Scénics dus… maar dan natuurlijk anders, want het is geen MPV meer. Dat merk je ook aan de binnenruimte want hoewel de koffer van 545 liter op papier groter is dan die van de voorganger, maken de forse tildrempel en de hoge koffervloer hem toch minder praktisch. Bovendien kan je de achterbank niet in de lengte verschuiven en dat is verwonderlijk, want naast de vorige Scénic kan ook pakweg een Renault Symbioz dat wel. Kortom: de Scenic E-Tech is allesbehalve onhandig maar door die gezinsvriendelijke naam op deze crossover te kleven, had Renault ons gewoon hogere verwachtingen gegeven.
Scherp geprijsd
Qua prijs geldt eigenlijk hetzelfde want vergelijk je die met wat je vroeger voor een Scénic moest betalen, dan lijkt 39.950 euro best hoog. Voor een bruikbare gezins-EV is diezelfde prijs anno 2025 echter best knap. Daarnet haalden we er bijvoorbeeld nog de even grote Ford Explorer bij en daarvoor moet je in zijn basisvorm 4.000 euro meer neertellen. Een Peugeot E-3008 is dan weer 2.000 euro duurder, een Volkswagen ID.4 2.500 euro en een Tesla Model Y zelfs 6.000 euro. Enkel de Skoda Elroq steekt serieuze stokken in de wielen van deze Renault want die bieden de Tsjechen op één of andere manier aan voor 6.500 euro minder.

Voor die 39.950 euro krijgt je Scenic E-Tech wel meteen een 60 kWh-batterij mee en een elektromotor met 170 pk. Wil je echter de grote accu en meer vermogen zoals ons testexemplaar, dan moet je daar wel wat meer voor over hebben. Ook zo’n Long Range-versie blijft echter best scherp geprijsd aan 46.950 euro, vooral wetende dat je dan naast die 625 WLTP-kilometers meteen ook het Techno-uitrustingsniveau krijgt. Reken bijvoorbeeld op het grotere infotainmentscherm van 12 inch met dat marktleidende infotainmentsysteem van Android Automotive, terwijl zaken zoals adaptieve cruisecontrol en een warmtepomp sowieso al standaard aanwezig zijn.
Conclusie
Is de nieuwe Renault Scenic E-Tech nog een echte Scénic? Nee, maar dat maakt er allesbehalve een verkeerde auto van. Zo pakt hij uit met leuke looks, gebalanceerd rijgedrag, flink wat binnenruimte en competente elektrische aandrijflijnen voor een aanvaardbare prijs. Als Long Range is die aandrijflijn zelfs meer dan competent met een range die we ook in realiteit best long durven noemen. Eén ding heeft deze elektrische Scenic E-Tech dus alvast gemeen met de vorige Scénic: meer auto heb je eigenlijk niet nodig.
Specificaties
| Motor | Elektromotor |
|---|---|
| Vermogen | 220 pk |
| Koppel | 300 Nm |
| Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
| Aandrijving | voorwiel |
| Gewicht | 1 842 kg |
| Topsnelheid | 170 km/u |
| Prijs testwagen | € 46 950 |
| Prijs basismodel | € 39 950 |
| 0 tot 100 km/u | 7.90 sec |
| Min. kofferinhoud | 545 L |
| Max. kofferinhoud | 1 670 L |
| Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reacties
door Clipson Plextorlittlefield
door Clipson Plextorlittlefield
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen