Rijtest

Rijtest: Renault Scénic 1.3 TCe (2018)

Upsizing is de nieuwe trend in autoland. Zo ook bij Renault die haar 1.2 turbobenzine in ruilt voor een nieuwe *dertienhonderd*. De Scénic is de eerste van de Franse stal die uit mag pakken met het nieuwe blok. Een respectabele metgezel?

Constructeurs zijn tot het besef gekomen dat petieterige motoren niet altijd even positief uit de nieuwe WLTP-cyclus, komen waardoor er een stevig upsizing-trend door autoland waait. Of om het in constructeurstermen te zeggen; rightsizing. Het gevolg is dat nieuwe motorenfamilies vaak enkele honderden cc's groter zijn. Het geval bij de Volkswagen Groep (van 1.4 naar 1.5) maar ook bij Renault. Want de Fransen zijn klaar met een nagelnieuwe motorenfamilie die samen met - jawel - Mercedes werd ontwikkeld.

Zoals een Nissan GT-R

Mercedes werkte het onderblok uit, Renault bedacht de rest van de componenten. Het resultaat is een viercilinder benzine met turbo van 1.3 liter groot. Grotendeels vanuit aluminium met de nodige aandacht voor modulariteit. Want de fundamenten hiervan gaan hun dienst moeten doen in gerief van Renault, Nissan, Mitsubishi, Mercedes en enkele Chinese automerken. Van A-Klasse tot Renault Espace, zeg maar.

Image
rijtest-renault-scenic-tce-140-2018

Hoewel we niet al te geeky in details willen gaan, geven we toch enkele hoogtepunten mee van deze nieuwe dertienhonderd; directe injectie aan 250 bar, driehoekige aluminium cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en cilinders met plasmacoating zoals je die tegen komt op de Nissan GT-R. Waarom Renault voor 325 cc per cilinder gaat en niet voor de gangbare 375 cc (1.5) of 500 cc (2.0)? Het blijven Fransen uiteraard.

3 smaken

Hoe dan ook, die dertienhonderd mag drie vermogens naar de buitenwereld brengen, puur softwarematig. Het gaat dan over 115 pk, 140 pk en 160 pk met respectievelijk 220, 240 en 260 Nm. Een bewuste keuze van Renault omdat de instapmotor minder duur randapparatuur nodig heeft dan de topversie (koppeling, remmen, etc). Waardoor ze de prijs nog wat verder kunnen drukken voor kleinere instapmodellen.

Image
rijtest-renault-scenic-tce-140-2018

Wij gingen alvast op pad met de Scénic TCe 140 om het nieuwe blok aan de tand te voelen. Want naast de nieuwe generatie A-Klasse van Mercedes is de Scénic de eerste van Renault die het nieuwe blok voorin krijgt. Waardoor het merk nog maar eens wil onderstrepen hoe belangrijk die MPV in de line-up is. De 1.3 weet met zijn 140 pk alvast vlot om te gaan met het gewicht van de Scénic. Met dank aan zijn gretigheid onderin, stille werking en mooie vermogensopbouw.

Kleine winstjes

Geen complete revelatie maar laat dat net het doel zijn van deze nieuwe 1.3. Hij moet gewoon doen wat we al jaren van motoren verwachten maar dan met iets betere uitstootcijfers. Over die cijfers gesproken, de Scenic TCe 140 kan een CO2-cijfer van 122 g/km voorleggen, toch 7 eenheden beter dan de 130 pk sterke 1.2 die hij vervangt. Lagere CO2-uitstoot en meer kracht, een win-win-situatie, toch?

Image
rijtest-renault-scenic-tce-140-2018

Wij kunnen er alvast weinig tegen inbrengen. Misschien dat het dieselalternatief nog steeds een stuk zuiniger is en minder CO2 uit braakt. Maar gezien het feit dat diesel tegenwoordig de vloeistof van de duivel is begrijpen we de keuze voor de benzine. Wij reden trouwens een verbruik van 7,2 l/100 km bij elkaar met de Scénic TCe 140. We geven het maar even mee.

Conclusie

Nee, niet zo spannend als een nieuwe V12 van Mercedes maar met een productieverwachting van meer dan een miljoen exemplaren per jaar is deze 1.3 TCe een ontiegelijk belangrijk motorblok in de automobieltoekomst. Met een uitrol in gerief van Renaul, Mercedes, Nissan en Mitsubishi. Een viercilinder met pit en hopelijk op termijn ook een betrouwbaar karakter. Een waardig dieselalternatief? Zeker bij kleinere modellen het geval.

Image
rijtest-renault-scenic-tce-140-2018

Specificaties

Vermogen140 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 402 kg
Topsnelheid195 km/u
Prijs testwagen€ 31 925
Prijs basismodel€ 22 875
0 tot 100 km/u10.10 sec
Gemiddeld testverbruik7.20L/100km
Min. kofferinhoud506 L
CO2-uitstoot122 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen