Ford doet het weer: ze maken een voertuig dat eigenlijk gewoon functioneel hoort te zijn net dat beetje stoerder. Zo krijgt de nieuwe Ranger een MS-RT-behandeling die hem een flink verbreed koetswerk en een verlaagde ophanging geeft. Het resultaat ziet er zonder twijfel uit als één van de stoerste pick-ups op de markt… Maar is het dat ook?
Pros
- Stoere looks
- Scherper rijgedrag
- Zelfde inzetbaarheid
Cons
- Geen vermogensupgrade
- Geen sportievere rijmodus
- Stugge ophanging
Wat is dit?
Dit is in essentie gewoon een nieuwe Ford Ranger, maar dan net een beetje anders. Zo rolde hij net als zijn reguliere broertjes van de band in Zuid-Afrika maar nadien verscheepte Ford hem naar zijn M-Sport-afdeling in het Verenigd Koninkrijk. Die afdeling houdt zich ook bezig met het ontwikkelen van de rallywagens van Ford dus steek je zo’n Ranger in hun handen, dan is dit wat je krijgt.
Twee spoilers!
Maak dus kennis met de Ford Ranger MS-RT, kort voor ‘M-Sport Road Technology’. In tegenstelling tot pakweg een Ranger Raptor, die de ultieme pick-up voor onverhard terrein wil zijn, mikt deze MS-RT dus op de titel van ultieme pick-up voor de straat. Daarom geeft hij zonder verpinken 4 centimeter van zijn bodemvrijheid op terwijl zijn spoorbreedte eveneens 4 centimeter en zijn totale breedte zelfs 8,2 centimeter vergroot werden. Vond je de reguliere Ranger dus al een gevaarte om mee te rijden, dan heb je deze 2 meter brede en 5,4 meter lange versie nog niet geparkeerd.

Gelukkig krijgt de Ranger de nodige aanpassingen om die extra breedte te doen passen, en nog geen klein beetje. Dat begint al bij de diamantgeslepen 21-inchwielen en gaat verder in de sportievere honinggraatgrille en de lagere bumpers. Die bumpers sluiten trouwens mooi aan op de flink uitgeklopte wielkasten — zelfs achteraan, waar de complete flank van de laadbak verbreed werd. Achteraan vind je niet één maar zomaar twee spoilers en binnenin herinneren specifieke kuipzetels en een blauwe middenmarkering op het stuurwiel eraan dat je niet in een gewone Ranger zit… Of wel?
Trager dan hij eruitziet
We hebben het namelijk nog niet gehad over wat er zich onder de motorkap bevindt. Daar monteert Ford in elke Ranger MS-RT een 3.0-liter V6-motor op diesel en die zit gekoppeld aan een tientraps automaat. Het resultaat is 240 pk aan vermogen en 600 Nm aan koppel en die cijfers passeren langs een elektronisch gestuurd e4WD-systeem. Daarin kan je zelf achterwielaandrijving, vierwielaandrijving met hoge gering of vierwielaandrijving met lage gering selecteren, of je zet de aandrijflijn gewoon in zijn ‘4A’-modus en dan kiest de Ranger voor jou afhankelijk van de omstandigheden.

Ben je de reguliere Ranger echter al een beetje gewend, dan bevat bovenstaande blok informatie letterlijk niks nieuws. Je leest het goed: deze Ranger MS-RT heeft precies hetzelfde vermogen en precies hetzelfde koppel als een Ranger met 3.0-diesel zonder MS-RT. Het resultaat is dan ook precies dezelfde 0-naar-100-tijd van 8,7 seconden wat op zich niet slecht is, maar wel flink trager dan dit ding eruitziet… En dat is opmerkelijk, want als Raptor krijgt de Ranger zowaar een 3.0-liter benzine-V6 met 292 pk. Sterker nog: zelfs de nieuwe plug-inhybride Ranger doet beter met zijn 279 pk en die heeft ook nog eens meer koppel dan deze diesel.
Terug naar de tekentafel
Ondanks zijn looks is deze MS-RT dus niet de snelste Ranger, maar gelukkig draait het bij sportiviteit niet alléén om snelheid. Vooral qua rijgedrag heeft de M-Sport-afdeling namelijk bergen verzet want de MS-RT stuurt stukken dynamischer dan de reguliere Ranger. Zo zorgt die verlaagde ophanging natuurlijk voor minder rolneiging in de bochten maar vooraan zijn de dempers zelfs volledig anders, waardoor je een aanzienlijk preciezere voortrein krijgt. Achteraan hield Ford het dan weer bij anders afgestelde ophanging… en daar wringt misschien wel het schoentje.

De keerzijde van dat strakkere rijgedrag is namelijk dat de MS-RT stugger gedempt is dan een gewone Ranger... véél stugger. Vooral achteraan krijg je daardoor een springerig effect dat je wel vaker voelt bij pick-ups, maar de standaard-Ranger heeft dit in veel mindere mate. Nu goed: een stuggere ophanging is natuurlijk wel te verwachten van een sportievere versie maar zoals we hierboven al aanhaalden, is de extra sportiviteit in realiteit enigszins beperkt.
Zelfde cijfers = zelfde functionaliteit
Dat merk je nog maar eens aan de rijmodi want net als alle andere Rangers heeft de MS-RT een ‘Normal’-, een ‘Eco’-, een ‘Tow/Haul’-, een ‘Slippery’-, een ‘Mud/Ruts’- en een ‘Sand’-modus. Zie jij wat er ontbreekt? Inderdaad: zelfs deze versie beschikt niet over een ‘Sport’-modus maar wel over twee verschillende terreinmodi, terwijl Ford zelf zegt dat dit de “ultieme pick-up voor de straat” moet zijn. Een modus met een iets vlottere gasrespons had ons misschien even doen vergeten dat we onderweg waren met de doodnormale diesel van de reguliere Ranger.

Dat terzijde betekent dit wel dat je ook dezelfde indrukwekkende trek- en laadcapaciteiten krijgt als bij de reguliere Ranger. Zo mag je stoere MS-RT dus eveneens 3,5 ton slepen terwijl je 1 ton aan gewicht in de laadbak mag stouwen. Die laadbak is trouwens ruim 1,5 meter lang en 1,2 meter breed en kan je optioneel voorzien van een elektrisch openend en sluitend rolgordijntje om te vermijden dat je boodschappen eruit gepikt worden. O ja en elke Ranger heeft tegenwoordig een dubbele cabine met ook achterin meer dan genoeg zitruimte.
Een dikke 9.000 euro
Je betaalt natuurlijk wel iets meer voor je MS-RT dan je voor een reguliere Ranger had betaald. Zo’n reguliere Ranger koop je namelijk vanaf 45.415 euro — exclusief BTW, wel te verstaan, want je moet ervoor in de configurator van Fords bedrijfsvoertuigen zijn. Voor dat geld krijg je dan wel een exemplaar met een 2.0-liter viercilinder dieselmotor en 205 pk en in die vorm kan je de MS-RT-uitvoering niet bestellen. Die is enkel verkrijgbaar in combinatie met de 3.0-liter zescilinder dieselmotor en in de standaard Ranger kost die je 49.265 euro. Vink je dan de MS-RT-versie aan, dan stijgt de prijs naar 58.415 euro exclusief BTW.

Die sportieve looks en dat strakkere rijgedrag kosten je met andere woorden een dikke 9.000 euro extra, al moet gezegd dat de Ranger verder ook over flink wat standaarduitrusting beschikt. Zo krijg je meteen verwarmbare voorzetels en een verwarmbaar stuur mee, is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar, heb je parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera en pronkt er op het dashboard een 12-inch portretscherm met standaard Apple CarPlay en Android Auto. De nieuwste Ranger is met andere woorden geen werkpaard meer maar een luxewagen… En op luxewagens kan je nu eenmaal vaak een sportief ogend pakketje bestellen.
Conclusie
De Ford Ranger MS-RT is een beetje zoals een fitnesser die nooit leg days doet. Zo ziet hij er op het eerste gezicht extreem gespierd uit maar onder die gespierde massa schuilt niet meer kracht dan de doordeweekse Ranger te bieden heeft. Gelukkig stuurt de MS-RT wel wat scherper dan zijn reguliere broertjes, al staat daar een aanzienlijk stuggere ophanging tegenover. Vind je dat echter niet zo erg, dan rij je wel rond met één van de stoerst ogende pick-ups die je vandaag kan krijgen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen