Rijtest

Eerste test: Maxus MIFA9 (2023)

Maxus waagt de sprong naar personenwagens, ook in onze contreien. Hun eerste stapjes zetten ze echter met een voertuig dat nog enigszins binnen hun comfortzone valt: een enorme, elektrische MPV… Al is deze MIFA9 misschien wel meer dan dat. Wij zochten het uit.

Zegt iemand Maxus, dan is de kans groot dat die naam nog niet bijster veel voor jou betekent. Tenzij je toevallig werkzaam bent in de milieubewuste logistiek, wel te verstaan, want dat is zowat de enige sector die tot nu toe bij de Maxus-dealer over de vloer kwam. Zo vond je er voertuigen als de eDeliver3, de eDeliver9 en de EH300 – en we spreken hier bewust over “voertuigen” aangezien dat stuk voor stuk elektrische bestel- of zelfs vrachtwagens zijn. Op thuismarkt China biedt Maxus echter wel een resem personenwagens aan, en die kant willen ze bij ons ook uit… Te beginnen met deze MIFA9.

Mercedes EQ-Wie?

Valt het je echter moeilijk om hier de term ‘personenwagen’ op te kleven, dan kunnen we je niet helemaal ongelijk geven. Zo leeft de MIFA9 eigenlijk nog steeds op de voetafdruk van een bestelbus met zijn lengte van 5,27 meter, zijn breedte van precies 2 meter en zijn hoogte van 1,84 meter. Qua design kiest hij dan weer het midden tussen zo’n busje en een giga-SUV à la Cadillac Escalade, kijk maar naar die hoge neus en die laag doorlopende LED-achterlichten. Of het allemaal esthetisch overtuigt laten we liever in het midden, maar de tekenaars zijn er tenminste wel in geslaagd om de MIFA9 op beeld wat kleiner te doen ogen dan hij in werkelijkheid is. Zo is het apparaat nog net een slagje groter dan bijvoorbeeld de basisversie van de Mercedes EQV, maar dat had je op het oog misschien niet gezegd.

Image
Maxus MIFA9 test 2023

Wanneer je binnenstapt in de Maxus, valt pas echt op hoe gigantisch dit ding wel is. Voorin voel je je namelijk een heuse buschauffeur in die comfortabele armstoel, maar dan wel een buschauffeur met een verrassend hoogwaardige cabine om zich heen. Zo is eigenlijk alles wat je aanraakt degelijk gebouwd, terwijl je in de hogere uitrustingsniveaus zelfs de nodige topmaterialen zoals leer en aluminium mag betasten. Ook op vlak van technologie heeft Maxus vakkundig afgekeken bij de premiummerken, getuige de enorme schaarste aan fysieke toetsen op en rond het dashboard. Het contact wordt dan weer automatisch geactiveerd vanaf je bibs de bestuurdersstoel raakt en de aandrijflijn bedien je met een hendel op de stuurkolom… Zoals het een Mercedes – excuseer – Maxus betaamt, dus.

(Bijna) opladen in 30 minuten

Die aandrijflijn is er ook niet zomaar eentje, want de MIFA9 komt uitsluitend onze richting uit als elektrisch model. Zo is elk exemplaar hier voorzien van een elektromotor met 245 pk en 350 Nm koppel op de vooras, en die haalt zijn stroom uit een accupakket van 90 kWh. Daaruit moet de Maxus volgens de WLTP-meetmensen 440 kilometer rijbereik halen, of zelfs 595 kilometer indien je uitsluitend in de stad rijdt. Nadien laat de batterij zich weer opladen aan snelheden tot 120 kW, wat je van 30% naar 80% capaciteit moet brengen in een klein halfuur… En frons je nu even de wenkbrauwen, dan heb je gelijk: andere fabrikanten hanteren doorgaans een tijd van 10% of misschien 20% naar 80%, maar de Chinezen wilden toch écht minder dan 30 minuten kunnen melden.

Image
Maxus MIFA9 test 2023

Dat opladen of die actieradius konden we tijdens onze korte rit niet testen, maar het verbruik wel. Dat verraste ons dan wel enigszins, want ondanks het feit dat we tijdens zo’n eerste proefrit een auto wel eens de sporen durven geven – alles voor de wetenschap – bleef de MIFA9 steken op een gemiddeld verbruik van 23,8 kWh/100 km. Dat is natuurlijk niet absurd laag, maar voor een voertuig met de aerodynamische kwaliteiten van een klein tuinhuis hadden we een stuk erger verwacht. Hetzelfde geldt trouwens voor hoe dit gevaarte zich hield tijdens die iets sportievere uitspattingen. Zo voelt deze Maxus natuurlijk allesbehalve dynamisch aan, maar zijn balans en zijn stuurgevoel bleven wel te allen tijde lekker voorspelbaar. Het onderstel zit dus opmerkelijk goed in elkaar voor zo’n kolos, wat de MIFA9 waarschijnlijk te danken heeft aan zijn leeggewicht van 2.385 kilogram – zo’n 400 kilogram minder dan een Mercedes EQV.

T-kenteken en lichtbalk

Maar waarom o waarom blijven we die Mercedes-bus er toch de hele tijd bijhalen? De reden is simpel: waar de MIFA9 ons op foto aandeed als een elektrische gezinswagen, heeft de testrit ons er eerder van overtuigd dat we dit apparaat vooral met een T-kenteken op de kont en een lichtbalk op zijn dak zullen zien... Zoals die EQV. Zo brengt Maxus zijn busje aanvankelijk alleen op de markt met zeven zitplaatsen, waarvan de twee middenste telkens losstaande captain chairs zijn en de driezitsbank helemaal achterin zelfs gemakkelijk plaats biedt aan volwassenen. Dat is met andere woorden de ideale configuratie voor een shuttlebus of een taxi voor luchthavenvervoer, en achter de derde zitrij passen toevallig ook evenveel reiskoffers als er zitplaatsen zijn.

Image
Maxus MIFA9 test 2023

Nog een argument vind je in zijn comfort, want al die fabrikanten van te stug geveerde EV’s moeten hier even in gaan zitten. Wist je niet beter, dan zou je namelijk zweren dat de MIFA9 luchtvering had. Die is echter niet verkrijgbaar in het gamma, maar dankzij de uitgekiende standaardophanging mis je dat niet. Tot slot is er nog zijn prijs, want Maxus vraagt voor zijn basis-MIFA9 68.990 euro… inclusief BTW. Inderdaad: voor een particulier is dat een tenenkrullend groot bedrag maar de taxidienst die anders al meer dan dat bedrag zónder BTW voor een Mercedes EQV had betaald, is daar vermoedelijk best wel mee gediend.

De duurste der MIFA’s?

Voor die 68.990 euro krijg je de Maxus trouwens als ‘Elite’-versie mee, met standaard een 12,3-inchscherm met smartphoneconnectiviteit, adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en een warmtepomp. De ‘Luxury’ voegt daar voor 75.990 euro onder andere een elektrisch schuifdak, elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch openende schuifdeuren en stoelverwarming en -ventilatie op de tweede zitrij aan toe, en de ‘Premium’ van 82.990 euro bouwt die captain chairs om tot heuse relaxstoelen met eigen schermpjes en klaptafeltjes. Opties zijn er trouwens verder niet, dus je kiest een uitrustingsniveau en een kleur en je bent klaar.

Image
Maxus MIFA9 test 2023

Voor grote gezinnen die hun dromen over een eigen MIFA9 nu opzij aan het schuiven zijn, is er echter toch nog hoop. Maxus belooft later namelijk ook versies van deze kolos op de markt te brengen met gewoon een driezitsbank centraal, en dus acht zitplaatsen. Of die ook goedkoper zullen zijn weten we nog niet, maar daar blijft het ook niet bij. Zo plannen de Chinezen een heel gamma aan personenwagens voor de Europese markt, die stuk voor stuk de 'Maximum Intelligent Friendly Artistic'-naam zullen dragen. Wat ze met die naam willen bewijzen weten wij ook niet, maar de '9' moet alvast aantonen dat dit de grootste telg van de familie zal zijn.

Conclusie

De Maxus MIFA9 zal misschien niet meteen potten breken in de particuliere sector, maar voor taxi- en shuttlediensten is dit op zijn zachtst gezegd een interessant elektrisch alternatief. Zo zijn het comfort, de afwerking en de aandrijflijn wat ons betreft helemaal op punt, vind je de nodige luxe in het aanbod en krijg je dat alles aan een competitieve prijs. Op een variant met acht zitplaatsen moeten we echter nog even wachten, maar wie weet uit hoeveel andere MIFA-modellen je tegen dan al kan kiezen…

Specificaties

Vermogen245 pk
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht2 385 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs basismodel€ 68 990
0 tot 100 km/u8.90 sec
Min. kofferinhoud466 L
Max. kofferinhoud2 017 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen