Uitlaat: Varia

Dit is ons notitieboekje van Hyundai Product Momentum 2014

Vorige woensdag pakte Hyundai uit met het Product Momentum-event in Frankfurt voor een select groepje journalisten. Wij waren er bij en delen nu ons notitieboekje van vergaarde informatie met jullie. Daardoor ben je meteen weer op de hoogte van het laatste Hyundai-nieuws.

Het overaanbod aan Hyundai-nieuws was wel duidelijk op woensdag. En nee, dat kwam er niet omdat we betaald werden door de Zuid-Koreanen (we wish), wel omdat Hyundai die dag in het Europese hoofdkwartier een presentatie/ event had waarop de i20 Coupé, i30 Turbo en i40 facelift werd getoond. Wagens waarover je meer kan lezen door te klikken op hun naam (de magie van het internet) en die we nu niet terug helemaal gaan voorstellen. Wat we wel gaan doen? Alle informatie die we uit de presentatie trokken en uit gesprekken haalden met hoge heren bij Hyundai opsommen in puntjes. Zo ben je op korte tijd weer helemaal mee met de evoluties in Hyundailand.

Bij deze onze notities:

Image
hyundai-product-momentum

• Hyundai opent de presentatie door te zeggen dat het 'het meest geliefde merk van Europa wilt worden.'

• Peter Schreyer is hun Steve Jobs.

• In Engeland pakt het merk uit met een nieuwe dealer aanpak. Klanten stellen in de winkel online hun wagen samen aan een computer en worden bijgestaan door Angels, werknemers die je kan vergelijken met de Geniuses in Apple-stores. Toch iets te veel naar Apple gekeken Hyundai?

• Geluidsnormen waren niet aanwezig. Luister maar naar onderstaande video...

• De i30 Turbo met 186 pk en heerlijke looks beleeft zijn Europese première op het autosalon van België. Een prijs krijgen we de komende weken nog binnen.

• De i40 krijgt een automaat met dubbele koppeling die eindelijk een start/stop-systeem heeft.

• Het is officieel/ onofficieel; de Genesis zal in de toekomst ook een V6-diesel in het vooronder krijgen. Naar alle waarschijnlijkheid een zwaar bewerkte diesel vanuit de ix55. Belangrijk voor onze Belgische markt.

Image
hyundai-product-momentum

• Ook Thierry Neuville konden we even lastigvallen en hij gaat er prat op tegen 2016 wereldkampioen te worden in het WRC.

• Verder zegt hij dat de rallywereld nogal twijfelachtig staat tegenover hybridetechnologie. (schrik van Toyota?).

• En dat hij skiën gevaarlijker vindt dan rallyrijden (Michael Schumacher iemand?).

• En dat de i30 Turbo 'wel een tof bakske is.'

Image
hyundai-product-momentum

• Tegen 2017 wilt Hyundai 22 nieuwe modellen (of facelifts) lanceren. Momenteel zitten we nog maar aan zo'n 5 modellen.

• De facelift i40 pakt uit met de Smart Powergate. Een systeem dat er voor zorgt dat je niet meer op een knop hoeft te drukken of te stampen onder een auto om de koffer open te krijgen. Gewoon een drietal seconden in de buurt staan van de koffer met je sleutel in de zak is genoeg. Handig als je je handen vol hebt, minder handig als je de wagen aan het wassen bent met de sleutel in je zak.

Zo, bij deze zijn jullie weer helemaal op de hoogte.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50