Is zo'n Veloster Turbo toch iets té opzichtig voor jou met zijn absurde styling? Dan heeft Hyundai een oplossing klaar. Het lepelt namelijk de 1.6-liter T-GDI met 186 pk in de carrosserie van de i30. Een carrosserie die ze toch niet ongemoeid konden laten.
Wou je een Hyundai Hot Hatch, dan moest je tot voor kort opteren voor de Veloster Turbo. Een - op z'n minst gezegd - redelijk opzichtig gebakje. Hyundai duwt nu die GDI-motor met turbo in de i30 en doopt de wagen - niet geheel onverwacht - om tot i30 Turbo. Met 186 pk en 265 Nm geen cijfers om mee te dingen met de grote jongens zoals de Renault Mégane R.S., maar dat zal ook het doel niet zijn van deze wagen. Bezie hem eerder als een Kia Pro_Cee'd GT-light. Al klinkt dat eigenlijk negatiever dan het is. Want met een sprintje naar de honderd in 8 seconden en een topsnelheid van 219 km/u is het geen traag geval.
Met trainingspak
Net zoals zijn Koreaans broertje, de Pro_Cee'd GT & Cee'd GT krijgt de i30 een strak trainingspak aangetrokken. Dat visualiseert zich in een meer uitgesproken voorbumper met onderspoiler en een diffuser achteraan. Eéntje die gezelschap krijgt van twee uitlaatdempers. Afwerken doet Hyundai met een knap setje lichtmetalen velgen van 18-inch.
Onderhuids zorgen de Zuid-Koreanen er dan weer voor dat het geheel een stuk strakker stuurt. Het is te zeggen, de wagen werd ontwikkeld nabij de Nürburgring. Het resultaat is een sportievere ophanging - een beetje vaag, we weten het -, een sneller reagerende stuurinrichting (2,78 omwentelingen) en schijfremmen die een maatje gegroeid zijn tot 300 millimeter vooraan en 280 millimeter achteraan.
O ja, moest je interesse hebben in een Turbo Turbo stationwagen, dan moeten we je teleurstellen. De i30 Turbo komt er alleen als drie- en vijfdeurs.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden