De voorbije nacht opende aan de andere kant van de wereld de Tokyo Motor Show haar deuren. Autofans was van de partij en bundelt alle nieuwigheden samen, recht van het salon. Want het hoeft niet altijd Brussel te zijn...

Brussel en Tokio hebben trouwens meer gemeen dan je denkt, toch op salonvlak. Want hoewel je bij de "Tokyo Motor Show" denkt aan een autosalon met gigantische proporties is het salon in realiteit niet veel groter dan dit van Brussel. Het spreekt alvast boekdelen over hoe fier we mogen zijn op de Brussels Motor Show. Maar goed, jullie zijn hier voor Tokio natuurlijk. Of iets juister: wij zijn in Tokio voor jullie. Tijd voor al het salonnieuws in een notendop!

Mazda goes electric

Image
Mazda MX-30 prijs info EV

De bal aftrappen doen we met Mazda. Want het merk dat blindelings gelooft in de verbrandingsmotor kan de elektrogolf niet meer ontsnappen. Blikvanger op de stand is dan ook de MX-30, een elektrische crossover met een accu van 35,5 kWh en een range van zo'n 200 kilometer. Kostprijs? 34.590 euro. Toch voor de "First Edition". Daarmee kost hij zo veel als een elektrische Peugeot e-208, heeft 'ie minder accu (en dus range) maar wel meer ruimte. Of ze daarmee genoeg klanten over de streep kunnen trekken?
- Lees HIER meer over de Mazda MX-30

Mitsubishi gaat voluit

Image

Mitsubishi heeft op haar thuissalon een hoop nieuwigheden te tonen. Rakkers zoals de K-Wagon Concept, een auto die zelfs in productietrim nooit het eiland zal verlaten. Al is er ook de Mi-Tech, een soort van eigenzinnige vooruitblik op de nieuwe generatie Outlander. In de vorm van een stoere offroadbuggy met vier elektromotoren en een gasturbine. Jep, zo zien we onze conceptwagens graag... compleet van de pot.
- Lees HIER meer over de Nissan Mi-Tech _________

Nissan mikt op e-Power

Image
Nissan Ariya concept

De dames en heren van Nissan pakken in Tokio groot uit met e-Power, een systeem waarbij de verbrandingsmotor wordt verbannen tot slaafse generator voor een elektro-aandrijving. Uniek is dat die aandrijving niet opgeladen kan worden via de stekker. Saloninzendingen zoals de Note e-Power Nismo en Serena e-Power moeten duidelijk maken dat het Nissan menens is. Idem voor de Ariya, een concept die duidelijk moet maken dat Nissan met een elektrische broertje voor de Qashqai op de proppen gaat komen.
- Lees HIER meer over de Nissan Ariya ___________

Suzuki houdt het conceptueel

Image
Suzuki Hanare

Achter de schermen werkt Suzuki naarstig aan een nieuwe hybride stationwagen en hybride-SUV die hun genen delen met gerief van Toyota. Op het salon zelf was daar niet veel van te zien. Waardoor Suzuki die leegte invult met een rits conceptwagens. Van een guitig surferbusje (Hanare) tot een cartoon-achtige coupé die in een wip omgevormd kan worden tot een stationwagen (Waku Spo). De Hustler, die leeft tenslotte ook verder als concept.
- Lees HIER meer over de Waku Spo

Toyota gaat voor waterstof

Image
Toyota Mirai

Bij Toyota staat de spotlight dan weer op de Mirai Concept. Die moet ons klaarmaken voor de tweede generatie Mirai en zal ook waterstof omvormen tot power. De opdracht van deze concept is dan ook simpel: duidelijk maken dat de nieuwe generatie Mirai een stuk mooier op het netvlies zal vallen. Of dat moeilijk was?
- Lees HIER meer over de Toyota Mirai Concept __________

Lexus presenteert elektrische luxe-hatchback

Image
Lexus LF-30

Denk je aan een elektrische luxesloep, dan denk je logischerwijs aan een sedan. Dat is buiten Lexus gerekend natuurlijk. Want het dochterbedrijf van Toyota toont een hatchback met de dimensies van een S-Klasse. Dankzij vier elektromotoren met 536 pk en een accu van 110 kWh moet deze concept alvast tot 500 kilometer ver geraken. Dat deze technologie binnenkort naar een productiewagen komt? Dat staat buiten kijf.
- Lees HIER meer over de Lexus FT-30 _________

Honda "Basic" Fit

Hét nieuws van de Honda-stand is de nieuwe generatie Fit. Een auto die in Europa door het leven zal gaan als Jazz. De nieuwe zal exclusief beschikbaar zijn met hybride-kracht. Al blijft Honda vaag over hoe die motor er juist uit moet gaan zien. Net zoals zijn voorganger zal deze Jazz zich gaan profileren als een extreem praktisch en ruim stadswagentje. Met dank aan een achterbank die zonder moeite capriolen vanuit de Kamasutra uit kan halen. Honda noemt het alvast haar "Magic Seats", rauwch.
- Lees HIER meer over de Honda Jazz _________

Alpina kent haar klanten

Image
Alpina B3

Tenslotte een Duits die een Japans salon binnen wandelt. Nee, niet het begin van een mop, wel het verhaal van Alpina. De Duitse autoconstructeur/ tuner pakt groots uit met haar verfraaide BMW's. Er is zelfs plaats voor een primeur; de B3 Berline. Die komt er na de B3 Touring van enkele maanden terug en verbergt een 463 pk sterke zes-in-lijn onder zijn maatpak. Spek naar de bek van Japanse klanten die gek zijn van sedans.
- Lees HIER meer over de Alpina B3 Touring

Zoals je kan zien is het autonieuws eigenlijk beperkt voor hét autosalon van Japan. Toch als je gaat kijken naar auto's die ook voor Europa van belang zijn. Verwacht je de komende dagen evenwel nog aan een video over het autosalon én een rits andere content. Sayōnara!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden