Officieel: Mazda MX-30 is "auto met batterij, geen batterij op wielen" (2019)

Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Hoewel Mazda een grote believer is van de verbrandingsmotor, weet ook het Japanse merk dat de elektrische auto een steeds belangrijkere rol zal spelen in sommige regio's. Daarom lanceert het haar eigen visie van zo'n EV, de Mazda MX-30. Een volledig nieuwe elektrisch crossover met bewust een compacte accu van 35,5 kWh.

Laat ons meteen iets duidelijk maken; bij Mazda staan ze niet meteen te springen bij het idee van een elektrische auto. Het merk gelooft dat er nog enorm veel potentieel zit in de verbrandingsmotor en vindt de forse batterijen die momenteel in andere EV's worden gestoken een aanslag op het milieu.

Pindatofoe

Je zou dan ook denken dat het merk niet van plan was om met een elektrische auto op de proppen te komen. Maar ook voor Mazda is het helaas pindatofoe. Want wil het onder andere in Europa de CO2-doelstellingen halen als constructeur, dan zal het uit moeten pakken met een EV. Die EV werd op het autosalon van Tokio onthuld en luistert naar de naam MX-30.

Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Die MX-30 is geen sportieve cabrio zoals de MX-5, wel is het een alternatief voor de CX-30 die eveneens eerder dit jaar vanonder doek werd gehaald. Die CX-30 is een crossover die de leegte tussen CX-3 en CX-5 op moest vullen. Volg je nog?

CX-30 in ander jasje

Het feit dat deze elektrische MX-30 met dezelfde afmetingen schermt qua wielbasis (2.6m) en totale lengte (4.3 m) als de CX-30 doet dan ook vermoeden dat ze hun technische basis delen. Met dat verschil dat de MX-30 de verbrandingsmotor, benzinetank en uitlaatlijn inwisselt voor een elektrische set-up.

Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Die set-up noemt Mazda alvast haar E-Skyactiv-aandrijflijn. Een aandrijflijn die de batterij, elektromotor en transmissie omvat die een stijf geheel vormen met de koetswerkstructuur. Nu goed, jullie willen cijfers natuurlijk... Pech! Want buiten de dimensies van de accu blijft Mazda opmerkelijk vaag. Die accu is alvast 35,5 kWh en moet de MX-30 in staat stellen om meer dan 200 kilometer ver te geraken.

Beperkte accu, hoge prijs?

Dat klinkt niet al te bijster in tijden waar EV's uitpakken met accu's van 100 kWh en een range van +400 kilometer. Meer nog, rivalen zoals de Renault Zoe, Opel Corsa-e en Peugeot e-208 doen het met accu's van om en bij de 50 kWh. Toch is de beperkte afmeting een bewuste keuze van Mazda. Want een gigantische accu moet je vergelijken met een gigantische benzinemotor voorin. Eigenlijk heb je dat in realiteit niet altijd nodig. Al zeker niet omdat de gemiddelde Europeaan dagelijks amper 48 kilometer aflegt met zijn auto.

Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Daarenboven vindt Mazda gigantische batterijen een aanslag op het milieu. Je moet toegeven, bij Mazda denken ze net altijd iets anders. Al voorzien we één groot obstakel voor het succes van dat denken/ deze MX-30: de prijs. De First Edition moet alvast 34.590 euro gaan kosten. toch wel wat meer dan een Volkswagen ID.3, bijvoorbeeld. Nu goed, buiten een riante standaarduitrusting krijgen early adopters ook een wallbox van Mazda. Waardoor de prijs toch weer wat wordt gedrukt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Alex Neezen 18:51
afbeelding van Alex Neezen

Veel te duur voor zo auto.Nu koop je al een redelijke auto voor 20.000€ of iets meer maar dan kan je 10 jaar verder.

fons van assche 22:17
afbeelding van fons van assche

Elke, EV dezelfde snel verwisselbare batterij van 200km bij tankstations waar zonnepanelen en windmolen staan. Zelfde batterij goedkoop te maken en simpel te recycleren. En EV s met normale prestaties, geen raketten

Dario Leuzzi 22:43
afbeelding van Dario Leuzzi

Mooi artikel, alleen in jullie verhaal over de prijs ben ik niet mee... Is de VW dan een SUV? Heeft hij een betere uitrusting? Is de afwerking beter? En als laatste, waar vinden jullie de prijs voor de VW?

Yvesw 09:39
afbeelding van Yvesw

In het officieel artikel van de ID.3 vind je die prijzen natuurlijk. ;-) HIERZO

andre123 08:49
afbeelding van andre123

het psychologische nadeel van 'slechts' 200 km gaat veel potentiele kopers doen afhaken,zeker voor een prijs van 35000 euro.
positief is dan weer dat mazda zich niet heeft laten verleiden door die aartslelijke 'scherm dashbords' zoals honda bv.
het kan dus toch nog.

KevinT 14:12
afbeelding van KevinT

Cx-3 bestaat niet en zal nooit bestaan... Controleer uw bronnen. Cx-30 vult dus geen gat op tussen cx-3 of cx-5

Wim 12:43
afbeelding van Wim

de CX-3 bestaat gewoon hoor :) review hier

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws