Officieel: Mazda CX-30 is vreemde eend in de bijt (2019)

mazda cx-30 2019

Geen nieuwe CX-3 of CX-4 dit jaar op ons bord in Genève. Wel stelt Mazda er de CX-30 voor. Nu al een wat vreemde eend in het gamma. Maar visueel bekken, dat doet 'ie zoals elke Mazda zonder problemen. Wat dit nu juist is?

Crossovers, we moeten de term zelfs niet meer uitleggen aan Julia om de hoek, want iedereen is verknocht aan de hoogpotige rakkers. Dat is ook Mazda niet ontgaan, waardoor het merk een nieuwe crossover op het autosalon van Genève lanceert. Geen nieuwe iteratie van de CX-3 of de Europese versie van de in China verkochte CX-4. Nee, we krijgen de CX-30 voorgeschoteld.

Mazda doet een "Duitske"

Mazda is vrij beschermend omtrent haar gamma. Zo is er een kleine en grote hatchback, een kleine en grote SUV, een kleine en grote sedan, stationwagen en een sportwagen. Een vrij beperkte en duidelijke line-up, toch als je gaat vergelijken met sommige Duitse concurrenten. Toch haalt Mazda hier een Duitse kaart uit haar strooien hoed. Want de CX-30 is een segmenthopper. De crossover valt namelijk tussen het B- en C-segment. Mazda, wat doe je nou?

mazda cx-30 2019

Zo is de CX-30 een stuk langer en een stukje breder dan de CX-3 maar toch nog een stukje kleiner dan de CX-5. Stiekem is dit de opvolger van de CX-3 maar eigenlijk toch niet. Best ingewikkeld allemaal, zonder twijfel.

Kodo 2.0

Dan maar de specificaties laten spreken? Misschien wel. Zo staat deze CX-30 op het doorontwikkelde SkyActiv Platform dat ook onder de nagelnieuwe Mazda3 staat. Ah kijk, een hoogpotige versie van de Mazda3 dus, deze CX-30. Waardoor hij uitkom tegen rivalen zoals de Nissan Qashqai en co. Het kan ergens kloppen, gezien de CX-5 wat groot uitvalt voor het C-segment.

mazda cx-30 2019

Visueel pakt de CX-30 dan ook uit met het Kodo 2.0. Of anders gezegd: zo min mogelijk lijnen om een knappe carrosserie in het straatbeeld te krijgen. De plastiek wielbogen, die zijn evenwel prominent aanwezig. Je bent voor of tegen, het geeft de CX-30 hoe dan ook een offroad-look.

Sereniteit

Binnenin zien we dat het interieur van de Mazda3 één op één werd overgenomen. Waardoor nogmaals duidelijk wordt wat deze CX-30 juist moet zijn - lees: een Mazda3 crossover. Dat interieur wist ons al in de Mazda3 te overtuigen door de simpele opbouw en de gebruikte materialen.

mazda cx-30 2019

Minimalisme predikt dan ook de toon binnenin deze CX-30. Vrees echter niet techfreak, er tekenen ook 2 digitale displays present. Eén pal voor de neus en ééntje op het dashboard. Dat deze CX-30 net zoals de Mazda3 standaard uit pakt met een head-updisplay, dat is op dit moment nog niet duidelijk.

SkyActiv-X

Ook op motorisch vlak neemt deze CX-30 de genen van de Mazda3 over. Daardoor een 1.8 diesel met 116 pk en een 2-liter benzine met 122 pk. Standaard met een milde-hybridesysteem van 24 volt. Daarnaast zal deze CX-30 kunnen uitpakken met de nieuwe Skyactiv-X motor. Een benzinemotor die het plezier van een benzine moet koppelen aan het lage verbruik van een diesel door slim ingenieurswerk.

mazda cx-30 2019

Vanaf deze zomer trekt de CX-30 naar je lokale Mazda-dealer. Prijzen zullen tegen dan bekend worden gemaakt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu 08:04
afbeelding van Mathieu

Niet mijn ding.
Die plastiek wielbogen vind ik op de huidige CX-3 al niets, en ik vind dat ze hier nog meer tot uiting komen.
Ik kan nog steeds niet wennen aan het KODO 2.0 design, maar "anders" maakt het daarom zeker niet slecht.
De wielen (op de 2e foto toch) vind ik dan weer te klein ogen.

Jelledr 12:48
afbeelding van Jelledr

Grootste tegenvaller sinds begin van Kodo. Lijkt of ze de pedalen kwijt zijn. Is natuurlijk enkel maar een beeld maar vrees dat het IRL ook zal tegenvallen. Zoveel plastiek is niet echt iets waar veel mensen voor zijn.

Mijn eerste gedacht gisteren was een Mazda Cactus. Ben zelden negatief over hun maar deze keer kan het niet anders.

T-Lens 01:12
afbeelding van T-Lens

Ondanks de te grote plastic wielbogen vind ik het toch een zeer mooie wagen. De CX-3 had van in het begin al op basis van de 3 gemaakt moeten zijn ipv op de 2. Hierdoor is zijn koffer imo veel te klein. Dat zal op de CX-30 veel beter zijn. Toch had ik liever een sportieve break of shooting break gezien op basis van de nieuwe 3. Dat had een mooie partner kunnen zijn van de nieuwe Kia Proceed GT om de dure Mercedes CLA SB het vuur aan de schenen te leggen.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws