Rij-impressie: Mazda Mazda3 (2019)

Rijtest Mazda 3 2019

Een nieuwe Mazda? Dat is altijd wat heugelijk nieuws. Want het Japanse merk heeft naar hedendaagse normen opvallend weinig modellen in haar line-up. De Mazda3 die mag aan zijn alweer vierde hoofdstuk beginnen. Of hij potten kan breken in een druk bevochten segment?

We mogen dan wel om de oren worden geslagen met crossovers, in realiteit blijven de B- en C-segment hatchbacks de verkooptoppers in België. Denk rakkers genre Opel Corsa (B-segment) en koning VW Golf (C-segment). Deze Mazda3, die moet Mazda's aanwezigheid verstevigen in dat C-segment. Met serieuze concurrenten naast zich.

Kodo 2.0

Mazda wil alvast met 3 peilers klanten overtuigen; design, revolutionaire motoren en een uniek rijgedrag. Het design is daarbij een evolutie op het Kodo-design dat net geen 10 jaar geleden voor het eerst werd aangekondigd. Kodo 2.0 dus, waarbij de designers (waaronder Mazda's Europees designhoofd en tevens Belg Jo Stenuit) dat Kodo-ontwerp naar de essentie willen brengen.

Rijtest Mazda 3 2019

Met een minimum aan lijnen en franjes een zo dynamisch mogelijke koets voor de dag brengen. Het geeft de 3 alvast een eigen identiteit in een masse van grijze inzendingen van sommige concurrenten. Met een scherpe neus die zo van een conceptwagen komt en een derrière die... sja... mensen niet zonder mening laat.

Weg vulgariteit

Nu goed, geuren en kleuren, dat is aan de potentiële klant om over te discussiëren. Binnenin trekt Mazda dat Kodo 2.0 denken door. Het resultaat is dat deze Mazda3 van binnen opvallend leeg oogt. In elke goede zin van die omschrijving. Sereen, met hoogwaardige materialen en geen overaanbod aan vulgaire aanraakschermen en al zeker geen felgroene of -rode kleuraccenten rondom de ventilatiemonden.

Rijtest Mazda 3 2019

Nee, het dashboard straalt rust uit. Zonder hedendaagse normen te verzaken. Want ja; de instrumentencluster voor je neus is deels digitaal, ja deze 3 pakt uit met een head-updisplay (standaard!) en ja, er is uiteraard ook een riant infotainmentscherm pal in het midden. Evenwel geen touchscreen, want Mazda wil dat je alles bedient via een draaiknop op de middenconsole.

G Plus

Daarnaast blijft Mazda er prat op gaan dat het hemel en aarde verzet om je het gevoel te geven dat haar wagens het verlengde van je lichaam zijn. Daardoor een stuurwiel dat je lekker dicht tegen je borst kan trekken, een versnellingspook die ontiegelijk goed in de hand ligt en een zithouding waar de lokale kinesist jaloers op zou zijn.

Rijtest Mazda 3 2019

Het blijft trouwens niet enkel bij hardware, want ook op softwarevlak probeert Mazda een unieke rijgevoel naar voor te brengen. Neem nu G-Vectoring Control. Ondertussen zitten we al aan de Plus-versie (eveneens standaard op alle modellen) en dat systeem vermindert zonder dat je het voelt miniem het kopppel in de bochten en streelt even de achterste remmen om de 3 kwieker om de hoek te krijgen. Niet enkel vanuit een sportief oogpunt maar ook vanuit een comfortoogpunt een meesterlijk systeem dat onopgemerkt haar werk doet.

Waar zijn de wilde haren?

Om maar te zeggen dat je in principe niet wagenziek zou mogen worden in deze Mazda3. Volgens de theorie althans. Het maakt dat de nieuwe 3 opvallend volwassen is geworden. We willen niet nogmaals de term "sereen" boven halen maar toch; sereen, dat is 'ie wel. Stil, comfortabel en uitermate aangenaam om te rijden. Maar moet een Mazda ook niet een beetje sportief zijn?

Rijtest Mazda 3 2019

Wel, dat mankeert inderdaad wat aan de nieuwe 3. Vooral het gevolg van de motoren die Mazda initieel aanbiedt. WLTP-proof blokjes die ook rijden als WLTP-motoren; teruggeschroefd. Niet dat ze daardoor agrarisch overkomen, want zowel de 1.8 diesel als 2-liter benzine zitten vol met hypermoderne technologieën. Denk maar aan een 24 volt Mild Hybrid-systeem en - in het geval van de benzine - cilinderuitschakeling.

WLTP hakt er in

Toch missen zowel diesel als benzine een bepaalde x-factor die Mazda-motoren dringend nodig hebben. De benzine stelt het nog steeds zonder turbo en mankeert want vooruitgang die andere automerken uit vaak een stuk kleinere motoren halen. De diesel heeft dan weer een turbogat waar Kim Kardashian jaloers op zou zijn. Zonder twijfel het gevolg van de WLTP-aanpassingen. Waardoor Mazda, maar andere merken evenzeer, de komende jaren wat werk hebben om de plooien glad te strijken.

Rijtest Mazda 3 2019

Of je kan - in het geval van Mazda - natuurlijk ook een compleet nieuwe motor introduceren. Die tot SkyActiv-X gedoopte benzinemotor trekt dit najaar naar de Mazda3 en moet het rijplezier van een potent benzine (180 pk) verzoenen aan het lage verbruik van een diesel. Exacte cijfers zijn er nog niet maar Mazda hoopt met de nieuwe technologie zo'n 20% op CO2-uitstoot en verbruik te besparen. Gok dan ook maar dat de SkyActiv-X ergens rond de 110 gram zal bengelen.

Riant uitgerust... riant geprijsd?

Die nieuwe motor is echter voor het najaar, waardoor je het nu dus met de 1.8 turbodiesel of 2.0 benzine zal moeten doen (en ga momenteel maar voor de diesel). Motoren die in steeds rijkelijk uitgeruste 3's hangen. Vanaf de basisversie heb je namelijk al die head-updisplay, een rits veiligheidsnufjes zoals een blindehoekdetectie maar evenzeer DAB-radio en Apple Carplay en Android Auto.

Rijtest Mazda 3 2019

Het resultaat is evenwel dat er eigenlijk geen instapversie meer bestaat van de Mazda3. Net geen 24.000 euro ben je kwijt voor eentje en de versie daarboven met nog wat extra uitrusting (zoals een automatische airco) kruipt net boven de 26.000 euro (27.590 euro voor de diesel). Geen klein geld, zonder twijfel maar er is geen enkele concurrent die dezelfde uitrusting, design en rijgedrag voor kan leggen voor die prijs. Anderzijds; veel van die concurrenten hebben vaak een meer kale versie voor een stuk minder geld.

Conclusie

De nieuwe generatie Mazda3 luidt het begin in van een nieuw hoofdstuk bij het merk. Met Kodo 2.0, een van de pot gerukte motor en een rijgedrag dat hoge toppen moet blijven scheren. Tot de komst van die X-motor later dit jaar blijven we evenwel wat op onze honger zitten bij deze Mazda3. Eerder evolutie dan revolutie dus. Dat de herfst maar snel daar is!

Rijtest Mazda 3 2019

Specificaties

Motor

1.8 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

116pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 299 kg

Topsnelheid

194 km/u

0 tot 100 km/u

10.30 sec

CO2-uitstoot

131 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Jelledr 12:18
afbeelding van Jelledr

Mocht ik niet de behoefte hebben om te beschikken over meer ruimte, dan zou de sedan versie van deze 3 echt wel iets zijn dat we zouden kopen.
Momenteel haalt de praktische kant het van waar mijn hart ligt. En cx-5 is ook wel knap maar nog altijd niet ruim genoeg. Jammer dat ze geen ruime bestelwagen kunnen aanbieden.

Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

"Geen klein geld, zonder twijfel maar er is geen enkele concurrent die dezelfde uitrusting, design en rijgedrag voor kan leggen voor die prijs."
Welke merken zien jullie als concurrenten, want ik vind dat de Ford Focus toch lager geprijsd staat en standaard al ook zeer veel aanbiedt. Het design van de Focus kan misschien over gediscussieerd worden, en er zal misschien iets meer plastiek te vinden zijn, maar de prijs ligt zo hoog niet.
Natuurlijk, als je enkel 1.8 en 2.0 wil vergelijken, dan zwijg ik. :-)

Yvesw 13:15
afbeelding van Yvesw

Mathieu: Een vergelijkbaar uitgeruste Focus tikt bij ons af op 28.095 euro (en dan nog heeft de Mazda enkele knappe snufjes voor). Alleen... sja... kan je natuurlijk a la carte bestellen bij Ford waardoor je dus voor minder geld inderdaad een auto hebt met meer dan genoeg snufjes aan boord. Zoals aangehaald in de tekst meteen ook de sterkte én grootste zwakte van de nieuwe Mazda3. Wat je krijgt voor de prijs is markant, alleen kan je bij concurrenten auto's goedkoper samenstellen die ook al rijkelijk genoeg uitgerust zijn om 90% van het koperspubliek te paaien. Vergelijken deden we trouwens met de 1-liter 3-cil in het geval van de Focus.

Mathieu 12:14
afbeelding van Mathieu

Is ook afhankelijk van welke korting er gegeven wordt.
Ik heb mezelf een Focus St-Line, de 1.5 Ecoboost met 150pk besteld in oktober, en ik kwam niet onmiddelijk in de buurt van de catalogusprijs uit. :-)
Maar het is natuurlijk een 3-cil en er zitten extra opties op die bij Mazda waarschijnlijk standaard zullen zitten.

Yannick 20:38
afbeelding van Yannick

Nu we het er allemaal over eens waren dat de Ferrari LaFerrari een ronduit belachelijk naam draagt komt Mazda met een Mazda3 uit... Of zit er gewoon een fout in de titel?

4g63 21:27
afbeelding van 4g63

Blijft opvolger van de huidige, 20 keer in garage op 17j, zocht eentje die dit hopelijk kan evenaren, en met een 2.0i die men niet uitgeperst heeft zie k dat wel gebeuren. Olieverbruik om verbruik te drukken zal k er maar bij nemen, laatste nieuwe mode blijkbaar dacht altijd dat gezonde motor geen olie verbruikt, bij motoren uit jaren stillekes toch ;) mazda zal wel schraapveren en zuigerringen gebruiken die hun tijd meegaan. (meeste schrik voor eigenlijk) Cx3, cx5, sedan3 en hatch3 met mekaar vergeleken en qua ruimtegevoel kwam k steeds bij de 3 hatch uit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws