Toyota zet zijn waterstofverhaal met de Mirai verder. De tweede generatie staat als concept op het salon van Tokio, en krijgt een nieuw platform en ruimer rijbereik.
Van zijn eerste generatie waterstofauto verkocht Toyota wereldwijd meer dan 10.000 exemplaren. In ons land was dat aantal een flink pak minder. Daar zit niet alleen de stevige prijs van zo’n early-adoptertechnologie voor iets tussen (79.900 euro), maar ook het bijna onbestaande aantal waterstofstations in ons land.
Toch zet Toyota door: in 2020 moet de tweede generatie van de Mirai in Europa verschijnen. De Japanners tonen hem als conceptversie voor het eerst op het salon van Tokio. De tweede generatie Mirai krijgt grotere waterstoftanks en verbeteringen aan de brandstofcel, en moet op die manier 30 procent verder geraken. Toyota mikt dus op zo’n 700 kilometer.
Tegelijk willen de Japanners de Mirai een stuk begeerlijker maken. Dat is deels de verdienste van het TNGA-platform, dat Toyota vandaag onder al zijn nieuwe modellen gebruikt. Die moet de volgende Mirai niet alleen beter doen rijden, maar er ook aantrekkelijker doen uitzien. Een voorsmaakje krijgen we dus in dit conceptmodel.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 19 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 23 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 2 dagen geleden