Göteborg. Thuisstad van Volvo, Polestar en Lynk & Co, maar sinds 1995 ook thuisstad van het Volvo Museum. Ik reed 1.200 kilometer om te zien of het museum van het oer-Zweedse automerk aan het lijstje van grote automusea mag worden toegevoegd.

Denk je aan automusea, dan denk je wellicht aan de grote Duitse musea, zoals het Porsche Museum of BMW Museum. Of aan Autoworld, die klepper van formaat in eigen land. Maar in het industriële havengebied van Göteborg ligt er ook een automuseum, dat toevallig op mijn radar kwam toen ik vorig jaar tijdens de lockdown virtuele automusea afspeurde voor een blijf-in-uw-kot-artikel.

De bestemming voor de vakantie ten huize Bervoets afgelopen zomer was Zweden. Nee, niet om naar Camping Coppens te gaan – als we een euro kregen voor elke keer dat we die opmerking kregen, was onze vakantie al terugbetaald – wel om in de Zweedse natuur nog even te kunnen ontspannen voor de gezinsuitbreiding zich aandient. Een citytripstop in Göteborg? Die kon gerust bij op de planning.

Image
Met Volvo S60 naar Volvo Museum Göteborg

Polestar-naamsverwarring

En de reisauto van dienst? Dat werd de Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered, zo besliste een telefoontje naar de invoerder. De concurrent voor de Peugeot 508 PSE die in een gekke bui zelfs een stekkeralternatief moet vormen voor de BMW M340i xDrive. Uitgerekend tijdens onze vakantie geüpdatet naar 455 pk en een batterij van 18,8 kWh, maar in ons geval nog een 405 pk en 670 Nm sterke zakenberline uit het D-segment, dankzij een 2.0-viercilinder met turbo en compressor én de nodige elektrische ondersteuning.

En dankzij de ingrepen van Polestar Engineered natuurlijk. Niet te verwarren met Polestar, de bouwer van elektrische auto’s. De verwarring werkt Volvo wel zelf in de hand: onze S60 T8 AWD Polestar Engineered krijgt dezelfde instelbare Öhlins-schokdempers, Brembo-remmen met goudkleurige remzadels, en goudkleurige veiligheidsgordels als een Polestar 2 met Performance-pakket. Maar goed, op deze S60 staat het wel, zeker in combinatie met de 20-duimsvelgen en de donkergrijze Thunder Grey-koetswerkkleur die de Belgische invoerder aanstipte op het persexemplaar.

Image
Met Volvo S60 naar Volvo Museum Göteborg

Volvo-comfort?

De grote vraag is natuurlijk wat die combinatie van 20-duimsvelgen en Öhlins-dempers met het rijcomfort doen. Zeker op het traject van 1.200 kilometer dat we zowat linea recta tussen Borsbeek en Göteborg zouden afleggen. Temeer omdat de T8 AWD Polestar Engineered met een batterijpakket van - afgelopen zomer nog - 11,6 kWh toch vlot twee ton aan gewicht in de schaal werpt. Het antwoord op die vraag blijkt in de praktijk al bij al behoorlijk mee te vallen: natuurlijk reageert deze Polestar Engineered stugger op het asfalt dat je hem voor de wielen werpt dan andere S60-modellen, maar je krijgt nooit het gevoel dat Volvo zijn comfortziel aan de duivel heeft verkocht voor meer rijdynamiek.

En dan zijn er nog de uitstekende zetels natuurlijk. Veelvuldig verstelbaar in allerlei richtingen, en door de sportievere inborst van de Polestar Engineered van nature al veel steviger gewatteerd dan de standaardzetels van een S60. Maar het belangrijkste: ze blijven goed steunen, ook na ettelijke honderden snelwegkilometers over de Duitse Autobahn.

Image
Met Volvo S60 naar Volvo Museum Göteborg

Onbegrensd begrensd

Over die Autobahn gesproken: Volvo begrenst al zijn modellen al een tijdje onverbiddelijk op 180 km/u, en dat is voor deze Polestar Engineered niet anders. Geen harde begrenzer, zo blijkt wanneer we vrije baan krijgen, maar een zachte. De rijmodus kan daarbij trouwens perfect in 'Hybrid' in plaats van 'Polestar Engineered' blijven staan, want deze S60 doet het ook met zijn Polestar-pretpakket liever zakelijk snel.

Om helemaal goed te zijn, bewaar je op de snelweg best ook wat elektrojuice voor achteraf, want anders is je batterijlading er al door voor je de volgende Ausfahrt hebt bereikt. Om maar te zeggen dat we tussen Borsbeek en Zweden met de verschillende rij- en batterijmodi hebben gegoocheld, en zo elke pauzeplek, grensovergang en tolbrug richting Zweden toch nog geruisloos hebben kunnen benaderen met de 40 praktisch bruikbare elektrische kilometers van een volle batterij.

Image
Met Volvo S60 naar Volvo Museum Göteborg

Home sweet home

Niet dat we in het thuisland van de S60 - hoewel hij in Noord-Amerika van de band rolt - het gaspedaal vloeren. De Denen houden er dan wel een nogal Belgisch gejaagde en nonchalante rijstijl op na, eens over de Öresundsbrug blijkt dat de Zweden net als hun buren in Noorwegen nogal strikt zijn op de snelheidslimieten. Vooral naast de relatief dunbezaaide snelwegen - die zich bijna uitsluitend in het zuiden van het land bevinden - zijn de Scandinaven gul met flitscamera's.

En eerlijk: dat stoort niet. We reizen immers met 391 liter aan volledig volgestouwde kofferruimte, en de Polestar Engineered beschikt net als zowat elke andere degelijk aangeklede Volvo over het Pilot Assist-systeem. Dat kun je op onze Belgische snelwegen zeker overdag niet altijd benutten, maar in Zweden komt het helemaal tot zijn recht. Zelfs tot vlak voor de drukke ring rond Göteborg...

Image
Met Volvo S60 naar Volvo Museum Göteborg

VOLGENDE WEEK: Deel 2: Bestemming bereikt!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden