Rij-impressie: Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered (2021)

Peugeot 508 PSE rijtest 2021

Peugeot slaat een bladzijde om. Het GTi-label maakt bij de Fransen plaats voor het label “Peugeot Sport Engineered”. Meer nog: de PSE-producten zullen voortaan minstens hybride zijn. Zoals deze Peugeot 508 PSE.

Gedaan met de hot hatches in kekke Coupe Franche-koetswerkkleur, want de Peugeot 208 en 308 zullen geen GTi-versie meer krijgen. Peugeot Sport, de sportieve tak van Sochaux, geeft zijn sportieve modellen een naamsverandering. Een metamorfose, eigenlijk, want het rode GTi-label maakt plaats voor een geelgroen Peugeot Sport Engineered-label. Met drie geelgroene klauwstrepen.

Die kleur verraadt meteen ook de aard van het beest. De leeuw klauwt voortaan immers elektrisch, en dat betekent dat alle toekomstige PSE-producten op zijn minst hybride zullen zijn. Het eerste product heeft Peugeot eindelijk voorgereden, en dat is de 508 Peugeot Sport Engineered, die tegelijk als berline en als SW-breakversie debuteert.

Peugeot 508 PSE rijtest 2021

Vertrouwd vertrekpunt

De 508 Peugeot Sport Engineered – 508 PSE voor de PSA-vrienden – is natuurlijk niet de eerste stekkerversie van de Peugeot 508. Er is de 508 Hybrid, die een 1.6 THP-benzinemotor combineert met een elektromotor tot 225 pk en de voorwielen aandrijft. De PSA-groep heeft ook nog een vierwielaangedreven variant van die plug-inhybride aandrijflijn, met een extra elektromotor op de achteras. Die reden we onlangs bijvoorbeeld nog in de Opel Grandland X Hybrid4. Handig voor Peugeot Sport, want die vierwielaangedreven variant vormt het vertrekpunt voor deze 508 PSE.

In deze 508 vormt de 1.6 THP opnieuw de basis, en is hij goed voor 200 pk en 300 Nm. De elektromotor vooraan is ingewerkt in de EAT8-automaat en produceert 110 pk, de elektromotor op de achteras neemt 113 pk voor zijn rekening. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 360 pk, het koppel op 520 Nm. De stroom wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 11,5 kWh.

Peugeot 508 PSE rijtest 2021

”Krachtigste productie-Peugeot ooit”

In totaal moet je met deze Peugeot 508 PSE volledig elektrisch 42 kilometer ver geraken, maar dat is niet het hoofddoel van deze sportieve berline. De elektrokracht komt in de eerste plaats de benzinemotor ondersteunen voor scherpere prestaties. Dat de CO2-uitstoot daardoor op 42 g/km komt te liggen, is natuurlijk mooi meegenomen en helpt Peugeot een tweede plug-inhybride 508 in zijn aanbod op te nemen. En dat ziet Europa natuurlijk graag gebeuren.

Maar deze Peugeot 508 PSE is daardoor geen stekkerhybride geworden die toevallig over veel vermogen beschikt: de “krachtigste productie-Peugeot ooit” sprint naar 100 km/u in 5,2 seconden, maar Peugeot Sport heeft er wel degelijk voor gezorgd dat hij ook in de bochten zijn mannetje blijft staan. De dempers zijn in drie standen aanpasbaar, het spoor vooraan werd 24 millimeter breder, dat achteraan 12 millimeter breder. De PSE-ingenieurs verstevigden de remmen en monteerden 20-duimsvelgen met sportiever Michelin Pilot Sport 4S-rubber.

Peugeot 508 PSE rijtest 2021

Onverstoorbaar

Aan de sprinttijd hoef je geen seconde te twijfelen: de 508 PSE maakt optimaal gebruik van het instantkoppel van zijn elektromotoren (320 Nm vooraan, 166 Nm achteraan) om uit de startblokken te schieten en overtuigend weg te sprinten of te hernemen. Alleen lijken de prestaties en de sensaties losgekoppeld te zijn van elkaar. De viercilinder moet steviger aan de bak dan je verwacht, en ook de EAT8-versnellingsbak mist wat reactiesnelheid, al schakelt hij wel altijd foutloos.

Niet meteen wat je op basis van de cijfers verwacht dus, maar schrijf de 508 PSE daardoor toch nog niet meteen af. De chassisaanpassingen werpen namelijk wel hun vruchten af: voor een auto die bijna 1,9 ton weegt, weet de Fransman zijn lijn prima te houden. De 508 houdt zijn koetswerk netjes onder controle, reageert directer op je stuurinput dan zijn burgerlijke variant, en houdt er met een subtiel duwtje van de elektromotor op de achteras een haast onverstoorbare bochtenbalans op na. Ook op nat wegdek. Alleen de remmen mochten met wat meer gevoel bijten.

De enige voorwaarde is wel dat je de 508 PSE in de rijmodus ‘Sport’ rijdt, want alleen dan geeft hij zijn maximumvermogen vrij. Peugeot Sport zorgt er dan trouwens voor dat je steeds nog wat elektriciteit over hebt in de batterij, zodat de elektromotoren niet zonder stroom vallen. De overige rijmodi ‘4WD’ en ‘Electric’ spreken voor zich, maar het onderscheid tussen ‘Hybrid’ en ‘Comfort’ was voor ons niet nodig. Het enige verschil tussen die twee is immers een zachtere setting voor de adaptieve dempers, en in de praktijk bleken wij voornamelijk voor ‘Comfort’ te kiezen. Dan is de Peugeot 508 PSE trouwens een aangename stekkerhybride, op voorwaarde dat je hem regelmatig inplugt.

Peugeot 508 PSE rijtest 2021

Prijzen

Peugeot vraagt 67.850 euro voor deze 508 Peugeot Sport Engineered. Wil je de SW-breakversie, dan betaal je nog eens 2.000 euro meer. De standaarduitrusting is gelukkig wel compleet, al is het jammer dat je moet bijbetalen voor een enkelfasige boordlader van 7,4 kW. De meest rechtstreekse concurrent voor deze Peugeot 508 PSE is wellicht de plug-inhybride Volvo V60 T8 Polestar Engineered. Die krijgt weliswaar meer vermogen (400 pk), maar ook een hoger prijskaartje (71.430 euro).

Peugeot 508 PSE rijtest 2021

Conclusie

De Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered is een veelzijdige auto: een degelijke plug-inhybride en een machine die het chassistalent van Peugeot Sport alle eer aandoet. Eén en één is twee dus, maar we blijven toch een beetje met de vraag zitten of één en één in dit geval niet drie had moeten zijn. Of denken we nu teveel terug aan het GTi-tijdperk? De volgende producten van Peugeot Sport Engineered zullen het uitwijzen...

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotoren

Vermogen

360pk

Koppel

520 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 925 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 67 850.00

0 tot 100 km/u

5.20 sec

Min. kofferinhoud

487 L

CO2-uitstoot

42 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws