Uitlaat: Varia

Wij reden Mini JCW’s op Circuit Zolder (en ook jij kan dat doen!)

Zin om eens aan den lijve te ondervinden hoe een Mini zich gedraagt op een racecircuit? Dan is dit je geluksdag… Of meer specifiek: de Mini Fan & Track Day is je geluksdag want dan verzamelt de Mini-community op het circuit van Zolder. Wij gingen alvast even proeven van wat te verwachten!

Wil je betaalbaar met je eigen auto een circuit op? Dan ben je waarschijnlijk al je route naar Duitsland aan het plannen, want de meest bekende plek om dat te doen is natuurlijk de Nürburgring. Ben je echter toevallig eigenaar van een Mini, dan hoef je het zover niet te gaan zoeken. Dat merk organiseert straks namelijk een Fan & Track Day op het circuit van Zolder en bij wijze van voorsmaakje, lieten ze ons daar al even het tarmac testen.

Meer pk’s vs. meer wendbaarheid

Daarvoor sloten we aan bij een sessie van de JCW Track Experience dus je raadt het al: onze Mini’s waren geen gewone Mini’s. Als speelgoed van de dag kregen we namelijk een Mini John Cooper Works en een Mini Countryman John Cooper Works ter beschikking, twee best verschillende sportievelingen. Zo is de John Cooper Works-zonder-meer nog steeds de snelste versie van de hatchback op benzine, tenzij je natuurlijk de John Cooper Works Electric op stroom kiest. De Countryman John Cooper Works is dan weer de topversie van Mini’s tegenwoordig best ruime gezins-SUV.

Image
Mini JCW Experience 2025

Allebei beschikken ze trouwens over een 2.0-liter turbobenzinemotor maar het vermogen verschilt wel aanzienlijk. Zo perst de Countryman JCW daar 300 pk en 400 Nm koppel uit, cijfers die over de vier wielen verdeeld worden. De John Cooper Works-hatchback houdt het daarentegen bij 231 pk en 380 Nm koppel op de voorwielen en het resultaat laat zich natuurlijk voelen in de 0-naar-100-sprint. Daar doet de Countryman 5,4 seconden over en de hatchback 6,1 seconden, dus maakt dat die laatste dan minder plezant op het circuit?

Speeltuin vol bandengepiep

Natuurlijk niet, wel integendeel. Dankzij een flink lager gewicht en een kortere wielbasis is zo’n John Cooper Works nog steeds de verpersoonlijking van Mini’s kenmerkende kartgevoel. Zijn scherpe stuurtje communiceert vlekkeloos met de voortrein waardoor je perfect voelt waar de grenzen van de grip liggen, en perfect voelt wanneer je die grip — al dan niet bewust — kwijt zal raken. Een beetje gas lossen in een hard genomen bocht leidt bijvoorbeeld tot heerlijk behapbaar overstuur waardoor een bochtig circuit zoals Zolder al snel verandert in een speeltuin vol bandengepiep.

Image
Mini JCW Experience 2025

Ook de Countryman John Cooper Works stond echter best goed zijn mannetje op het circuit… verrassend goed zelfs. Toegegeven: hij is hoger en zwaarder maar dat wordt vakkundig opgevangen door zijn vierwielaandrijving. Het speelse overstuur van de hatchback maakt dus plaats voor meer stabiliteit in de bochten. Bovendien schiet de Countryman ook sneller uit de startblokken zodra je de bocht uitkomt, al houdt de zeventraps automaat zich hier net iets meer in om die pk’s de baas te blijven. Zo schakelt die iets minder brutaal terug en klinken zowel de motor als de uitlaat wat meer gedempt… Waardoor onze voorkeur toch net uitging naar de jolige JCW-hatchback.

Zelf rijden voor nog geen 100 euro

Je hoeft ons echter niet te geloven; oordeel gerust zelf. Ook jij kan je namelijk inschrijven voor zo’n JCW Track Experience en dan kruip je achter het stuur van dezelfde sportieve Mini-modellen op hetzelfde Circuit Zolder. Die JCW Track Experience kost je dan 345 euro en vindt dit jaar zes keer plaats, al zijn alle zes de sessies wel al volgeboekt. Geen nood echter want in 2026 zullen er opnieuw data beschikbaar komen, maar stiekem hoef je tot dan niet te wachten om met Mini’s op het circuit te mogen.

Image
Mini JCW Experience 2025

Op 8 juni organiseert het merk namelijk de Mini Fan & Track Day en dat is een gratis toegankelijk evenement voor liefhebbers en eigenaars. Tijdens dat evenement kan je meerijden met professionele piloten in JCW-modellen, of je kan er met je eigen Mini het circuit van Zolder verkennen. Dat laatste doe je al vanaf 95 euro voor een sessie van 40 minuten met je doordeweekse Mini, terwijl sportievere exemplaren zoals Cooper S’en en JCW’s de volle 2 uur mogen rijden voor 195 euro. Kortom: goedkoper dan dat mag je doorgaans een racecircuit niet op.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50