Zin om eens aan den lijve te ondervinden hoe een Mini zich gedraagt op een racecircuit? Dan is dit je geluksdag… Of meer specifiek: de Mini Fan & Track Day is je geluksdag want dan verzamelt de Mini-community op het circuit van Zolder. Wij gingen alvast even proeven van wat te verwachten!
Wil je betaalbaar met je eigen auto een circuit op? Dan ben je waarschijnlijk al je route naar Duitsland aan het plannen, want de meest bekende plek om dat te doen is natuurlijk de Nürburgring. Ben je echter toevallig eigenaar van een Mini, dan hoef je het zover niet te gaan zoeken. Dat merk organiseert straks namelijk een Fan & Track Day op het circuit van Zolder en bij wijze van voorsmaakje, lieten ze ons daar al even het tarmac testen.
Meer pk’s vs. meer wendbaarheid
Daarvoor sloten we aan bij een sessie van de JCW Track Experience dus je raadt het al: onze Mini’s waren geen gewone Mini’s. Als speelgoed van de dag kregen we namelijk een Mini John Cooper Works en een Mini Countryman John Cooper Works ter beschikking, twee best verschillende sportievelingen. Zo is de John Cooper Works-zonder-meer nog steeds de snelste versie van de hatchback op benzine, tenzij je natuurlijk de John Cooper Works Electric op stroom kiest. De Countryman John Cooper Works is dan weer de topversie van Mini’s tegenwoordig best ruime gezins-SUV.

Allebei beschikken ze trouwens over een 2.0-liter turbobenzinemotor maar het vermogen verschilt wel aanzienlijk. Zo perst de Countryman JCW daar 300 pk en 400 Nm koppel uit, cijfers die over de vier wielen verdeeld worden. De John Cooper Works-hatchback houdt het daarentegen bij 231 pk en 380 Nm koppel op de voorwielen en het resultaat laat zich natuurlijk voelen in de 0-naar-100-sprint. Daar doet de Countryman 5,4 seconden over en de hatchback 6,1 seconden, dus maakt dat die laatste dan minder plezant op het circuit?
Speeltuin vol bandengepiep
Natuurlijk niet, wel integendeel. Dankzij een flink lager gewicht en een kortere wielbasis is zo’n John Cooper Works nog steeds de verpersoonlijking van Mini’s kenmerkende kartgevoel. Zijn scherpe stuurtje communiceert vlekkeloos met de voortrein waardoor je perfect voelt waar de grenzen van de grip liggen, en perfect voelt wanneer je die grip — al dan niet bewust — kwijt zal raken. Een beetje gas lossen in een hard genomen bocht leidt bijvoorbeeld tot heerlijk behapbaar overstuur waardoor een bochtig circuit zoals Zolder al snel verandert in een speeltuin vol bandengepiep.

Ook de Countryman John Cooper Works stond echter best goed zijn mannetje op het circuit… verrassend goed zelfs. Toegegeven: hij is hoger en zwaarder maar dat wordt vakkundig opgevangen door zijn vierwielaandrijving. Het speelse overstuur van de hatchback maakt dus plaats voor meer stabiliteit in de bochten. Bovendien schiet de Countryman ook sneller uit de startblokken zodra je de bocht uitkomt, al houdt de zeventraps automaat zich hier net iets meer in om die pk’s de baas te blijven. Zo schakelt die iets minder brutaal terug en klinken zowel de motor als de uitlaat wat meer gedempt… Waardoor onze voorkeur toch net uitging naar de jolige JCW-hatchback.
Zelf rijden voor nog geen 100 euro
Je hoeft ons echter niet te geloven; oordeel gerust zelf. Ook jij kan je namelijk inschrijven voor zo’n JCW Track Experience en dan kruip je achter het stuur van dezelfde sportieve Mini-modellen op hetzelfde Circuit Zolder. Die JCW Track Experience kost je dan 345 euro en vindt dit jaar zes keer plaats, al zijn alle zes de sessies wel al volgeboekt. Geen nood echter want in 2026 zullen er opnieuw data beschikbaar komen, maar stiekem hoef je tot dan niet te wachten om met Mini’s op het circuit te mogen.

Op 8 juni organiseert het merk namelijk de Mini Fan & Track Day en dat is een gratis toegankelijk evenement voor liefhebbers en eigenaars. Tijdens dat evenement kan je meerijden met professionele piloten in JCW-modellen, of je kan er met je eigen Mini het circuit van Zolder verkennen. Dat laatste doe je al vanaf 95 euro voor een sessie van 40 minuten met je doordeweekse Mini, terwijl sportievere exemplaren zoals Cooper S’en en JCW’s de volle 2 uur mogen rijden voor 195 euro. Kortom: goedkoper dan dat mag je doorgaans een racecircuit niet op.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen