Uitlaat: Varia

Subaru: "Ja, Solterra was flauwe EV bij zijn lancering" (en dit gaat het merk er aan doen)

Subaru mag dan wel een nicheproducent zijn in Europa, ook de Japanse autobouwer ontspringt in onze contreien de potentiële CO2-boetes niet. Waardoor het merk groots uitpakt met 3 (!) nieuwe EV's. Autofans was aanwezig op de launch en nam er poolshoogte van de sfeer bij het merk.

Met ruwweg 22.000 verkochte auto's in 2024, kan je Europa bezwaarlijk een grote markt noemen voor Subaru dat op jaarbasis nét geen miljoen auto's aan de man brengt. Toch ziet het Japanse merk het als een plicht om ook de Europeaan aan de Subaru te helpen als hij daar om vraagt. Een lastige evenwichtsoefening natuurlijk, want het Japanse merk is niet blind voor de elektrificatie op de zakelijke markt. De oplossing lijkt nu hier. Nu ja, drie oplossingen...

Flauwe koek

David Dello Stritto, General Manager van Subaru Europa, windt er geen doekjes om op het event: "Bij de lancering van de Solterra in 2022 werd de eerste Europese EV van het merk flauw onthaald. Daar willen we nu komaf mee maken, met een generatie nieuwe EV's binnen het merk." Die nieuwe generatie bestaat uit drie hoofdspelers: een opgefriste Solterra, de e-Outback en de Uncharted. Stuk voor stuk auto's die hun genen (en koetswerkpanelen) delen met EV's van Toyota, maar wel vast houden aan Subaru's kernwaarden.

Image
Subaru Press launch Ev's

We moeten er dan ook niet flauw over doen, het door Subaru nieuw genoemde "e-Subaru Global Platform" is vooral een doorontwikkeling van het e-TNGA-platform dat Toyota gebruikt voor zijn bZ4X, bZ4X Touring en C-HR+. Laat dat echter geen kritiek zijn, want de ingenieurs van Subaru en Toyota hebben de voorbije jaren kritisch gekeken naar dat platform om het een serieuze update te geven. Daardoor kan het drietal nieuwe EV's van Subaru plots uitpakken met moderne cijfers en waarden.

Underdog

In het geval van de Uncharted gooit Subaru wel één van zijn heilige huisjes om. Want het is de eerste Subi sinds het vertrek van de derde generatie Impreza en Justy uit onze contreien die komt met voorwielaandrijving. Geen paniek echter, ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden.

Image
Subaru Press launch Ev's

David Dello Stritto kijkt trouwens uit naar de uitrol van de elektrische modellen binnen het gamma. Niet in het minst omdat ze geen bestaande modellen vervangen. Zodat elke Subaru-klant een auto naar zijn noden kan kopen. Daarenboven houdt het Japanse merk van zijn "underdogpositie" in Europa. Het heeft niets te bewijzen, maar kan enkel maar klanten aangenaam verrassen.

Lees hier meer over de nieuwe Solterra, e-Outback en Uncharted.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50