Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)

BMW 220i Coupé rijtest 2023

Als BMW een rijdersauto maakt, dan is het menens. Kijk maar naar de 2 Reeks Coupé en maak ons wijs dat je er niet spontaan bandengepiep en een zescilinderhuil bij denkt. Wat blijft er daar echter van over wanneer je de zes-in-lijn buitenkegelt en vervangt door een vierpittertje? Wij zochten het uit achter het stuur van de BMW 220i.

BMW gaat steeds vaker aan de voorwielaandrijving en daar kan niemand iets aan veranderen – ook jij niet, purist. Zo is de 1 Reeks al lang zijn neiging tot overstuur kwijt, en bestaan ook twee van de drie 2 Reeksen tegenwoordig uit modellen die zich meer thuis voelen in de loonstrook van de toevallige IT’er dan in de garage van de liefhebber. Die ene andere 2 Reeks is echter de Coupé, en die is wel voorbehouden aan zij die ervoor kiezen. En dat geldt niet alleen voor zijn rijeigenschappen, maar ook voor zijn looks.

Stoere verschijning

Bij de lancering van de nieuwe 2 Reeks Coupé was de BMWereld namelijk nog maar eens verdeeld, en dat had voor een keertje niks te maken met te grote grilles. Deze keer waren het namelijk de kleine kopplampen die de look voor de één verpestten, terwijl de ander zich eerder stoorde aan de opvallende driehoekvormen in de voorbumper of de drukke, hoekige achterlichtjes. Wij zijn er echter om je te vertellen dat het in realiteit allemaal best meevalt, om niet te zeggen dat de 2 Reeks Coupé best een stoere verschijning is. Zijn ellenlange motorkap geeft bijvoorbeeld de indruk dat er grof geschut onder verscholen zit, terwijl de auto er van achteren gezien uitziet alsof hij ieder moment uit de startblokken kan schieten.

BMW 220i Coupé rijtest 2023

Datzelfde gevoel krijg je ook meteen wanneer je de dikke velg van het sportstuurtje in je handen sluit, al heeft de rest van de cabine wel enige moeite om de leeftijd van zijn donor te verbergen. Zo baseert de 2 Reeks Coupé zich onderhuids op de 4 Reeks die op zijn beurt bij de huidige 3 Reeks ging spieken, en die laatste dateert alweer van 2018. Het moet wel gezegd dat ons testexemplaar blijkbaar gebouwd werd voor BMW het interieur van de 2 Reeks Coupé opfriste met het nieuwe ‘curved display’. Daardoor bedien je het gros van de belangrijkste functies in onze variant nog door middel van kwalitatieve druk- en draaiknoppen en het moet gezegd: ook dat is anno 2023 een vorm van Freude am Fahren.

Bescheiden cijfers

Over Fahren gesproken: ook onderhuids blijft deze 2 Reeks Coupé lekker traditioneel. Zo beschikken de versies die je écht wil – de M240i en M2 – over een 3.0-liter zes-in-lijn terwijl ook de kleinste motoren in het aanbod nog steeds 2.0 liter groot zijn. Wij trokken er voor de gelegenheid op uit met één van die laatste motoren onder de kap, bescheiden als we zijn. Zo was onze 220i voorzien van een 2.0-literblok op benzine met 184 pk en 300 Nm koppel, waarmee hij enkel nog voorafgegaan wordt door de 218i. Ongeacht de versie beschikt de 2 Reeks Coupé steeds over een achttraps automaat, en een 220i snelt ermee naar de 100 km/u in 7,5 seconden.

BMW 220i Coupé rijtest 2023

Dat zijn allemaal best bescheiden cijfers voor een apparaat met zo’n uitdagende looks, en het gevolg is dat je af en toe wel eens het onderspit moet delven in een stoplichtsprintje. Tijdens onze eerste rit naar huis werden we bijvoorbeeld al afgedroogd door de lokale aannemer in zijn Volkswagen Amarok, dus de rest van onze tijd met de 220i besloten we dan maar te doen alsof we zelfs niet probeerden de eerste te zijn. Dat leverde in eerste instantie een dosis teleurstelling op, vooral wanneer je weet dat de 230i uit precies hetzelfde blok zomaar even 61 pk’s meer weet te puren. Bovendien verliest de 2.0-litermotor zijn pit wat in de hogere toerentallen, en is de enige reden waarom die daar goed klinkt stiekem omdat hij gewoon wat extra motorgeluid door de speakers stuurt…

Sturen met je brein

Onze indruk van de 220i keerde echter compleet vanaf we voor het eerst wat binnenwegen gingen opzoeken. Daar pluk je namelijk pas de vruchten van al het werk dat BMW gedaan heeft om de perfecte 50:50-gewichtsverdeling te benaderen, want deze BMW bestuur je als het ware met je brein. Het moment dat je nog maar denkt aan insturen, staat de voortrein al paraat om de apex van de bocht op te zoeken. Bij het uitkomen word je dan weer beloond door een lekker lichtvoetige achteras, want iedere 220i wordt gewoon met achterwielaandrijving geleverd. Je amuseert je met andere woorden rot, en dat zonder het gevoel te hebben op een ongeleid projectiel te zitten dat je dwingt tot hogere snelheden dan je eigenlijk aandurft.

BMW 220i Coupé rijtest 2023

Voor al dat laagdrempelige rijplezier betaal je echter wel een prijs, en dat is een prijs die je net voelt op drempels. Zo werd onze 220i uiteraard voorzien van een M Sportpakket, beter bekend als BMW’s enkeltje richting de kinesist. Iedere oneffenheid in het wegdek lijkt daarbij namelijk nog wat versterkt te worden door de verlaagde ophanging, waardoor wij zouden adviseren om die optie van dik 3.500 euro toch maar achterwege te laten. Dat zouden we gewoonlijk misschien niet zeggen over een sportwagen, maar dat doen we vooral omdat de 2 Reeks Coupé verder een sportwagen is waarmee je toevallig ook gewoon kan leven. Zo is zijn achterbank betrekkelijk bruikbaar en is zijn koffer met 390 liter in theorie groter dan die van de gemiddelde Volkswagen Golf.

Blue Collar-BMW

Goed, we weten allemaal dat zijn iets te stugge rijervaring niet de enige prijs is die je betaalt voor al dat plezier. BMW zou namelijk BMW niet zijn als ze niet flink zouden doorrekenen voor iets als de 2 Reeks Coupé, maar opnieuw zijn wij er om je te vertellen dat het stiekem best meevalt. Zo kost de goedkoopste variant, de 218i, 40.250 euro en betaal je voor een 220i zoals de onze 43.750 euro. En voor je ons wereldvreemd begint te vinden: ook voor ons zijn dat aardig wat maandlonen.

BMW 220i Coupé rijtest 2023

Gelukkig krijg je daar wel een aanvaardbare basisuitrusting voor in ruil, want ieder exemplaar krijgt meteen navigatie, cruise control, parkeersensoren en LED-koplampen mee net als sportzetels en schakelpeddels achter het stuur. Dat is echter niet de belangrijkste reden waarom de die prijs wel vinden meevallen, want wij zouden je willen uitnodigen om iets te vinden dat je met deze blue collar-BMW kan vergelijken. Dan kom je doorgaans uit bij duurder spul als je hetzelfde plezier wil, of bij minder bruikbaar spul als je goedkoper zoekt.

Conclusie

BMW heeft het juiste gedaan door nog zoiets als de 2 Reeks Coupé op de markt te brengen, en ze doen opnieuw het juiste door hem ook met zwakkere viercilinders aan te bieden. Zo houden ze ook zij die zich voorheen amuseerden met hun achterwielaangedreven 1 Reeks binnen hun rangen, al moeten die er dan wel het één en ander voor over hebben. Zo blijft het geen goedkope auto en zijn de ruimte en het comfort niet op het niveau van pakweg de nieuwe 1 Reeks, maar als je deze 2 Reeks Coupé echt wil zie je dat wel door de vingers. En dan begrijpen wij je eigenlijk best.

Specificaties

Motor

2.0-liter viercilinder turbobenzine

Vermogen

184pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 490 kg

Topsnelheid

236 km/u

Prijs basismodel

€ 43 750.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

Min. kofferinhoud

390 L

CO2-uitstoot

155 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yves 20:08
afbeelding van Yves

Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze
Meer pk, manueel en meer rijplezier

Voor 5000€ meer heb je de mustang 2.3 met 300pk..
Bmw koop je enkel voor t logo hier

Jos D. 16:16
afbeelding van Jos D.

Idd de betere keuze maar op de Toyota site staat dat het model uitverkocht is. Daar sta je dan.

GLENN 14:14
afbeelding van GLENN

En de mustang kan je volgens mij enkel nog nieuw met de V8 kopen. €3500 jaarlijkse rijtaks, misschien toch maar voor het bmw logo gaan ... Of een mazda mx 5 (RF) kopen. Niet helemaal dezelfde categorie van auto, maar ook leuk lijkt me.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws