Rijtest: BMW 3 Reeks Touring Facelift (2023)

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

BMW's 3 Reeks zit sinds vorig jaar in een nieuw jasje. Wij gingen op pad met de 320e Touring facelift om te zien of dat jasje 'm als gegoten zit.

De tijd vliegt voorbije zonder genade. Want hoewel het nog maar gisteren leek dat BMW haar alweer zevende generatie van de 3 Reeks lanceerde, viert die Dreier dit jaar zijn vijfde verjaardag. Je kan er dus je klok op gelijk zetten dat het Duitse merk haar succesmodel in een fris jasje hees. Kwestie van de fleetklant op haar wenken te bedienen. BMW doet namelijk gouden zaakjes op de leasingmarkt. Case in point: al twee jaar op rij is BMW hét grootste automerk in België! En dat behaal je heus niet door enkel op de particuliere klant te mikken. Welke nieuwigheden vallen er zoal te rapen bij de opgefriste 3 Reeks? Kijk even mee.

Verrassend tijdloos, opvallend vulgair

Zoals het een goede facelift bij BMW betaamt trekt het Duitse merk wat aan de grille van de 3 Reeks. Die wordt niet zozeer groter, wel wat hoekiger. Aan weerszijden van die grille verliezen de koplampen dan weer hun knipje uit de onderkant en maakt BMW gewag van een nieuw lichtsignatuur. Het zijn, laat dat duidelijk zijn, zeer kleine verschillen. Achteraan vallen meteen de einddempers op. Niet enkel omdat die nog steeds the real deal zijn, maar ook omdat ze bij de facelift een stukje groeien. Afhankelijk van de motorisaties zijn die 9 tot 10 centimeter groot in diameter.

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

Bij de facelift valt ook op hoe heerlijk tijdloos het design van de huidig 3 Reeks is. Al zeker als Touring zonder M-opsmuk. In een tijd waarin BMW compleet experimenteel gaat qua design, staat deze 3 Reeks facelift als een baken van rust. Ga je echter voor dat 3.765 euro kostende M Sportpakket, dan krijg je een hoop vulgair bumperwerk op je 3 Reeks gesmeerd. Het lijkt wel of we oud aan het worden zijn maar... spaar dat geld maar uit.

Curved Display steelt de show

Waren we bij de pre-facelift nog lovend over het feit dat BMW zich met het infotainmentsysteem duidelijk verzette tegen de megatablets van de concurrentie, dan zijn we de eersten om toe te geven dat onze mening wat bijgedraaid is. Al heeft dat misschien te maken met het feit dat BMW als geen ander automerk twee joekels van schermen heeft weten te verzoenen met het dashboard. De zogenaamde Curved Display, met een infotainmentscherm van 12.3 duim en instrumentencluster van 14.9 duim, staat als een kunstgalerij bovenop het dashboard en trekt in één keer de gehele boordplank strakker.

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

Hoewel je zou denken dat het wegvagen van het gros van fysieke knopjes een negatieve impact zou hebben op de gebruikservaring, is niets minder waar. BMW's besturingssysteem (OS.8, voor de liefhebbers) werkt feilloos en logisch. Zelfs voor de besturing van de klimaatregeling. Enig nadeel voor de ingenieurs die waarschijnlijk stevig nachtwerk hebben uitgevoerd bij de ontwikkeling: Android Auto en Apple Carplay connecteren draadloos met het systeem. Waardoor het gros van de klanten nooit zal zien hoe doordacht het systeem in elkaar zit. Ach, alles om die Waze op het scherm te tonen, niet?

Spreidstand

De spreidstand van motorisaties bij de 3 Reeks Touring vanaf de facelift is op z'n minst hallucinant. Aan de ene kant van het spectrum heb je een 316d diesel met 122 pk, daartussen zitten ergens 2 plug-inhybrides en aan de andere kant van het spectrum zit de van de pot gerukte M3 Touring met 510 pk. In totaal biedt BMW maar liefst 16 (!) motorisaties aan in deze 3 Reeks Touring. Waardoor we er van uit gaan dat als je hier je goesting niet vindt... je eigenlijk klaar bent voor een elektrische auto. Want een 100% elektrische 3 Reeks, die is er op dit moment nog niet in Europa (maar gek genoeg wel in China).

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

Wij gingen alvast op pad met de 320e Touring, de instap-plug-in zeg maar. Die ziet zijn aandrijflijn overgeheveld worden uit het pre-facelift model. Het gaat dan over een 163 pk (300 Nm) sterke 2-liter viercilinder turbobenzine en een 8-trapsautomaat die mogen sparren met een elektromotor van 109 pk (265 Nm) en een batterij van 12 kWh. Volgens de wetten der pluginificatie mag je daardoor spreken over een systeemvermogen van 204 pk en 350 Nm koppel. Een trapje hoger staat de 330e die het systeemvermogen uit die set-up opvoert tot 292 pk en 420 Nm koppel. Met een meerprijs van amper 2.600 euro en een identieke CO2-uitstoot tegenover de 320e gaat onze voorkeur nog steeds naar die 330e Touring. Toch zouden we de 320e Touring niet helemaal afschrijven.

Rijplezier is standaard

Want of je nu voor 320e, 330e, 316d of zelfs M3 gaat, hét verkooppunt van de huidige 3 Reeks is zijn uitmuntend chassis. De perfecte verzoening tussen sportiviteit en comfort. Met een laag zwaartepunt, zo goed als 50:50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving. Toegegeven, met 1.8 ton voor de plug-in is er vrij veel gewicht te verdelen maar deze 3 Reeks weet zijn gewicht uitermate goed te verbergen. Dit is een aangename metgezel voor het dagelijks verkeer en ver daarbuiten. De plug-inaandrijflijn houdt zich op de achtergrond bezig met het zo efficiënt mogelijk inzetten van elektro- of benzinemotor om de range te optimaliseren. Dan hebben we het niet zozeer over de puur elektrische range (van om en bij de 40 km) maar wel over de totale range. De plug-inuitvoeringen zien namelijk hun brandstoftank slinken van 59 liter naar 40 liter om plaats te maken voor de batterij. Waardoor de totale range op verre afstanden eerder beperkt is.

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

Nu goed, stekker je consequent, dan loop je niet tegen die beperkingen natuurlijk. Al moet je er wel van bewust zijn dat een puur elektrisch alternatief een stuk zuiniger omgaat met zijn batterij. Of anders gezegd: hoewel een plug-in, en daardoor nog even fiscaal vriendelijk, is de 320e niet zuinig met zijn elektropeut. Dit is dus geen wondermiddel voor mens en natuur. Wel een fiscaal geoptimaliseerde stationwagen. Dringend tijd om die elektrische Touring te lanceren, BMW!

Inflatie vergeten

De inflatie heeft serieus gehakt gemaakt van autoland. Waardoor je wel eens zou kunnen vrezen voor buitensporige prijzen bij de 3 Reeks facelift. Wel, eigenlijk valt dat goed mee. De goedkoopste (318i) Touring kent een startprijs van 42.050 euro. De 320e Touring plug-in zet een prijs van 55.250 euro neer. Dat is dan wel 3.450 euro meer dan twee jaar geleden, je mag niet vergeten dat je tegenwoordig standaard klimaatcontrole met drie zones, full led-koplampen, parkeersensoren rondom, een dimmende achteruitkijkspiegel en die geweldige Curved Display krijgt. Dat op zichzelf zou BMW vroeger in een pakket durven verpakken van om en bij de 4.000 euro. Het lijkt dus wel of BMW is even de inflatie vergeten.

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

De concurrent voor deze 3 Touring is alvast niet de Audi A4 Avant of Mercedes C-Klasse. Nee, dé concurrentie komt uit een geheel andere hoek. Want voor amper 53.000 euro heb je tegenwoordig een full option Tesla Model 3 Long Range. Als particuliere klant lig je daar misschien niet van wakker maar als vanaf de zomer het fiscaal voordeel wegvalt voor de 3 Reeks met stekker, dan stellen we ons terecht de vraag hoeveel klappen de verkoop gaat krijgen. Wil je dus per se één van de beste stationwagens van het moment rijden met een fiscaal voordeel? Dan is het nu het moment om zo'n 3 Touring aan te schaffen!

Conclusie

BMW voert een geslaagde facelift door op de 3 Reeks Touring. Met genoeg technische nieuwigheden om het interieur naar een hoger niveau te tillen. De afstelling van het onderstel blijft een plezier voor chauffeur en de spreidstand van motorisaties betekent dat er voor elk wat wil is. Tot deze zomer natuurlijk, want dan snakt leasingland zonder twijfel naar een volstrekt elektrische 3 Reeks Touring. Laat ons daar niet te lang op wachten, BMW.

BMW 3 Reeks Touring facelift review rijtest 320e

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine + elektromotor

Vermogen

204pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 800 kg

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Min. kofferinhoud

410 L

Max. kofferinhoud

1 420 L

CO2-uitstoot

31 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws