Rijtest: Volkswagen Golf 7 GTD

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat we een Golf GTD aan het tandwiel voelden. Toen konden we de sterke diesel in Hot Hatch-verpakking wel smaken. Kan hij met al het huidige Hot Hatch-geweld nog overtuigen als atypische roetverschijning?

Op vier jaar tijd is er veel veranderd, dieselprijzen zijn nog dichter bij benzineprijzen gekropen en kopers worden om de oren geslagen met betaalbare Hot Hatches. De laatste iteratie van de GTD weet 184 pk en 380 Nm voor te leggen. Een cijfer waar je een tijd terug nog indruk mee maakte. Vandaag de dag biedt bijna elke constructeur wel een dieselmotor aan met zo'n vermogen. Of de GTD dan nog bestaansrecht heeft is maar de vraag.

GTI-look

Uiterlijk zien we alleszins het bekende recept van Volkswagen. De stevige looks van de GTI maar dan zonder rode streepjes en stevige uitlaatspielerei. Onder de GTD vind je gewoonweg twee uitlaatjes links, net zoals bij een Golf 2.0 TDI. Visueel wel zonde - omdat je met de crème de la crème in Golf dieselland rijdt -, anderzijds wel eerlijk omdat je hier tenslotte met maar 184 pk op de baan bent. Toch staat de GTD stevig op die baan, al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de vorige generatie, met gapende muil, meer indruk maakte.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

Wat dan weer wel weet te overtuigen zijn de knappe LED-lichten rondom. Achteraan krijg je mooi verdonkerde lichten met LED-technologie, vooraan krijg je standaard Xenonkoplampen met LED-dagrijlichten die mensen snel van baanvak doen wisselen. Ook de optionele NOGARO velgen met maatje 18 inch van 617,40 euro werden gesmaakt. Het blijft allemaal wel redelijk braaf. Of je de GTD nu daardoor saai of discreet vindt, dat hangt af van persoonlijke smaak.

Knoppenstuur

Binnenin doet Volkswagen maar weinig moeite om je het gevoel te geven dat je met iets speciaal op de baan bent. De eerlijkheid biedt wel te zeggen dat dit komt omdat het interieur van een gewone Golf al zo strak in elkaar zit. Behalve de GTD-badge op het stuur wisten enkel de optionele sportstoelen ons te vertellen dat het toch net allemaal iets sneller ging gaan. Het stuur voelt goed aan maar is bezaaid met knoppen waardoor je al vlug het overzicht verliest tussen radio luider zetten, cruise control opzetten en bladeren tussen menu's.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

In één van die menu's vind je trouwens een laptimer die zijn tijd laat zien op het infoscherm tussen de twee meters in het dashboard. Een leuke gizmo, maar in realiteit gebruik je dat ding natuurlijk nooit. Waar de GTD in uitblinkt is het feit dat er geen concessies zijn gedaan. Hij is nog steeds even praktisch, even ruim en even logisch om te bedienen als een... tja, als een Golf. Al hadden we liever een stuurtje gezien zonder knoppen in grotere knoppen met knoppen rond die knoppen bovenop knoppen.

Geweld(ad)ig goede handeling

Alle LED-dagrijlichten en praktische ruimte links gelaten, waar de GTD echt toe doet zijn rijplezier en prestaties. Dat eerste weet Volkswagen nog altijd neer te zetten, dat laatste niet. De zevende generatie van de Golf voelt in standaardtrim al als een heel solide wagen aan (dat is uiteraard altijd de sterkte geweest van een Golf), met de GTD-badge achterop krijgt de wagen toch nog een geheel nieuwe dimensie. "Precisie" en "neutraal" lijken wel de sleutelwoorden te zijn.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

De Golf GTD laat zich de bocht omhoeken met zo'n gemak en precisie dat je wel een volwaardige racepiloot lijkt te zijn. De jongens bij VW hebben daarbij voor een zeer neutrale opstelling gekozen. Geen greintje overstuur valt uit te lokken en onderstuur wordt tot een minimum herleidt. Ga je te ver, dan krijg je natuurlijk wel dat typisch voorwielaangedreven onderstuur. Al heb je dan de elektronica voldoende uitgedaagd en verdien je het om met je voorwielen even terug op de grond te worden gezet.

Waar we wel niet in geloven is het Dynamic Chassis Control (DCC). Deze optie van zo maar eventjes 1.012,77 euro laat je kiezen uit een comfortabele of sportieve rit (en alles daar tussen). In realiteit zit er echter zo weinig verschil in de instellingen dat je de wagen de gehele tijd in comfort laat staan. In sé is het dus een optie van +1.000 euro om je sportieve wagen, minder sportief over de weg te laten zoeven. Met optionele 19 inch velgen voel je het verschil misschien beter, maar wij hadden nooit het gevoel dat de wagen zelfs in "Sport" te hard was in vergelijking met andere Hot Hatches.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

Versnelde wereld

Het is echter maar de vraag of je de GTD nog kan vergelijken met andere Hot Hatches. Nemen we een willekeurige greep uit het aanbod: Seat Ibiza Cupra (180 pk/ 22.751 euro), Peugeot 208 GTI (200 pk/ 23.535 euro) en Ford Focus ST (250 pk/ 33.000 euro), dan zien we dat de GTD enorm uit de boot valt met zijn 184 pk en een vraagprijs vanaf 33.320 euro. Niet enkel is hij duurder dan de best rijdende Hot Hatch van een vergelijkbare klasse (de Focus ST), hij wordt rechtdoor ook nog eens het snot voor de ogen gereden door de kleinste rakkers van de hoop. Waar de GTD 7,5 seconden nodig heeft om de honderd aan te tikken in samenwerking met de DSG-versnellingsbak, klaart de Ibiza Cupra (ook met DSG) die klus in 6,8 seconden.

De essentie van het probleem ligt niet bij het feit dat de GTD traag is, de gehele wereld rondom hem is gewoonweg sneller geworden. Volkswagen heeft de pijnlijke fout gemaakt om de diesel GTI niet net iets meer pit te geven in het vooronder. Had de viercilinder diesel 205 pk en 420 Nm (cijfers die haalbaar zijn) gehad in plaats van de huidige 184 pk en 380 Nm, dan spraken we van een compleet ander dier. In de praktijk komt het er op neer dat je heerlijk de bocht omhoekt, maar dan geen - spreekwoordelijk - schop onder de kont krijgt bij het uit accelereren. De daarbij vergezelde semi-sportieve dieselbrom maakt het plaatje niet beter. Want hoewel de bekende 2.0 TDI een stuk beter klinkt in de GTD is het laagtoerig karakter van de diesel nooit spannend te noemen. En al zeker niet omdat de diesel bij 4.800 toeren al de handdoek in de ring gooit en braafjes opschakelt.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

Geen Hot Hatch meer

Tot op dit moment hebben we de GTD vooral benaderd als een concurrent voor de Hot Hatchwereld. Voor velen geldt natuurlijk de stelling "diesel = zuiniger". Toch stelt ook daar de GTD teleur. Het gemiddelde testverbruik lag op 6,6 liter. Stukken beter natuurlijk dan de 9,7 liter die je gaat verbruiken met een Focus ST, maar een pak zwaardere 184 pk sterke BMW 3-reeks GT komt toe met maar 6 liter.

Daarenboven ben je "als je voor zuinigheid kiest" nooit goed af met een Hot Hatch. Dan opteer je beter - als je toch nog iets of wat vooruit wil - voor de Golf met de 2.0 TDI met 150 pk. Die is een stuk zuiniger, kost (met DSG) bijna 6.000 euro minder en biedt ongeveer 70% van het rijplezier van de GTD.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

Conclusie

Het lijkt wel of Volkswagen had deze generatie van de Golf geen zin in een GTD. Standaard duurder dan de GTI, trager dan elke Hot Hatch op de markt en evenveel emotie als een Communistische partij. Het is dan ook zonde dat het potentieel van de ophanging niet benut wordt door er een beul van een diesel bovenop te gooien. Na de duistere tijden van de Golf IV is de GTI uit een diep dal gekropen om nu, bij de 7de generatie, zijn summum te bereiken. De GTD maakt echter de omgekeerde beweging. En stiekem, hebben we het liever zo.

Volkswagen-Golf-VII-GTD-2013

Specificaties

Motor

2.0 diesel

Vermogen

184pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

DSG

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 295 kg

Topsnelheid

228 km/u

Prijs testwagen

€ 42 654.16

Prijs basismodel

€ 33 320.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

6.60 L/100km

CO2-uitstoot

122 g/km

Fotografie: Original Frame (Lionel Pierret)

Met dank aan Verjo Metal voor de fotolocatie

Auteur: Yves
Reacties: 22 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
The Mentalist 15:10
afbeelding van The Mentalist

Wat een negatieve conclusie is me dat zeg. Terwijl elk magazine de GTD de hemel inprijst, hebben jullie (bijna) alleen kritiek. Alleen de ophanging en besturing is goed. Jullie vergelijken constant met hot hatches op benzine (totaal irrelevant). De GTD is een duursporter, geen krachtsporter. Terwijl andere hot hatches staan te tanken, zoef je ze met deze GTD voorbij. Vergelijk hem met concurrenten op diesel met vergelijkbare kracht, en dan zal je zien dat de GTD de benchmark is, zeker in Golf 7 die op alle vlakken beter is dan de 6 (niet andersom). Jullie auto-journalistieke kwaliteiten hebben een serieuze deuk gekregen na het lezen van deze test...

Yvesw 15:40
afbeelding van Yvesw

Dus u vindt dat onze journalistieke kwaliteiten dalen omdat we een andere invalshoek gebruiken dan alle andere media? "Ja, de GTD is een zuinige wagen, maar is hij, anno 2013, nog leuk?" was de gedachte bij het schrijven van de test.

Anderzijds ben ik blij dat je ook andere tests leest. Want door al die meningen te verzamelen kan je tot een eerlijk oordeel komen. Wij kraken hem helemaal niet af, verre van. Onze conclusie is echter een antwoord op de vraag die we in de inleiding gaven.

Heb je al gereden met de nieuwe GTD? Want waarom zou je het oordeel van - eender welke - journalist voor waarheid aannemen?

The Mentalist 17:37
afbeelding van The Mentalist

Goed, dat van die andere invalshoek kan ik begrijpen. Het is inderdaad enigszins vreemd dat Volkswagen een "sterkere" dieselmotor aankleed als een volbloed GTI, terwijl een concurrent als een BMW met de 1-reeks of Audi A3 dit niet doet. Er zou idd een performantere motor mogen inzitten om die status te mogen claimen, zoals gesuggereerd in uw artikel. Ik heb een korte testrit kunnen maken met de nieuwe GTD, maar heb wel gedurende meerdere weken met de GTI performance kunnen rijden. De GTI is uiteraard veel opwindender en heeft echt wel voldoende power voor onze Belgische wegen (vooral sterk koppel) en heeft eindelijk ook de aangepaste rijkwaliteiten. De Golf 6 GTD heb ik destijds ook uitgebreid kunnen rijden, en het moet gezegd dat de 7 qua rijtechnische kwaliteiten een stuk hoger uitkomt. (veel minder onderstuur, directere besturing, DCC ophanging beter).

Biedt de GTD nog fun? Zeker qua besturing en wegligging volgens mij. Power mag gerust nog wat meer, anderszijds ben je wel de lachende aan de pomp...

Yvesw 18:35
afbeelding van Yvesw

Zo heb ik het ook in de tekst verwoord ;-) Was de GTI trouwens één met handbak die je reed?

Wim 15:51
afbeelding van Wim

Bwa, zo negatief is het nu niet. Heel veel concurrenten zijn er nu niet(120d, 125d, Giulietta 170 pk, ...). Ik ben op ook wel fan van het GTD concept. Maar idd misschien meer als cruiser(en dan snap ik wel dat je dan net zo goed voor de 150 pk versie kan gaan). Want als hot hatch vielen bijv. de 125d, Mini SD me eerlijk gezegd ook wat tegen.

Glenn 16:17
afbeelding van Glenn

Persoonlijk vind ik het een duidelijk artikel. Steengoede wagen: ja. Zoveel geld waard: nee.
Voila, simpeler kan niet :-)
Ben blij dat er soms artikels zijn die eens een andere invalshoek hebben.

Alfred 15:31
afbeelding van Alfred

Met Peugeot en Ford kan ik moeilijk vergelijken, maar een Ibiza vergelijken met een Golf? Ik zou een Ibiza gelijkstellen aan een Polo en een Leon aan een Golf. Ibiza Cupra scheelt 200 kg met de Golf GTD, de Cupra mag dan best wel 0.7 seconden sneller zijn :-)

Soit, leuke kar, alleen heb ik er de centen niet voor over.

Yvesw 15:45
afbeelding van Yvesw

Lees zeker ook mijn reactie op de reageerder hierboven. ;-)

Verder, het "probleem" is dat VW de GTD in de etalage zet als een "speciale sportieve Golf". Iets dat hij ook best wel is. Maar als de kleinste sportieveling van je budgetmerk sneller is, dan heb je wel een probleem.

Kijk je niet mal op de verschillende segmenten die in de test worden aangehaald. Het doel was om aan te tonen of de GTD nog fun is. Dat we ons daarom niet meteen populair zouden maken door niet gewoon te schrijven "De Golf GTD is enorm zuinig, snel, goed genoeg voor 80% van de bevolking, maar iets te duur", dat wisten we wel. :-)

Alfred 16:13
afbeelding van Alfred

Maar een sportieve Golf hoort toch niet sneller te zijn dan de kleinste van Seat? De Polo GTI is slechts 0,1 s trager dan de Ibiza Cupra (die ik niet in de configurator vind op dit moment). De GTD is even snel dan de Leon FR (de snelste Leon die ik zie in de configurator), die vergelijking klopt beter. Ook het gewicht komt wat beter overeen. Verder geen commentaar hoor, ik vind gewoon een Ibiza vs een Golf als appelen en peren.

Yannick 16:26
afbeelding van Yannick

Als ik die test lees dan lijkt mij dat een prima kar. Maar ik ben dan ook van mening dat een hot hatch nooit een diesel kan zijn. Qua prestaties komt deze daar wel dicht bij in de buurt. En zoals de meeste tegenwoordig doen (zelfs met leasewagens) is die chippen en dan heb je echt een zéér performante kar onder je gat!

Kristof 20:30
afbeelding van Kristof

Na het lezen van de test had ik zo het gedacht van? Hebben ze deze wel uitgetest op een iets langere termijn, dan ff een toertje te doen. Ikzelf heb een Golf VI GTD, al ruim 3 jaar en 80000 km later heb ik nog geen seconde spijt van deze wagen. Heb ook de DCC ophanging. Kan zelf niet geloven dat ze dit systeem niet zouden verbeterd hebben voor de 7. Op een rustige dag kan je rustig cruisen zonder het gevoel te hebben van een sportieve wagen te hebben, rustig relax, geen zwaar stuur, maar als wanneer je op sport stand rijd, dan kan de auto zeker een bochtig weg lekker insturen.
En hem vergelijken met andere hot hatch, vergelijk dan zoals andere zeggen, diesel vs diesel, gewicht vs gewicht. Mijn oordeel van een GTD is dat deze wagen een km vreter is, sportief oogt, zalig enkele snelle bochten kan nemen, betrouwbaar is, betaalbaar in onderhoud en gebruik (gemiddeld verbruik is 7.2 L / 100 km, sportief rijgedag) in vergelijking met andere hot hatchs die jullie noemen is dit nog met plezier km doen om dan daarna nog met een glimlach aan de pomp te staan.
Voor mij blijft het concept geslaagd, perfecte afwerking, kwaliteit, waarde is hoger 2de hands dan een GTI, looks van een sportieve wagen, ...
Maw een zeer tevreden GTD gebruiker ...

Pieter A. 20:37
afbeelding van Pieter A.

Over de vorige generatie GTD waren we ook erg enthousiast. Dus wees gelukkig dat je een VI GTD hebt, voor mij een ideale daily drive. ;-)

Yvesw 20:53
afbeelding van Yvesw

De test laat ook uitschijnen dat hij geweldig is in de bochten, daar bestaat geen twijfel over ;-) Het is de snelheid - of het gebrek er aan - dat niet meer overtuigd. Want geef nu eerlijk toe, vind je jouw GTD een snelle wagen?

En jouw oordeel omschrijft ook mooi de wagen: "een km vreter, sportief, zalig enkele snelle bochten nemen, betrouwbaar, betaalbaar in onderhoud en gebruik"

Maar een 150 pk sterke Golf 2.0 TDI is dat ook, want die stuurt ongeveer zo fijn en is nog zuiniger. Het is die extra 6.000 euro voor de GTD-badge niet waard. En misschien komt dat wel om dat de gewone Golf al zo'n goede wagen is met 150 pk. De stap naar GTD (lees: 34 extra pk's) is gewoon niet groot genoeg.

En ik heb beide wagens meteen na elkaar gereden waardoor dit gewoonweg opviel. De GTD was 6.000 euro meer voor ongeveer de wagen die ik de dag daarvoor ook al reed.

Kristof 21:36
afbeelding van Kristof

Ja mijn wagen heeft nu 205 pk en 425 nm, samen met een DSG is hij voor een daily snel, is geen monster, maar meer dan snel genoeg voor het dagelijks verkeer.
Ivm die 6000 € meer voor een GTD, als autoliefhebber zijnde is het "pakket" van een GTD dit voor mij waard, zowel basis als met de opties die ik heb (bijna allemaal, ingevoerd van duitsland). Maar dat is ieder zijn keuze, de ene vind 20.000 € veel voor een auto, andere ligt zijn limiet boven de 40.000. Ik ben voor de GTD gegaan, voor de look, helemaal anders dan een bv een highline uitvoering. Neem een 2.0 TDI 150 pk, R line, Xenon en led pakket. Is er nog veel verschil kwa prijs? Dan vind ik de meerprijs het zeker waard.

Yannick Op Locatie 21:44
afbeelding van Yannick Op Locatie

Een beetje heel raar om een gechipte wagen te gaan vergelijk met een standaard model hé...

Kristof 21:56
afbeelding van Kristof

Ja, omdat ik nu weet wa er in de wagen inzit. Veel meer dan hij van de band rolde. Omdat ze in hun test ook verwijzen naar andere hot hatchs, met meer vermogen dan de de std GTD. Daarbij wetend dat bij een paar 100e € extra het plezier alleen maar groter wordt. En ze spreken hierook dat de 184 pk maar weinig is voor een hot hatch. Dus hierdoor mijn reactie.

Bjorn 17:21
afbeelding van Bjorn

Wat ik helemaal mis vind aan VW is dat ze de golf 7 150 pk tdi met optioneel r-line pakket prijstechnisch op dezelfde hoogte als een GTI zetten. Dit enkel voor een r-line badge, sportievere velgen en iets ander grill.

Sportstourer 13:22
afbeelding van Sportstourer

Dat de GTD enorm uit de boot valt met zijn 184 pk, tegenover de Ibiza, Focus en 208, logisch dat zijn benzine versies, zulke zou ik vergelijken met de GTI, je schrijft hier immers een review over een diesel uitvoering. Nogal wiedes.

Ngwato 06:53
afbeelding van Ngwato

Appels met peren vergelijken en '(g)td'-fouten schrijven lol.... autojournalistiek van mijn kl... :-). Maar nu even serieus : een jaar na datum deze review lezend, is er inmiddels ook een Ford Focus ST diesel, een Peugeot 308 GT HDi... dus waarom doen jullie eens geen (relevante) vergelijkende test?

Steven_VC 20:16
afbeelding van Steven_VC

Les 1 in autojournalistiek: Never cross the VW snobs

Vijt Jean-Pierre 22:43
afbeelding van Vijt Jean-Pierre

Ik heb mij nu een GTD variant DSG met dcc ophanging gekocht
Ik heb hem sinds een week. Tot hier toe tevreden.
Ik moet wel zeggen de prijs was hoog ,ondanks de fikse korting van 22 %

Jean-pierre 23:40
afbeelding van Jean-pierre

Ik heb nu 8500 km met de GTD variant met DSG automaat en DCC ophanging-demping
Mijn verbruik : 2 maal getest bij 120 km per uur over afstand 200 km . 4,4 liter /100 km
Werkelijk verbruik. Mijn andere golf variant 22 jaar oud 90 pk 305000 km 5,3 liter/100 km
Ook een tdi, ben zeer tevreden over mijn nieuwe GTD, wegligging, DSG automaat

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws