Rijtest: Mercedes GLA 200 (2020)

Mercedes GLA 200 rijtest Autofans 2020

En dat is zeven. Althans, dat denken wij toch: de nieuwe GLA is het zevende model dat Mercedes bouwt op het compacte MFA2-platform. Wat de nieuweling precies in zijn mars heeft? We zoeken het uit aan de hand van de GLA 200.

Geef toe: je zou voor minder de tel kwijt geraken. Want na het debuut van de huidige generatie A-Klasse alweer twee jaar geleden, heeft Mercedes in sneltempo een heleboel afgeleiden gelanceerd. Wij namen er pen en papier bij, en kwamen uit bij dit lijstje: de A-Klasse Berline, B-Klasse, CLA, de CLA Shooting Brake, de zevenzits-SUV GLB, en nu deze GLA.

Banden doorgeknipt

Die debuteerde eind vorig jaar op het wereldwijde web, pronkte begin dit jaar op het Autosalon – herinner je je autosalons nog? - en verbrak de visuele banden met zijn voorganger. Want was die voorganger met wat slechte wil een verhoogde versie van de toenmalige A-Klasse te noemen, dan moet deze nieuwkomer resoluut op je netvlies blijven plakken als een SUV.

Niet dat de GLA daarom de hoekige en potige looks van de grotere GLB overneemt. Nee, de A-Klasse-crossover leunt eerder aan bij de strakgepolierde lijnen van de B-Klasse. Maar dan met kloekere bumpers en wielkasten, een hogere gordellijn en dito bodemvrijheid. Wie nog niet in de demografische doelgroep van de B-Klasse valt, weet dus waar naartoe. Temeer omdat beide auto’s quasi even lang zijn: 4,42 meter voor de B-Klasse, 4,41 meter voor deze GLA.

Mercedes GLA 200 rijtest Autofans 2020

Hoger en ruimer

Dat is ook nipt korter dan de vorige GLA, maar in de praktijk merk je dat verschil nauwelijks. Wat je wel meteen opvalt: de nieuwe GLA is hoger geworden dan zijn voorganger. Maar liefst 10 centimeter. Bovendien zorgt het nieuwe platform voor een 3 centimeter langere wielbasis en een bijna 5 centimeter breder spoor, en dat is goed nieuws voor de binnenruimte.

Vooral de passagiers achteraan zullen de extra bewegingsvrijheid op de achterbank opmerken, terwijl je overal in de GLA merkelijk hoger zit. Met 435 liter aan bagageruimte is de koffer 14 liter groter dan zijn voorganger, maar de optionele verschuifbare achterbank maakt dat je die kofferruimte of de ruimte op de achterbank maximaal kunt benutten.

Mercedes GLA 200 rijtest Autofans 2020

Digitaal bijbetaald

Vooraan herken je uiteraard het digitale en industrieel strakke dashboard uit de A-Klasse en al zijn varianten. Wil je daar maximaal van profiteren, dan zul je uiteraard moeten bijbetalen om onder meer de twee displays van 10,25 duim voor je neus te hebben. Een voor het instrumentenpaneel, een voor het infotainment, inderdaad. De bediening is uitgebreid, met touchpads op het stuur, touchscreen, stem, en touchpad op de middenconsole. Vooral op het stuur is de ergonomie niet altijd je dat, maar wij zijn al blij dat de klimaatregeling nog met knoppen bediend wordt en dat “Hey Mercedes” zich voortaan minder bemoeizuchtig opstelt.

Mercedes GLA 200 rijtest Autofans 2020

Klein maar dapper

Onder de motorkap heeft Mercedes intussen zijn volledige arsenaal aan motoren voorgereden. Je kunt dus kiezen uit benzines en diesel, te beginnen bij de 180 en 180 d en gaande tot de GLA 45 S en 220 d, en de plug-inhybride GLA 250 e. Wij reden onze testrit met de GLA 200, die de basis van zijn 1,3 liter grote viercilinder van 163 pk en 250 Nm nog steeds deelt met Renault.

In deze GLA 200 is de vierpitter gekoppeld aan Mercedes’ 7G-DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Die gaat al iets langer mee dan de versie met acht verzetten die je in de krachtigere versies krijgt, maar is in de 200 op weinig fouten te betrappen. Een manuele versnellingsbak? Die biedt Mercedes niet meer aan.

Keurig

Ondanks zijn kleine longinhoud zet de GLA 200 keurige prestaties neer. De 100 km/u haalt hij in een respectabele 8,7 seconden, zijn topsnelheid ligt op 210 km/u. Het is vooral de automaat die het beste uit de vierpitter weet te halen, door snel en oordeelkundig op en neer te schakelen. ‘Keurig’ is ook het juiste woord voor het verbruik: Mercedes geeft 6,5 l/100 km op (en 148 g/km aan CO2), wij lazen op het einde van de testweek 6,2 l/100 km af van de boordcomputer.

Qua rijgedrag voelt deze nieuwe GLA iets zwaarder en steviger aan dan zijn voorganger, en met 1,5 ton leeggewicht is hij ook niet bepaald een pluimgewicht. Maar de GLA houdt de hele boel netjes onder controle, en rijdt veilig en voorspelbaar. Geen torsieas trouwens in de GLA: alle uitvoeringen krijgen af fabriek een multilink mee. Wel opletten met AMG Line-pakketten en grote velgmaten: de GLA rijdt comfortabel genoeg, maar durft wel eens stug reageren.

Mercedes GLA 200 rijtest Autofans 2020

Prijzen

Hoeveel je nu voor de nieuwe GLA betaalt? Wel: 35.695 euro voor de instapversie, de GLA 180. Deze GLA 200 parkeert zich voor 37.994 euro op je oprit. Al is er nog die vermaledijde optielijst en ben je daar natuurlijk nooit klaar mee. Bij BMW betaal je 37.900 voor een X1 sDrive 20i (met 178 pk), Audi vraagt 35.890 euro voor een Q3 35 TFSI (S Tronic, 150 pk). Volvo vraagt tot slot 34.150 euro voor een XC40 T3 (automaat, 163 pk).

Conclusie

De nieuwe generatie van de Mercedes GLA is niet langer meer een “A-Klasse op hoge poten”. Hij gaat visueel zijn eigen weg in... en wordt daardoor een alternatief voor wie de B-Klasse wat te saai vindt ogen. Nu, met zeven modellen op hetzelfde platform worden gelijkenissen op den duur onvermijdelijk. Over de zuinige en krachtige GLA 200 geen slecht woord, tenzij zijn prijs...

Mercedes GLA 200 rijtest Autofans 2020

Specificaties

Motor

1.3 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 485 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs basismodel

€ 35 695.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

435 L

CO2-uitstoot

148 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws