Ook in 2021 zal er geen salon van Genève zijn. De stichting die het salon organiseert is door het laattijdig afgelasten van de editie van dit jaar in zwaar weer geraakt. Ze slaat een lening van het kanton Genève finaal af en wil de organisatie nu overhevelen naar Palexpo, het bedrijf dat de beurshallen van het salon uitbaat.
De stichting achter het salon van Genève moest de editie van dit jaar door de coronacrisis op het laatste moment annuleren. Daarmee werd een gigantisch gezondheidsrisico vermeden, maar wel een financiële krater gecreëerd waar de stichting moeilijk van kan recupereren.
Het kanton Genève zag natuurlijk de economische waarde van het salon in (goed voor 200 miljoen Zwitserse frank of bijna 190 miljoen euro per jaar) en was bereid de stichting een lening toe te stoppen van 16,8 miljoen Zwitserse frank (15,7 miljoen euro) om de financiële put te dichten.
Strikte voorwaarden
Maar het kanton verbond enkele strikte voorwaarden aan die lening. De organisatie van het salon moest overgeheveld worden naar Palexpo, dat voor een groot deel in handen is van het kanton Genève, en een miljoen Zwitserse frank moest tegen juni 2021 al terugbetaald worden.
Dat zag de stichting als onhaalbaar, temeer omdat de meerderheid van de exposanten een editie 2021 nog niet zag zitten. Die komt er nu finaal niet: “De autosector gaat momenteel door een moeilijke fase, en exposanten hebben tijd nodig om te recupereren van de nasleep van de pandemie. Het is bovendien lang niet zeker of de huidige situatie volgende lente een evenement met meer dan 600.000 bezoekers en 10.000 journalisten toelaat”, aldus de stichting.
De huidige organisatoren van het salon van Genève zien zich dus genoodzaakt om de lening van het kanton Genève af te slaan en de editie van 2021 te annuleren. De stichting wil de organisatie van het salon nu verkopen aan Palexpo.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden