Vandaag wordt het Nederlandse Donkervoort 35 jaar jong. In juli 1978 rolde de eerste Donkervoort - een S7 met 90 pk - van de band.
En ook vijfendertig jaar later is het idee niet veranderd. Ook vandaag is Donkervoort compromisloos en een tikkeltje stout. De Donkervoort zijn nog steeds losjes gebaseerd op de Lotus Seven uit de jaren '60. Toch evolueerde Donkervoort mee, want na de S7 volgde al snel een geupgrade model, de S8. Heel wat modellen later (van de D10, via de D8 naar de D20 en de huidige D8 GT) blijft Donkervoort een vreemde eend in de bijt.
700 kg rijplezier
Voor massaproductie ben je aan het verkeerde adres, voor emoties en spannende ervaringen moet je wel bij het bedrijf uit Lelystad zijn. Donkervoort bouwt de wagens in kleine oplages. Tot 1996 werden Ford Cosworth-motoren in de Donkervoortmodellen geplant, sindsdien kan Donkervoort beroep doen op Audi-motoren. De 1.8 was de eerste, tegenwoordig zijn het 340 pk sterke 2.5 vijfcilinders die het mooie weer maken. Wetende dat een D8 GTO slechts 700 kg weegt, kan je je de pret aan boord wel voorstellen.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 3 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 3 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 4 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Een mooi voorbeeld van: "wij van wc-eend, raden wc-eend aan"
Door Adriaan 4 uur geleden