Geruchtenmolen: Lambda wordt Chinese Lotus-SUV

Lotus Lambda SUV China

Na decennia financiële onzekerheid vond de Britse sportwagenconstructeur in 2017 onderdak bij Volvo-eigenaar Geely. Volgens de geruchtenmolen heeft de Chinese geldschieter nu een eerste product in de pijplijn voor Lotus. Wat bouwt een sportwagenmerk dat geld in het laatje moet brengen? Inderdaad: een SUV.

Volgens Chinese automedia stoomt Lotus de Lambda klaar. Dat moet een SUV worden die in 2022 in productie gaat in de Geely-fabriek van Wuhan. Voor een klein sportwagenmerk dat dringend meer geld nodig heeft, is dat natuurlijk geen slechte zet. Kijk maar naar wat de Cayenne voor Porsche heeft betekend, de Bentayga voor Bentley, de Urus voor Lamborghini, en hopelijk de DBX voor Aston Martin en de Purosangue voor Ferrari.

Shed lightness

Maar wie hoopt dat Lotus’ SUV de radicale “Simplify, then add lightness”-filosofie gaat volgen, lijkt eraan te zijn voor de moeite. Diezelfde Chinese media maken immers gewag van een 4,9 meter lange auto, die tot 2,2 ton gaat wegen. Een deel van dat gewicht lijkt op conto te komen van de elektrische aandrijflijn, die naast klassiekere verbrandingsmotoren de dienst zal uitmaken in de Lambda.

Nu, Lotus-puristen hoeven nog niet alle hoop overboord te gooien: de Lambda-SUV zal in China gebouwd worden en in de eerste plaats bedoeld zijn voor de Chinese markt. Hij is specifiek bedoeld om een grotere geldstroom op gang te brengen, zodat Lotus kan blijven doen waar het bekend om staat: radicale en lichte sportwagens bouwen. Meer zou binnenkort duidelijk moeten worden in een tienjarenplan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws