Het gebeurt niet vaak dat een merk een nieuwe bestelwagen presenteert maar vandaag doet Mercedes dat met de V-klasse. Al is bestelwagen misschien wat oneerbiedig, want de V-klasse neemt heel wat over van de C-klasse en zijn broeders.
De V-klasse was vroeger steeds een afgeleide van de Vito, al noemde men hem de laatste tijd liever Viano. Nu is de V-klasse benaming dus terug, Mercedes legt daarmee de nadruk op de relatie met de andere 'klasses' in het aanbod. De V-klasse moet ook het publiek aanspreken dat normalerwijze voor een R-klasse zou kiezen, dus dat het aan comfort niet ontbreekt kan je wel raden.
bekende lijnen
De binnenzijde van de V-klasse kon je eerder al zien. Het dashboard trekt de lijn die je voor het eerst op de S-klasse zag door. Het stuurwiel kan je dan weer kennen uit de C-klasse.
Mercedes kiest standaard voor een zeszitsconfiguratie (2+2+2), al kan je ook opteren voor een klassiekere maar minder luxueuze 2+3+3 combinatie, zodat je wat extra passagiers kan meenemen. De voorzetels zijn elektrisch draaibaar onder een hoek van 50 graden buitenom en 180 graden naar binnen toe, de achterste zetels kunnen dan weer omgevormd worden tot een luxueus bed, in optie welteverstaan.
In totaal is de Mercedes V-klasse, al naargelang de versies tussen de 4.895 en 5.370 millimeter lang. Om de instap te vergemakkelijken kiest Mercedes ook deze keer weer voor een schuifdeur.
drie motoren
De V-klasse krijgt in eerste instantie drie vermogensniveaus onder de kap, allen gebaseerd op de 2.1 viercilinder diesel-turbomotor. Je hebt als klant de keuze uit een een 200 CDI, een 220 CDI en een 250 BlueTEC. Die motoren zijn goed voor respectievelijk 136 pk / 330 Nm, 163 pk / 380 Nm of 190 pk / 440 Nm.
De V220 CDI verbruikt officieel gemiddeld 5,7 liter per 100 km en is met een CO2 uitstoot van 149 g/km bij de beteren van de klas.
Mercedes voegt een hele hoop technische snufjes toe aan de V-klasse, al komen de meeste ervan op de optielijst. Daar vind je onder andere een parkeerhulp en botspreventie. Standaard is dan weer de vermoeidheidsdetectie en de zijwindassist.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden