Ford GT is terug in al zijn heerlijkheid!

ford-gt-2015_01

Het is volgend jaar 50 jaar geleden dat Ford Le Mans won met de GT40 MK II. Tijd dus om hulde te brengen met een nieuwe generatie GT. Die puilt over van de technologie en doet het tegenwoordig met een TwinTurbo 3.5-liter V6 die meer dan 600 pk naar de achterwielen stuurt.

De vorige generatie GT was altijd een beetje oldschool. Dat zag je niet enkel aan het lijnenspel, maar ook aan de dorstige V8 achterin. Voor de nieuwe generatie tuurde Ford echter in het boekje van de nieuwste leerscholen, want eenvoud wordt ingeruild voor technologische kennis. Op die manier wordt de nieuwe Ford GT een showcase voor het kunnen van het EcoBoost-merk met de blauwe ovaal.

Carbon waar je ook maar kijkt

Hoewel je de vorige generatie nog kon betichten dat 'ie iets té hard leek op de originele, kan deze generatie zo meespelen in de nieuwste Minority Report. Je herkent er nog steeds de GT in, maar Ford maakt wel zeer zwierige pensstreken her en der. Kijk maar naar de overhangende stijl vlak achter de zijramen en de ranke achterkant met zwevende spoiler. Een spoiler die trouwens kan bewegen, want de GT beschikt over de nodige actieve aerodynamica. Niets anders bij supercars uit Europa, maar voor een Amerikaanse wagen is dit een knap staaltje werk.

ford-gt-2015_01

Al mogen we staal niet echt zeggen. Want de passagierscel is helemaal van carbon en de rest van het subframe bestaat uit aluminium gedrapeerd met carrosseriepanelen van - jawel hoor - carbon. Hoewel Ford nog geen specifiek gewicht meegeeft, moet je ook geen ingenieur zijn om te beseffen dat deze GT een stuk lichter zal zijn dan zijn voorganger.

Dé Motor

Onder de kap het summum van Ford's EcoBoost. De TwinTurbo EcoBoost 3.5-liter V6 die gebruikt werd tijdens het IMSA TUDOR United SportsCar Championship vorig jaar werd goed genoeg gevonden om plaats te nemen achterin de GT. Niet zo geheel gek als je bedankt dat de motor overwinningen kon opteken tijdens de 12 uur van Sebring en in sommige wagens al 25.000 (race)kilometers heeft gelopen.

ford-gt-2015_01

Over de details blijft Ford nog wat vaag, al zou hij 'meer dan 600 pk' leveren. Wat we dan weer wel weten is dat die kracht naar de achterwielen wordt gestuurd via een automaat (als we de plaatjes bestuderen).

O ja, het leukste nieuws... volgend jaar gaat hij gewoon in productie. Of hij naar ons land komt konden ze bij Ford België nog niet loslaten, maar hun repliek in de vorm van Fingers crossed gevolgd door een vette knipoog zou genoeg moeten zeggen.

Hier vind je trouwens bewegende beelden van de Amerikaanse supercar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Quin 16:01
afbeelding van Quin

Wat een beest terug :).

Edit: Wel naar een V6 gedownsizet, lees ik nu, jammer.

Pieter A. 16:00
afbeelding van Pieter A.

Heerlijke bak.

Techno Patat 10:05
afbeelding van Techno Patat

Maar eV6 is een raceblok Quin! Dan compenseert het wel wat toch :)? En die turbo's man :O! Deze auto wordt even mannelijk als de vorige als je het mij vraagt! En gigantisch knap ook. Ik vind het een zalig design!! Grote fan ze hier :P!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws