Het is volgend jaar 50 jaar geleden dat Ford Le Mans won met de GT40 MK II. Tijd dus om hulde te brengen met een nieuwe generatie GT. Die puilt over van de technologie en doet het tegenwoordig met een TwinTurbo 3.5-liter V6 die meer dan 600 pk naar de achterwielen stuurt.
De vorige generatie GT was altijd een beetje oldschool. Dat zag je niet enkel aan het lijnenspel, maar ook aan de dorstige V8 achterin. Voor de nieuwe generatie tuurde Ford echter in het boekje van de nieuwste leerscholen, want eenvoud wordt ingeruild voor technologische kennis. Op die manier wordt de nieuwe Ford GT een showcase voor het kunnen van het EcoBoost-merk met de blauwe ovaal.
Carbon waar je ook maar kijkt
Hoewel je de vorige generatie nog kon betichten dat 'ie iets té hard leek op de originele, kan deze generatie zo meespelen in de nieuwste Minority Report. Je herkent er nog steeds de GT in, maar Ford maakt wel zeer zwierige pensstreken her en der. Kijk maar naar de overhangende stijl vlak achter de zijramen en de ranke achterkant met zwevende spoiler. Een spoiler die trouwens kan bewegen, want de GT beschikt over de nodige actieve aerodynamica. Niets anders bij supercars uit Europa, maar voor een Amerikaanse wagen is dit een knap staaltje werk.
Al mogen we staal niet echt zeggen. Want de passagierscel is helemaal van carbon en de rest van het subframe bestaat uit aluminium gedrapeerd met carrosseriepanelen van - jawel hoor - carbon. Hoewel Ford nog geen specifiek gewicht meegeeft, moet je ook geen ingenieur zijn om te beseffen dat deze GT een stuk lichter zal zijn dan zijn voorganger.
Dé Motor
Onder de kap het summum van Ford's EcoBoost. De TwinTurbo EcoBoost 3.5-liter V6 die gebruikt werd tijdens het IMSA TUDOR United SportsCar Championship vorig jaar werd goed genoeg gevonden om plaats te nemen achterin de GT. Niet zo geheel gek als je bedankt dat de motor overwinningen kon opteken tijdens de 12 uur van Sebring en in sommige wagens al 25.000 (race)kilometers heeft gelopen.
Over de details blijft Ford nog wat vaag, al zou hij 'meer dan 600 pk' leveren. Wat we dan weer wel weten is dat die kracht naar de achterwielen wordt gestuurd via een automaat (als we de plaatjes bestuderen).
O ja, het leukste nieuws... volgend jaar gaat hij gewoon in productie. Of hij naar ons land komt konden ze bij Ford België nog niet loslaten, maar hun repliek in de vorm van Fingers crossed gevolgd door een vette knipoog zou genoeg moeten zeggen.
Hier vind je trouwens bewegende beelden van de Amerikaanse supercar.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 5 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 20 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden